یک فعال صنفی پرستاری مطرح کرد:انتقاد از عملکرد دستگاه قضایی در اجرای احکام دیوان عدالت در حوزه پرستاری/ قوانین بیش از ۱۳ سال مغفول مانده است/ پرستاران امیدی به آینده شغلی خود ندارند

انتقاد از عملکرد دستگاه قضایی در اجرای احکام دیوان عدالت در حوزه پرستاری/ قوانین بیش از ۱۳ سال مغفول مانده است/ پرستاران امیدی به آینده شغلی خود ندارند

یک فعال صنفی پرستاری گفت: به عملکرد دستگاه قضایی در خصوص اجرای احکام دیوان عدالت اداری در حوزه پرستاری انتقاد هست. نرخ بیکاری و نداشتن امنیت شغلی در بین پرستاران به شدت بالا و در حال افزایش است، این شرایط موجب اضطراب و استرس شغلی پرستارها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید نصیری (پرستار شاغل در ارومیه و فعال صنفی پرستاری) به مشکلات جامعه پرستاری به علت عملکرد ناکارآمد نهادهای نظارتی، دولت و نظام پرستاری کشور اشاره کرده و درباره رئوس مشکلات پرستاران گفت: حقوق پرستاران بسیار کمتر از همطرازان خود در سایر دستگاه‌های اجرایی است؛ وعده‌های توخالی توسط دولت و برخی نهادها برای حل مشکلات پرستاران امری عادی شده است؛ نبود اراده به منظور اجرای قوانین مصوب پرستاری محرز است؛ به عملکرد دستگاه قضایی در خصوص اجرای احکام دیوان عدالت اداری در حوزه پرستاری انتقاد هست و قوانین پرستاری بیش از ۱۳ سال مغفول مانده است؛ نرخ بیکاری و نداشتن امنیت شغلی در بین پرستاران به شدت بالا و در حال افزایش است و این شرایط موجب اضطراب و استرس شغلی پرستارها شده است.

او به مشکلات دیگری از شرایط کار پرستاران اشاره و تاکید کرد: درآمدهای پرستاران، سنخیتی با میزان کار و تخصص آنها ندارد؛ حضور پرستاران در حوزه تصمیم‌گیری در نظام سلامت به شدت کاهش یافته است؛ دانشجویان و نیروهای طرحی پرستاری امید چندانی به آینده شغلی و حرفه‌ای خود ندارد و این مسئله تحمل شرایط را برای آنها به شدت دشوار می‌کند.

او ادامه داد: مشکل بسیار فراتر از یک مطالبه‌گری و برخوردهای متداول قهری است. پرستاری کشور در صد سال گذشته بارها دوره های مشابه فشارها را تجربه کرده است. تنها تفاوت شرایط کنونی با دفعات پیشین این است که در برخی زمان‌ها با وعده‌های سرکاری از توان تخصصی و روحیه نوع‌دوستی خاص پرستاران ایرانی سوءاستفاده کرده و به شعور آنها اهانت کرده است.

این فعال صنفی پرستاری تصریح کرد: گردش مالی زیاد نظام سلامت، حقوق‌ها و پاداش‌های زیاد برخی مقامات وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی که اخیرا نیز دکتر نمکی به رقم یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری اشاره کرده، دلیل اصلی نارضایتی‌های پرستاران است. 

نصیری خاطرنشان کرد: تعیین سقفِ ماهیانه ۸۰ میلیون تومان کارانه برای گروهی خاص مانع این می‌شود که قوانین تعرفه گذاری، مشاغل سخت و زیان‌آور و ارتقای بهره‌وری و …برای پرستاران اجرایی شود. نه تنها پرستاران، بلکه اکثر گروه‌های شغلی وزارت بهداشت احساس می‌کنند به آنها خیانت شده و خواستار تغییر ساختارمدیریتی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *