اولین مجموعه گردشگری سلامت در ساوج بلاغ کرج شهرستان ساوجبلاغ به لحاظ نزدیکی به دو کلان شهر تهران و کرج یکی از مناطق بکر گردشگری محسوب می شود و در این مجال نگاهی خواهیم داشت به ظرفیت های غنی روستایی که همواره به عنوان مقصدی برای گردشگران مطرح بوده است ( با فیلمی درباره گردشگری سلامت )

 

ساوجبلاغ مهد روستاهای شگفت انگیز ایران

کرج – ایرنا- ساوجبلاغ از شهرستان های استان البرز دارای طبیعتی بکر و آثار تاریخی و ملی متعدد است اما نکته بارز این شهرستان استقرار روستاهای دیدنی و شگفت انگیز ایران است که آن را تبدیل به یکی از مقاصد اصلی گردشگری و طبیعت گردی ایرانیان کرده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان ساوجبلاغ به لحاظ نزدیکی به دو کلان شهر تهران و کرج یکی از مناطق بکر گردشگری محسوب می شود و در این مجال نگاهی خواهیم داشت به ظرفیت های غنی روستایی که همواره به عنوان مقصدی برای گردشگران مطرح بوده است.
توصیه ما این است خانواده هایی که زمان کافی برای سفر های طولانی و پرهزینه ندارند به ساوجبلاغ بیایند و از چشم اندازهای زیبا و طبیعت خیره کننده آن بهره ببرند.
از تهران تا ساوجبلاغ کمتر از ۴۵ دقیقه است و از کرج هم کمتر از ۲۰دقیقه که با این زمان کم می توانید علاوه بر دیدن طبیعت زیبا و شگفت انگیز بیشترین بهره را از وقت خود ببرید.
وجود تپه های باستانی متعدد در بخش های مختلف ساوجبلاغ، نشانگر آن است که این شهرستان دارای قدمتی در ادوار تاریخی از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است.
حفاری های باستان شناسی در تپه ها و محوطه های باستانی همچون موشه لان تپه، تپه گرجیان ایقربلاغ و خوروین نشانگر سابقه استقرار و سکونت انسان از هزاره های پنجم و چهارم پیش از میلاد تا هزاره اول پیش از میلاد در این شهرستان است.
نکته قابل ملاحظه آنکه در دوره صفوی با توجه به نزدیکی ساوجبلاغ به قزوین که پایتخت صفویان محسوب می شد، توجه خاصی به این منطقه داشتند. ساخت حسینیه، پل شاه عباسی در روستای برغان بیانگر این اهمیت است.
جای شگفتی است که این شهرستان علاوه بر طبیعت چشم نوازش دارای ۱۴۰ اثر تاریخی و فرهنگی طبیعی و معنوی است که به اجمال به دیدنی ها و شاخص ترین آثار تاریخی منطقه ساوجبلاغ می پردازیم.
این شهرستان زیبا و تاریخی به دلیل عبور بزرگراه تهران – قزوین و به لحاظ نزدیکی آن به کلان شهرهای تهران و کرج از نظر جذب گردشگر دارای موقعیت ممتازی است.
این شهرستان دارای ۱۲ روستای هدف گردشگری و ۵ منطقه نمونه گردشگری است. از جاده قدیم کرج – هشتگرد که عبور کنید جنوب ساوجبلاغ مملو از باغات و مزارع سر سبز است،روستاهایی که هر کدام دارای آئین ها و رسومات خاصی هستند، محصولات کشاورزی اعم از سبزی و صیفی جات تا غلات و میوه های هسته دار از جمله محصولات ساوجبلاغ است که بخش عمده آن نیز به خارج از کشور صادر می شود.
در بخش گلخانه ای هم ساوجبلاغ سهم بزرگی در تولید گلهای شاخه بریده ،پامچال و کاکتوس دارد ، از گلهای رز هلندی امیر صدری تا گلخانه های کوچک و بزرگ پامچال در بخش چهارباغ که سالانه ۱۲ میلیون گلدان تولید و روانه بازار میکند، از پتانسیل های این شهرستان است که دیدن این مناظر برای هر بیننده ای لذت بخش و مفرح است.
در بخش چهارباغ یک مجموعه بزرگ باغ پرندگان و نمایشگاه گلهای بونسای هم خودنمایی می کند که دیدنش ضرر ندارد و محال است از آنجا دست خالی بیرون بیایید.
در مسیر جاده کرج – هشتگرد به مجموعه ینگی امام می رسیم، مجموعه تاریخی و فرهنگی با ارزشی که شامل تپه تاریخی، کاروانسرا و امامزاده می باشد. بنای با ارزش کاروانسرا که قدمت آن به دوره صفویه باز میگردد از جمله آنهاست.
این بنا نیز جزء کاروانسراهایی است که در مسیر جاده ابریشم برای اسکان کاروان ها ساخته شده و مصالح بنا بیشتر آجری بوده و همچنین دارای پی نواری سنگی است.
البته در حیاط بنا آب انبار نیز وجود دارد همچنین فضای شترخان در بنا تعبیه شده و تزئینات در بخش های رسمی بندی گچی و تزئین آجری است.
حالا که از کاروانسرای ینگی امام دیدن کردید فرصت خوبی است به امامزاده هادی و علی النقی ( ع) هم سری بزنید. این امام زاده دارای فضایی عرفانی است و در ایام نوروز اداره اوقاف و امور خیریه آرامش بهاری را برای زائرین و مجاورین برگزار می کند.
شما می توانید به روستای خور بروید و از بنای تاریخی امامزاده سلیمان خور دیدن کنید یا اگر اهل پیاده روی هستید مسیر سفیدارک را طی کنید. می توانید جاده مال رو کوهستانی را ادامه دهید و ۳ ساعته به روستای میناوند چال طالقان برسید وطبیعت زیبا و بکر مسیر را در یکی از روزهای بهاری نوروز تجربه خواهید کرد.
تا سخن از پیاده روی گردشگری در طبیعت است بد نیست از روستای خور به روستای هیو برویم . روستای هیو یکی از روستا های پر جمعیت و برخوردار از امکانات در ساوجبلاغ و استان البرز است. روستای هیو و خور در بخش مرکزی قرار دارند.
در روستای هیو آثار تاریخی بیشماری بوده که نشانگر رونق و اهمیت روستا از گذشته تا کنون می باشد.
از آثار موجود در این روستا آسیاب قدیمی حاج رحیم، حمام تاریخی هیو، قلعه گبران و غار طبیعی واسوار است. منطقه سیراب نیز دارای طبیعت بکر میباشد و جذابیت زیادی برای گردشگری و طبیعت گردان دارد.
در شمال ساوجبلاغ هم روستاهای کوهستانی قرار دارد که هر کدام از شگفتی خاصی برخوردار است.
یکی از ورودی های این روستا ها کردان است نام کردان برای گردشگران بسیاری آشنا است و در حاشیه جاده این روستا برج آرامگاهی روستا قرار دارد که بنای آن متعلق به قرن ۷ هجری شمسی می باشد.
این بنا مدور و به صورت برجی و دارای ۳۶ ترکه ‌می باشد و ارتفاع برج تا زیر گنبد این بنا دو پوسته و از نوع عرق چین ساخته شده و بسیار زیبا و با شکوه است.
در ادامه گردشگری خودمان در ساوجبلاغ ازکنار رودخانه و درختان تنومند چنار گذر می کنیم که یک طرف کوه وطرف دیگر چشم انداز رودخانه رخ نمایی می کند.
حرف از برغان که می آید دهان آدم برای گوجه های آبدار این روستا آب می افتد، جدای از خوردنی های روستای برغان آثار دیدنی فراوانی دارد. در ورودی روستا بساط بازارچه را می بینی از گوجه برغان گرفته تا توت و لواشک و گردو، از دوغ و لبنیات گرفته تا کشک گوسفند و محصولات و صنایع دستی.
برغان است و یک استان البرز ! همه چیز در این روستا برای دیدن و سیاحت کردن فراهم است از درخت چنار هزار ساله داخل مسجد تا حسینیه اعظم که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد و در ایام محرم تعزیه خوانان قهار در آنجا به اجرای این هنر ایرانی می پردازند. آبگوشت سنتی برغان و چند سفره خانه هم می تواند پذیرای شما بعد از یک سفر یک روزه به این روستا باشد. البته اگر خواستید شب را هم در روستا بمانید یک هتل کوچک در بین بازارچه پذیرای مسافران است.
روستای سرهه و سنج هم واقعا دیدنی هستند البته زمان بیشتری می خواهد تا شما به روستای سنج برسید ۱۶ کیلومتری با برغان فاصله دارد ولی ارزشش را دارد که آن روستا را ببینید. اگر اهل پیاده روی هم باشید و از کنار رودخانه عبور کنید آبشارشگفت انگیز روستارا نیز خواهید دید.
مردم سنج بسیار میهمان نواز و خونگرم هستند و مغازه هایی در روستا است که شما می توانید محصولات ارگانیک روستارا نیز از آنجا بخرید.
روستای ورده از جمله روستاهای هدف گردشگری است، سکوهایی اطراف رودخانه ساخته شده که می توانید با خانواده غذایی را طبخ و تناول کنید.
روستای سیبان دره از ورده فاصله چندانی ندارد روستایی در دل کوهستان در کنار باغات و رودخانه مناظر بدیع و چشم اندازهای بی بدیل برای گردشگران طبیعت ایجاد کرده است.
در برگشت از ورده روستای اغشت هم دیدنی است. از اغشت همین را بگویم که کوچه های زیبای این روستا، امامزاده و از همه جالبتر کوچه باغ های زیبا و سفره خانه ته روستا در کنار رودخانه باعث می شود زمان زیادی را صرف لذت بردن و عکس گرفتن کنید.
روستاهای آجین دوجین هم از جمله روستاهای دیدنی بوده و روستای خوروین هم با آثار تاریخی بی شماری که از تپه این روستا در موزه ملی ایران در تهران نگهداری میشود حائز اهمیت است.
محوطه تاریخی خوروین در سال های ۱۳۲۹و۱۳۳۳توسط باستان شناسان ایرانی و خارجی کاوش علمی شده و گورهای مربوط به دوره هزاره دوم و اول قبل از میلاد کشف گردیده که در داخل این گورهابه همراه جسدها آثار و ظروف سفالین و فلزی مانند شمشیر، سر پیکان و آثار فلزی تزئینی مانند سنجاق، دستبند ، انگشتر نیز وجود دارد.
البته بخشی از آثار این تپه بصورت غیر قانونی از کشور خارج شده بود و در بلژیک نگهداری می شد که با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بهمن ماه سال۹۳ در دولت تدبیر و امید به کشور برگردانده شد.
روستای ولیان هم دیدنی است بخصوص دربند ولیان میتواند یک روز شاد بهمراه پیاده روی در کنار رودخانه را برای شما فراهم کند که واقعا لذت بخش است.
اگر فرصت وتحمل جاده خاکی را داشتید مسیر ۲۰کیلومتری را طی کنید به سیرود خواهید رسید و از بکر بودن این روستا و راز عمر جاودان مردم این روستا مطلع خواهید شد.
در ادامه بعد از این گزارش و جاذبه های بی بدیل درساوجبلاغ فرصت خوبی بود تا گفتگویی با رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ داشته باشیم که نوید خوب در جذب سرمایه گذار در مناطق دیدنی این شهرستان از جمله روستاهای هدف گردشگری را از برنامه های جدی این اداره بیان کردند .
علیرضا طهماسبی بابیان اینکه در بخش روستاها متولی توسعه بنیاد مسکن است از انعقاد تفاهم نامه با بنیاد مسکن خبرداد و گفت: ایجاد زیر ساخت شامل حفظ بافت تاریخی ، مرمت و احیاء بافت ها ، بهسازی و زیبا سازی معابر روستاهای هدف گردشگری با مصالح بوم آورد، ایجاد بازارچه های صنایع دستی ، شناسایی و معرفی بناها و خانه های تاریخی در بحث اقامتگاه بوم گردی در مناطق بکر طبیعی از مفاد این قرار داد است.
وی گفت: این برنامه در روستای برغان شامل ایجاد بازار چه صنایع دستی ، بهسازی معابر روستا ، ایجاد کمپینگ گردشگری و تشکیل پرونده اقامتگاه بوم گردی خانه تاریخی بزرگمهر از نمونه هایی است که قسمت هایی از آن اجرا و یا در حال اجراست.
طهماسبی همچنین از اجرای این طرح در روستای ورده خبر داد که زیبا سازی روستا با استفاده از مصالح بومی در حال ساخت و اجرا است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ در ارتباط با برنامه های توسعه گردشگری شهرستان گفت: برنامه ریزی در قالب حمایت از سرمایه گذاران، ایجاد زیر ساخت ها مانند واحد گردشگری اقامتی در بخش چندار و سرمایه گذاران در بحث گردشگری سلامت و طرح جامع گردشگری استان و شهرستان ساوجبلاغ در زیر مجموعه آن نیز در مرحله مطالعه می باشد.
وجود بیش از ۲۷ بقعه و امامزاده که از نقاط گردشگری مذهبی در ساوجبلاغ بشمار می رود من را بر آن داشت گفتگویی کوتاه نیز با رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوجبلاغ داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین محسن سراغی گفت : شهرستان ساوجبلاغ باوجود آیین ها ، سنت ها و آداب و رسوم دیرپایش همواره گویای جاودانگی بوده و قدمتی به بلندای تاریخ فرهنگی ایران زمین دارد.
وی گفت: در این شهرستان امامزاده های زیادی وجود دارد که هر یک فضای معنوی خاصی به روستاهای این شهرستان بخشیده است.
رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان ساوجبلاغ گفت: شهرستان ساوجبلاغ با ظرفیت بالا و آب و هوا و شرایط بسیار منحصر بفرد خود در طول تاریخ محل گذر نوادگان امامان معصوم ما نیز بوده است.
وی افزود: وجود امامزادگان و بقاع متبرکه زیادی که در جای جای این شهرستان است گواه این مطلب می باشد.
حجت الاسلام سراغی گفت: امامزاده موسی (ع) در ۳کیلومتری شمال چندار و در روستای خوروین قراردارد و اهالی محل امامزاده موسی را فرزند امام محمد تقی و از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می دانند.
ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ هم معتقد است در بحث گردشگری باید کار بیشتری در این شهرستان صورت گیرد چون نزدیکی آن به کلان شهرها می تواند برای مردم جذاب و برای سرمایه گذاران سود آور باشد .
پالیز گیر افزود :گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که عملیاتی کردن آن در روستاهای شهرستان جامه عمل پوشاندن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
پالیز گیر گفت :شکوفا کردن اقتصاد مقاومتی در روستاها یکی از اهداف اجرای طرح روستای هدف گردشگری است.
وی افزود :با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی مهاجرت از روستاها معضلات معیشتی و اشتغال است، با اجرای طرح روستای هدف گردشگری در روستاها می‌توان سیر صعودی مهاجرت به سمت شهرها را کاهش داد.
پالیزگیر گفت: برخی از روستاهای شهرستان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و مذهبی هستند که می‌توان گردشگری را در آن جا قوت داده و از این طریق منبع درآمد برای روستاییان به وجود آورد که در پی این قضیه مسیر توسعه روستا نیز هموار خواهد شد.
فرماندار ساوجبلاغ اظهار کرد :در حال حاضر در این شهرستان ۶ روستاو ۵ منطقه هدف گردشگری وجود دارد که فقط در روستای برغان بیش از ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی افزود : در سایر روستاها نیز هزینه های بسیاری انجام شده ودر سال ٩۶ نیز ادامه خواهد شد .
وی همچنین طرحهای اشتغال زایی با هدف مهاجرت معکوس در روستای مذکور را با تصویب مبلغ بیش از ٨٠ میلیارد ریال اقدام بسیار مهم واساسی برای تثبیت جمعیت دانست.
وی گفت : این طرح در دیگر روستاهای هدف گردشگری ادامه خواهد یافت.
۱۵۳۵/ گزارش از: رقیه پروینی بیرونده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *