ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه شبکه المیادین لبنان اما به نقل از “منابع موثق” اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به رژیم صهیونیستی بوده اند و با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی قصد داشتند سیستم دفاع هوایی سوریه را به اشتباه بیندازند تا هواپیمای مسافربری ماهان را سرنگون کند

ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه

به گزارش ایسنا، شامگاه پنجشنبه پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان از تهران به بیروت به دلیل حرکت خطرناک و تهدیدآمیز یک یا چند جنگنده با مشکل مواجه شد و برخی مسافران این پرواز به دلیل رفتار خارج از قانون این جنگنده ها آسیب دیدند.

مسئولان آمریکایی ۵ ساعت پس از این اقدام تایید کردند که جنگنده ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است.

برخی از مسافران این پرواز در ویدیو کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده، می گویند که به دلیل حرکت خطرناک و تهدید آمیز این جنگنده ها، خلبان هواپیمای ماهان مجبور به کاهش شدید ارتفاع شده و به همین دلیل برخی از آن‌ها آسیب دیدند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه جزییات این اتفاق در حال پیگیری است اعلام جزییات بیشتر را به بررسی‌های تکمیلی منوط دانست.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه امشب برای هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر  برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران  آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سویس در تهران نیز داده شده است.

بر اساس اعلام خلبان هواپیمای خطوط هوایی ماهان، دوجنگنده ای که این هواپیما را در آسمان سوریه تهدید کرده اند آمریکایی بوده اند.

درگفتگویی که خلبان هواپیمای ماهان با خلبانان دو جنگنده برای اعلام هشدار جهت رعایت فاصله ایمن داشته است آنها خود را آمریکایی معرفی کرده اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت امر آمریکا بوده اند و بر فراز منطقه التنف سوریه که در اشغال ارتش آمریکاست برای هواپیمای غیر نظامی ایرانی ایجاد مزاحمت کردند.

شبکه المیادین لبنان اما به نقل از “منابع موثق” اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به رژیم صهیونیستی بوده اند و با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی قصد داشتند سیستم دفاع هوایی سوریه را به اشتباه بیندازند تا هواپیمای مسافربری ماهان را سرتگون کند.

خلبان پرواز خبر شهادت یکی از سرنشینان این هواپیما را که به نقل از شبکه الممیادین منتشر شده بود تکذیب کرد.

ارتش های آمریکا و رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه پس از این اقدام از اظهارنظر در خصوص مزاحمت دو جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه خودداری کردند.

خبرگزاری رویتر اعلام کرد که در ارتباط با مزاحمت دو جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایران بر فراز سوریه از ارتش های آمریکا و رژیم صهیونیستی سوال کرده اما امسئولان این دو از اظهارنظر در خصوص این مسئله خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است.

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ماهان بامداد جمعه خاک لبنان را به سمت تهران ترک کرد و نزدیک ساعت ۳ بامداد در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش خبری در سایت هواپیمایی ماهان منتشر شده بود که پروازهای تهران- بیروت از دوم مرداد آغاز می شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *