خانه ‌موزه اخوان ثالث افتتاح می‌شود علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران، درباره افتتاح خانه موزه اخوان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده این خانه در تیر‌ماه، به‌صورت آزمایشی افتتاح شود

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اوایل تیر‌ماه را زمان افتتاح آزمایشی خانه‌ موزه زنده ‌یاد مهدی اخوان ثالث اعلام کرد و از مذاکره برای خرید ملک دیوار به‌ دیوار این خانه برای توسعه این فضا خبر داد.

علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران، درباره افتتاح خانه موزه اخوان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده این خانه در تیر‌ماه، به‌صورت آزمایشی افتتاح شود. وی درباره زمان افتتاح رسمی خانه موزه اخوان توضیح داد: با توجه به موعد ۱۴ تیر‌ماه که روز قلم است، امیدواریم افتتاح رسمی در این تاریخ انجام شود. همچنین بنا به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اگر برگزاری این آیین در فضای واقعی امکان‌پذیر نباشد، تلاش می‌کنیم حداقل در فضای مجازی، افتتاح رسمی و عمومی این طرح را انعکاس دهیم.

آقایی، با بیان این مطلب که خانه زنده‌یاد اخوان، ثبت ملی شده‌است، ادامه داد: بعد از پایان مطالعات ابتدایی،‌ در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی انجام شد. همکارانم بسیار تلاش کردند تا در جریان مرمت با چیدمان لوازم اصلی خانه، شکل و شمایل و همچنین معماری اولیه خانه مطابق با رضایت فرزندان و خانواده این شاعر تأثیر‌گذار تاریخ ادبیات کشورمان حفظ شود. وی افزود: علاوه بر اعضای خانواده – به‌ویژه مزدک اخوان ثالث- برخی دوستان و همدوره‌ای‌های مرحوم اخوان نیز در جریان مرمت از خانه بازدید کردند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، گفت: به خانواده اخوان ثالث تعهد داده شده است از لوازم آن مرحوم حفاظت شود. آقایی با اشاره به ایده توسعه خانه مرحوم اخوان تصریح کرد: با توجه به متراژ کم خانه اخوان، یکی از برنامه‌های شهردار منطقه ۶ توسعه این خانه‌موزه است؛ بنابراین پیگیر تملک خانه مجاور این منزل هستیم تا آمفی‌تئاتر و محل برگزاری نشست‌های ادبی را فراهم کنیم.

وی افزود: توسعه خانه‌موزه اخوان، این مکان را به قطب فرهنگی منطقه و شهر تبدیل خواهد کرد. البته این کار نیاز به ملاحظاتی دارد؛ زیرا هرگونه تغییر فیزیکی خانه همجوار، احتمال صدمه به خانه موزه را ایجاد می‌کند. خانه زنده‌یاد اخوان ثالث در سال ۹۰ با هدف تبدیل شدن به خانه‌موزه، از سوی خانواده این شاعر فقید به شهرداری

منطقه ۶ فروخته شد و در این واگذاری، وسایل زندگی اخوان ثالث نیز برای احداث خانه‌موزه، در خانه باقی‌ماند. پس از چند سال، مراحل مرمت و بازسازی بخش‌هایی از خانه انجام شد و این ملک، پس از کش‌و قوس‌های مختلف، اکنون در آستانه افتتاح به‌عنوان خانه‌موزه اخوان در خیابان زرتشت تهران است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران، درباره افتتاح خانه موزه اخوان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده این خانه در تیر‌ماه، به‌صورت آزمایشی افتتاح شود. وی درباره زمان افتتاح رسمی خانه موزه اخوان توضیح داد: با توجه به موعد ۱۴ تیر‌ماه که روز قلم است، امیدواریم افتتاح رسمی در این تاریخ انجام شود. همچنین بنا به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اگر برگزاری این آیین در فضای واقعی امکان‌پذیر نباشد، تلاش می‌کنیم حداقل در فضای مجازی، افتتاح رسمی و عمومی این طرح را انعکاس دهیم. آقایی، با بیان این مطلب که خانه زنده‌یاد اخوان، ثبت ملی شده‌است، ادامه داد: بعد از پایان مطالعات ابتدایی،‌ در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی انجام شد. همکارانم بسیار تلاش کردند تا در جریان مرمت با چیدمان لوازم اصلی خانه، شکل و شمایل و همچنین معماری اولیه خانه مطابق با رضایت فرزندان و خانواده این شاعر تأثیر‌گذار تاریخ ادبیات کشورمان حفظ شود. وی افزود: علاوه بر اعضای خانواده – به‌ویژه مزدک اخوان ثالث- برخی دوستان و همدوره‌ای‌های مرحوم اخوان نیز در جریان مرمت از خانه بازدید کردند. مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، گفت: به خانواده اخوان ثالث تعهد داده شده است از لوازم آن مرحوم حفاظت شود. آقایی با اشاره به ایده توسعه خانه مرحوم اخوان تصریح کرد: با توجه به متراژ کم خانه اخوان، یکی از برنامه‌های شهردار منطقه ۶ توسعه این خانه‌موزه است؛ بنابراین پیگیر تملک خانه مجاور این منزل هستیم تا آمفی‌تئاتر و محل برگزاری نشست‌های ادبی را فراهم کنیم. وی افزود: توسعه خانه‌موزه اخوان، این مکان را به قطب فرهنگی منطقه و شهر تبدیل خواهد کرد. البته این کار نیاز به ملاحظاتی دارد؛ زیرا هرگونه تغییر فیزیکی خانه همجوار، احتمال صدمه به خانه موزه را ایجاد می‌کند. خانه زنده‌یاد اخوان ثالث در سال ۹۰ با هدف تبدیل شدن به خانه‌موزه، از سوی خانواده این شاعر فقید به شهرداری منطقه ۶ فروخته شد و در این واگذاری، وسایل زندگی اخوان ثالث نیز برای احداث خانه‌موزه، در خانه باقی‌ماند. پس از چند سال، مراحل مرمت و بازسازی بخش‌هایی از خانه انجام شد و این ملک، پس از کش‌و قوس‌های مختلف، اکنون در آستانه افتتاح به‌عنوان خانه‌موزه اخوان در خیابان زرتشت تهران است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *