انجمن‌های ادبی در تربت حیدریه: درباره‌ی فعالیت‌های انجمن‌های ادبی تربت حیدریه گزارشی از همشهری و شاعر عزیزمان آقای بهمن صباغ زاده( بخش دوم )

جشن نوروزی مثنوی‌خوانی: آخرین شنبه‌ی هر سال اختصاص دارد به جشن نوروزی انجمن مثنوی خوانی که در یک شب با برنامه‌های مختلف و تقدیر از فعالان انجمن مثنوی خوانی در سالی که گذشته در خدمت همشهریان عزیز هستیم.
مراسم شب چله: هر ساله آخرین سه‌شنبه‌ی سال انجمن همنشینی شاعرانه به بهانه‌ی شب چله یکی از جلساتش را اختصاص می‌دهد به جمع کردن شاعران همشهری دور هم و اعضای این جلسه در فضایی یلدایی در خدمت مردم عزیز شهرستان هستند.
مراسم شب عُرس مولانا: شب وفات مولانا بر خلاف دیگر وفات‌ها جشن است و در تمام دنیا دوست‌داران مولانا این شب را به شادی می‌گذرانند. «شب عُرس» یکی از مناسبت‌هایی است که انجمن مثنوی خوانی هر سال برنامه‌ای به مناسبت آن برگزار می‌کند و معمولا موضوعاتی مانند مرگ و زندگی موضوع این برنامه است.
مراسم دهه‌ی اول محرم، مراسم شب‌های قدر، رونمایی و نقد کتاب‌های چاپ شده در زمینه‌ی ادبی، بزرگداشت شاعران پیشکسوت، گرامیداشت یاد درگذشتگان ادب شهرستان، حمایت از چاپ کتاب اعضای انجمن‌ها، برگزاری مسابقه‌های مختلف ادبی با موضوعات مختلف، برگزاری مسابقه‌های استعدادیابی، برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت، برگزاری کارگاه‌های شعر و داستان، برگزاری شب شعرهای موضوعی و آزاد، و برگزاری مراسم مختلف به مناسبت‌های مختلفی که در تقویم رسمی کشور آمده است مانند روز عطار، روز خیام و … از دیگر فعالیت‌های انجمن‌های ادبی شهرستان تربت حیدریه است که شرح تک‌تک آن‌ها موجب اطناب خواهد شد. این برنامه‌ها معمولا با همکاری دیگر انجمن‌ها هنری شهرستان و هنرمندان عرصه‌های مختلف انجام می‌شود.

در پایان ذکر این نکته هم لازم است که بررسی و گزارش همه‌ی جریان‌های ادبی یک شهر تقریبا غیرممکن است و من در این مقال تنها به ذکر فعالیت‌های چهار انجمن ادبی که هر هفته گزارش‌هایشان را می‌خوانم یا در جلسات‌شان شرکت می‌کنم اکتفا کردم.

بهمن صباغ زاده
۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ تربت حیدریه

#بهمن_صباغ_زاده
#انجمن_قطب
#انجمن_مثنوی_خوانی
#همنشینی_شاعرانه
#انجمن_نویسندگان_اوسنه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *