یادداشت اختصاصی دولت‌آبادی در روز تولدش، می‌خواهم سبب‌ساز هیچ آسیبی نباشم محمود دولت آبادی، نویسنده‌ و ادیب، متولد دهم مردادماه سال ۱۳۱۰ است آثار و نوشته‌های وی را به شش دسته‌ کلی می‌توان تقسیم کرد؛ رمان، مقاله، نقد ادبی، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و سفرنامه، تا کنون نزدیک به ۴۰ اثر ادبی از وی منتشر شده است.

می‌خواهم سبب‌ساز هیچ آسیبی نباشم

تهران-ایرنا- محمود دولت‌آبادی نویسنده رمان مشهور «کلیدر» در یادداشتی اختصاصی با آرزوی سلامتی و صحت برای همگان، نوشت: می‌خواهم آرزو کنم که سبب‌ساز هیچ آسیبی نباشم.

محمود دولت‌آبادی، در سالروز تولدش، دهم مرداد ماه، در یادداشتی که در اختیار ایرنا گذاشت، نوشت:

با دل خونین…

سپاسگزارم از همه شما جوانان و دوستانی که زادروز این محمود را به یاد آورده‌اید با همزمانی نشر و پخش اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر و به این مناسبت در گوشه و کنار یادی از من می‌دارید. قدرشناسی از یکایک شما که حوصله به خرج داده و مستقیماً زادروز مرا یادآوری کرده‌اید. دشوار است در این زمانه دلگزای و فترت برگزاری اجتماعات، و خواستِ من کماکان حفظ صحّت و سلامتِ شماهمگان است. بنا براین بیش و پیش از هرچه گفتنی ست می‌خواهم آرزو کنم که سبب ساز هیچ آسیبی نباشم. از آن که همواره آرزومندِ تندرستی، بهروزی و سرفرازی شما بوده‌ام و هستم.

 محمود دولت آبادی

مردادماه یکهزار وسیصد و نود و نه

محمود دولت آبادی، نویسنده‌ و ادیب، متولد دهم مردادماه سال ۱۳۱۰ است. او در روستای دولت آباد سبزوار به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی‌اش را در دولت‌آباد گذراند و بعد از آن به مشهد رفت. دولت‌آبادی در زمان زندگی‌اش در مشهد با سینما و نمایش آشنا شد. او برای تکمیل دانش‌ سینمایی‌اش به تهران آمد و در تئاتر پارس مشغول به کار شد. دولت آبادی اولین تجربه‌های نویسندگی‌اش را با شرکت در کلاس‌های بازیگری آناهیتا تجربه کرد، او در نمایش‌های مهمی از برتولت برشت، بهرام بیضایی و اکبر رادی بازیگر بود. دقیقا در همان سال‌ها یعنی حدود دهه‌ چهل شمسی بود که دولت آبادی نوشتن را آغاز کرد. اولین داستان او به نام ته شب سال ۱۳۴۱ در مجله‌ای در تهران منتشر شد. بعد از انتشار اولین داستانش بود که دولت آبادی به نوشتن روی آورد و این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کرد.

آثار و نوشته‌های محمود دولت آبادی را به شش دسته‌ کلی می‌توان تقسیم کرد؛ رمان، مقاله، نقد ادبی، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و سفرنامه، تا کنون نزدیک به ۴۰ اثر ادبی از وی منتشر شده است.

برخی جوایز ادبی دولت‌آبادی از این قرارند:

برنده لوح زرین بیست سال داستان‌نویسی برای کلیه آثار، به همراه امین فقیری (۱۳۷۶)

دریافت جایزه یلدا برای یک عمر فعالیت فرهنگی (۱۳۸۲)

برنده جایزه ادبی واو (۱۳۹۰)

دریافت جایزه ادبیات بین‌المللی خانه فرهنگ‌های جهان برلین (۲۰۰۹)

نامزد دریافت جایزه ادبی آسیایی، برای رمان زوال کلنل (۲۰۱۱)

نامزد دریافت جایزه مَن بوکر آسیا در جشنواره کتاب سنگاپور (۲۰۱۱)

برنده جایزه ادبی هوشنگ گلشیری برای یک عمر فعالیت (۲۰۱۲)

برنده جایزه ادبی یان میخالسکی سوییس (۲۰۱۳)

ترجمه انگلیسی رمان کُلنل، با ترجمه تام پتردیل، نامزد جایزه بهترین کتاب ترجمه در آمریکا (۲۰۱۳)

نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه (۲۰۱۴)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *