آذری جهرمی در برابر فیلتری‌ها :اینکه به مردم بگویم در این زمینه نگرانی داشته باشند یا خیر مجوزی ندارم و فیلترینگ در اختیار وزارت ارتباطات نیست. وی افزود: من شرایط جامعه را به سمتی نمی‌بینم که هدفی برای فیلتر کردن اینستاگرام وجود داشته باشد البته عده‌ای همیشه معتقد بوده‌اند که این پلتفرم را باید بست، فشار هم وارد کرده و می‌کنند

آرمان ملی- مطهره شفیعی: شکایت از وزیر ارتباطات! این خبر دیگر تکراری و قدیمی است و قبل از رصد محتوای خبر می‌توان حدس زد که باز هم یک گروه اصولگرا دلش برای گیر دادن به دولت تنگ شده و می‌خواهند به نوعی مخالفتش را با دولت به‌وسیله تحت فشار قرار دادن وزیر ارتباطات نمایان کند تا شاید از سوی روسای خود امتیازی شامل حال آنها بشود! «گروهی تحت عنوان «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» نهضت شکایت از وزیر ارتباطات به خاطر عدم اجرای دستورات و مصوبات به‌ویژه در مورد اینستاگرام راه انداخته‌اند. این گروه شکایت خود را در محاکم ثبت و در شبکه‌های اجتماعی برای دیگران به اشتراک می‌گذارند.» این گروه که مشخص نیست چه زمانی راه افتاده و آیا دارای مجوز هست یا نه نسخه‌ای را که آن را شکایت از وزیر ارتباطات به دلیل عدم فیلتر اینستاگرا م می‌خوانند منتشر کرده است! ظاهرا این منتقدان گوش شنوایی ندارند و توجه نمی‌کنند که وزیر ارتباطات در تیرماه چنین گفته بود: ‌«از همان روزهای اول حضور اینستاگرام در فضای مجازی عده‌ای از این شبکه‌ اجتماعی شکایت داشته و مخالف آن بودند اما عقل جمعی جامعه به این جمع‌بندی نرسیده است که اینستاگرام را فیلتر کنند. طبیعتا فشارهایی روی ما هم وجود دارد. اگر اینستاگرام بد است مسئولیت آن را نهادهای دیگر باید برعهده بگیرند و ما در وزارت ارتباطات متولی آن نیستیم.»

از آغاز فشارها برای فیلتر تا به امروز

ماجرای فیلتر اینستاگرام سابقه طولانی دارد. در اسفندماه‌ سال۹۷ جاویدنیا معاون وقت امور فضای مجازی دادستان کل کشور از تشکیل پرونده قضائی برای وزیر ارتباطات به‌خاطر آنچه بی‌توجهی به تذکرات برای اجرای قوانین و مصوبات کارگروه فیلترینگ و همچنین شورای‌عالی فضای مجازی خوانده شد، خبر داد و گفت: «دستور قضائی برای فیلتر اینستاگرام صادر شده است.» فروردین سال ۹۸ بود که جواد جاویدنیا گفت: «دولت اگر راهی به‌جز فیلترینگ دارد ورود کرده و بر آن اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعا راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست. در رابطه با فیلتر شدن اینستاگرام گفت: اتفاقات اخیر و مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگ‌ترین بی‌احترامی به ملت ایران است.» اول اردیبهشت ۹۹ هم او نوشت: «ای کاش کسانی که از مسئولیت داشتن فقط فریاد زدن بی‌عمل را آموخته‌اند و عمل نکردن به منویات مقام معظم رهبری را به جای ارتباط دادن به بی‌عرضگی خود به این و آن نسبت می‌دهند و ما نمی‌توانیم را بر سر ما می‌کوبند، لحظه‌ای غیرت کنند و فقط ساعاتی لایوهای متعفن اینستاگرام را ببینند و به غیرت انقلابی خود افتخار کنند که با شیوه عملکرد چندین ساله خود چه بر سر نسل جوان کشور آورده‌اند؟» جاویدنیا در همان روز استعفا داد که پذیرفته شد.

واکنش‌های وزیر به فشارها برای فیلتر اینستاگرام

سال ۹۷ پس از ادعای جاویدنیا مبنی بر صدور حکم فیلتر اینستاگرام بود که محمدجواد آذری‌جهرمی به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «فرض بر اینکه حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سوال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند. از فردای فیلترینگ اینستاگرام در کشور در زندگی مردم، حاکمیت و کاهش جرایم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این زمینه باید جمع‌بندی عقلایی شود.» مجلس یازدهم مانند مجلس قبلش نبود که به برخی موضوعات واکنش نشان ندهد بلکه کرسی‌های مجلس یازدهم در اختیار دلواپسانی است که از هر راهی برای چالش‌آفرینی در دولت بهره می‌برند که یکی از این راه‌ها احضار وزیر ارتباطات بود. اول تیر امسال محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به سوالات و انتقادات نمایندگان در صحن علنی مجلس گفت: «اگر اینستاگرام در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، صفحه‌های مربوط به ایشان و کاربرانی را که ابراز ارادت کردند می‌بندد، باید بدانیم آنها تروریست‌های کت و شلوارپوش هستند و در آن شکی نیست. اما اگر سردار در بغداد به شهادت می‌رسید ما باید آن شهر را خالی می‌کردیم؟ دغدغه شما در خصوص فضای مجازی و اینستاگرام درست است، اما استفاده حداکثری از این فضا نگاه دیگری است.» وزیر ارتباطات گفت: فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات، سه لایه شامل لایه محتوا، خدمات و زیرساخت است که تمام این لایه‌ها باید به موازات هم رشد کنند و پیش بروند. آذری‌جهرمی با بیان اینکه وظیفه وزارت ارتباطات صرفا رشد و تهیه زیرساخت برای شبکه ملی اطلاعات است، اضافه کرد: اگر حمل‌ونقل وارد شبکه ملی اطلاعات شده است وظیفه پاسخگویی درباره عملکرد آن با وزارت ارتباطات نیست، اگر جرم و جنایتی در فضای مجازی رخ می‌دهد وظیفه رسیدگی آن با وزارت ارتباطات نیست. سوالات نمایندگان و دغدغه‌هایی که دارند همگی درست است اما باید آن‌ را از مسئولان دیگری بپرسند. وزیر ارتباطات گفت: اینستاگرام به دلیل سیاست‌های ما و از دور خارج کردن بقیه پلتفرم‌ها امروز به قطب سرگرمی تبدیل شده است، همه چیز با دست روی دست گذاشتن و بستن شبکه‌های اجتماعی حل نمی‌شود.۲۰ روز بعد باز هم وزیر ارتباطات مخالفت این وزارتخانه با فیلتر اینستاگرام را مطرح کرد. محمدجواد آذری‌جهرمی درباره فیلترینگ اینستاگرام و اینکه چرا این مطالبه را از وزارت ارتباطات دارند، گفت:‌ اینکه به مردم بگویم در این زمینه نگرانی داشته باشند یا خیر مجوزی ندارم و فیلترینگ در اختیار وزارت ارتباطات نیست. وی افزود: من شرایط جامعه را به سمتی نمی‌بینم که هدفی برای فیلتر کردن اینستاگرام وجود داشته باشد. البته عده‌ای همیشه معتقد بوده‌اند که این پلتفرم را باید بست، فشار هم وارد کرده و می‌کنند. ولی تاکنون عقل جمعی کشور به چنین جمع‌بندی نرسیده است. آذری جهرمی گفت: البته آنهایی که معتقدند باید اینستاگرام فیلتر شود به ما فشار می‌آورند این در حالی است که مسئولیت صدور حکم و تصمیم‌گیری برای فیلترینگ جای دیگری است و فشار را باید به نهاد مربوطه که به‌طور مشخص قوه قضائیه و دادستانی کل کشور بر اساس حکم کارگروه تعیین مصادیق هستند، وارد کنند. آذری‌جهرمی ۲۰ تیرماه از تعامل با نهادهای دیگر برای اصلاح فضای مجازی گفت. آذری‌جهرمی با بیان اینکه «من در قوه قضائیه هم ‌چنین جمع‌بندی برای فیلترینگ اینستاگرام ندیده‌ام» گفت: البته بپذیریم که اشکالات و ناهنجاری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و مقداری قوانین ما نیازمند بازنگری است و منطبق با واقعیت‌های امروز فضای مجازی نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *