فاش گویی در حاشیه بازدید از پلاسکو روبه‌روی دوربین شبکه خبر پرویز فتاح : خطا کردم عذرخواهی می‌کنم

هفته‌ای که گذشت هفته پرخبری بود. از گمانه‌زنی‌های این ‌طرفی و آن‌ طرفی درباره گزینه‌های احتمالی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که البته حالا مدتی است ازجمله اخبار تمامی هفته‌هاست تا ماجرای «فاش‌گویی فتاح» روی آنتن زنده تلویزیونی علیه اصلاح‌طلب و اصولگرا و سیاسی و نظامی درباره آنچه تصرف اموال بنیاد مستضعفان تعبیر شد و فتاح به این وسیله دست‌کم در ظاهر امر تاکید داشت که «دیگر ماجرا تمام است» و باید «اموال بنیاد را پس بدهید!» هر چند همین اظهارات و افشاگری هم بیش از آنکه به اقدامی جهت مقابله با فساد تعبیر شود، به راهبردی انتخاباتی برای ظهور «مردی مردمی» برای «پاستور ۱۴۰۰» تفسیر شد. به جز این اما روزی که گذشت هم باوجود اینکه آخرین روز کاری هفته بود، روز کم‌خبری نبود. آنجا که دولت، مجلس و قوه قضاییه و روسای این سه قوه در ۳ گوشه پایتخت و هر کدام در حیطه کاری و اختیارات خود از مشکلات و مسائل کشور گفتند و همزمان رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در سخنانی ضمن توصیف قرارداد جنجالی فدراسیون فوتبال با مربی بلژیکی تیم ملی به عنوان «ترکمانچایی دیگر»، از لزوم حمایت از سوت‌زنان فساد گفت. آنچه با این مقدمه در ادامه می‌خوانید، نگاهی است به برخی از این اخبار و رویدادها.

فتاح: خطا کردم
حالا چندین روز از افشاگری پرویز فتاح روی آنتن زنده تلویزیون می‌گذرد اما واکنش‌ها به آن پایان نیافته و همین پریروز هم یکی دیگر از چهره‌هایی که رییس بنیاد مستضعفان علیه‌شان افشاگری کرده بود، در ویدیویی به ابهامات پاسخ داد. آنجا که غلامعلی حدادعادل، رییس اسبق مجلس شورای اسلامی و ازجمله چهره‌های اصولگرای مورد وثوق حاکمیت که ازسوی فتاح به‌واسطه مدیریت مدارس فرهنگ به تصرف املاک بنیاد مستضعفان متهم شده بود، با لحنی کنایی، فتاح را «فرشته نجات» توصیف کرد و حالا این فرشته نجات از حدادعادل پوزش خواسته است. پرویز فتاح دیروز و در حاشیه بازدید از ساختمان پلاسکو گفته است: «افراد و سازمان‌هایی که اسم بردم، از املاک استفاده شخصی نداشته‌اند. خطای بنده بود که خیلی کوتاه و تیتروار نام بردم.» او در جملاتی کوتاه اما صریح و در عقب‌نشینی بسیار روشن گفته است: «فرصتِ باز کردن مساله نبود. اطلاعات بنده ناقص اعلام شد. جانب انصاف را رعایت نکردم. در محضر خدا و مردم از همه آن بزرگواران، مخصوصا برادر عزیزم حدادعادل، سرکار خانم ابتکار، مولاوردی و همه سازمان‌ها و نهادهایی که از آن‌ها نام بردم، عذرخواهی می‌کنم!»
نبرد دیپلمات‌ها برای پاستور ۱۴۰۰
همین چندی قبل بود که سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در چندین اجلاسیه مجالس نهم و دهم و نماینده نزدیک به جبهه پایداری ورامین از احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی سخن گفت. او البته در ادامه آنچه را به نقل از او منتشر شده بود، تکذیب کرد اما این‌بار هم با ادبیاتی دیگر عملا همان احتمال را زنده نگه داشت: «من نگفتم ستاد آقای جلیلی یا شخص دیگری تشکیل شده است. این نقل قول از طرف خودم را تکذیب می‌کنم. من عرض کردم افرادی که در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری فعال هستند و نشست‌های خصوصی برگزار می‌کنند که کسانی مثل آقای جلیلی هستند.» همین گفته اما کافی بود که خبرگزاری برنا وابسته به وزارت ورزش در گزارشی به احتمال ورود مجدد سعید جلیلی به انتخابات ریاست‌جمهوری بنویسد. این خبرگزاری در گزارشی که با یک ضرب‌المثل مشهدی آغاز شده، از احتمال کاندیداتوری دیپلمات مشهدی نوشته است. احتمالی که اگر رنگ واقعیت به خود بگیرد و فراتر از آن، اگر منتج به ریاست‌جمهوری جلیلی شود، آن‌گاه باید بگوییم که کشور دراختیار مشهدی‌هاست. چه آنکه همین حالا هم سیدابراهیم رییسی با حکم رهبر انقلاب و محمدباقر قالیباف با رای نمایندگان اصولگرای پارلمان، راس قوای قضاییه و مقننه قرار گرفته‌اند و تنها کافی است جلیلی نیز به ریاست قوه مجریه برسد تا بتوان نشست سران قوای سه‌گانه را محفل مشهدی‌های مقیم پایتخت توصیف کرد.
این اما پایان ماجرای ورود دیپلمات‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری نیست. چه آنکه حالا بار دیگر احتمال کاندیداتوری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه فعلی و رقیب همیشگی سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ جدی شده و در این میان صادق زیباکلام نیز در تحلیل از دلایل واهمه و نگرانی «دلواپسان» از کاندیداتوری او گفته است. حال اگر به این دو، علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس و البته دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی را اضافه کنیم، آن‌وقت دیگر باید بگوییم که مثلث دیپلمات‌های متقاضی کلیدداری پاستور تکمیل شده است. هر چند حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران همین دیروز پیش‌بینی کرده که لاریجانی وارد انتخابات نخواهد شد.
به جای حمایت از سوت‌زنان فساد
رییس سازمان بازرسی کشور روز گذشته درباره قرارداد مارک ویلموتس اظهارنظر کرده و این قرارداد را «از مصادیق قراردادهای ترکمنچای» توصیف کرده است. قراردادی که به‌زعم او چنان روشن مصداق تخلف از قوانین است که نیاز به بازرسی نیز ندارد و در آن، «حتی مالیاتی که به‌طور معمول آن کسی که ذی‌نفع است، پرداخت ‌می‌کند را هم فدراسیون فوتبال برعهده گرفته است.» درویشیان اما به موضوع مهم دیگری نیز اشاره کرده است. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر امنیت گزارشگران فساد گفته که «اسامی گزارشگران فساد محرمانه است و جایی افشا نمی‌شود.» او همچنین گفته است: «حمایت‌های معنوی از گزارشگران به عمل می‌آید و برای کسی که نگران است که مشکلی برایش پیش بیاید از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم و اگر محرز شود دستگاهی نسبت به گزارش‌دهنده برخورد نامناسبی کرده آن‌ را پیگیری می‌کنیم.» این اظهارات اما درحالی مطرح شده که ازقضا یکی از مهم‌ترین اخبار هفته‌ای که گذشت، شکایت مجلس بود از ۳ روزنامه‌نگار. روزنامه‌نگارانی که ازقضا بخشی از مفاسد شهرداری تهران را افشا کرده بودند و حالا باید خود پاسخگوی دستگاه قضایی باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *