هم‌زمان با انتشار گزارش «شرق» درباره روستای ابوالفضل در خوزستان رخ داد صف‌آرایی لودرها :روابط‌عمومی بنیاد مستضعفان در پاسخ به «شرق» درباره دلیل ورود به روستای ابوالفضل اعلام می‌‎کند: «اقدام عصر دیروز به دنبال اجرای رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ و حکم قضائی صادره انجام شد که بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، درخواست کرد تا اجرای حکم قضائی درباره این اراضی متوقف شود

لیلا مرگن: بنیاد مستضعفان در دو‌راهی سختی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد مالکیت اراضی یک روستا و تداوم یک کشمکش ۱۰‌ساله -به دلایل نامعلوم- به نقطه بحرانی نزدیک شده است. دیروز عصر شهرداری و مأموران درست چند ساعت بعد از انتشار گزارش «شرق» درباره روستای ابوالفضل با لودر به این روستا که بنیاد مستضعفان مالک اراضی‌اش است، رفتند تا خانه‌های آن را تخریب کنند. اهالی روستا خبر می‌دهند که مأموران قصد دارند در یک بعد‌از‌ظهر داغ تابستانی، خانه‌های‌شان را خراب کنند. روابط‌عمومی بنیاد مستضعفان هم درباره ورودشان به روستای ابوالفضل می‌گوید که اقدام عصر دیروز در راستای اجرای ماده ۱۰۰ انجام شده و بنیاد به محض اطلاع، دستور توقف حکم را داده است. صدای ساکنان روستای ابوالفضل به جایی نمی‌رسد. آنها که سابقه سکونت ۴۰‌ساله در تکه‌ای از اراضی زردشت را دارند، با امکاناتی که در دهه ۶۰ از سوی مؤسسه آب‌رسانی کشاورزی و باغات ولیعصر برای‌شان فراهم می‌شود، در این اراضی مستقر می‌شوند و مشغول کشت گندم، جو و سبزی و صیفی می‌شوند. آنها که در دو سوی کانال سلمان مستقر شده بودند،‌ بعد از ساخت شهرک زردشت در دهه ۷۰، با بروز مشکل برای آب‌رسانی به زمین‌های‌شان، همان شغل کشاورزی را هم از دست می‌دهند؛ اما چهار نسل است که در این منطقه ساکن هستند.
ورود به روستا با لودر
با وجود سابقه سکونت چند‌دهه‌ای اهالی روستا که بدون‌شک حاصل سیاست‌های سیاست‌گذاران بوده است، درست چند ساعت بعد از انتشار گزارش روزنامه «شرق» در روز چهارشنبه، اهالی روستا خبر می‌دهند که مأموران شهرداری، همراه با لودر به روستا آمده و می‌خواهند خانه‌های آنها را خراب کنند. اهالی می‌گویند بدون اینکه به ما اخطار بدهند که خانه‌های‌تان را تخلیه کنید، لودرها در نزدیکی پمپ بنزینی که روستا درست در پشت آن واقع شده، مستقر شده‌اند تا خانه‌ها را خراب کنند. بر‌اساس فیلم‌های رسیده به «شرق» زن، مرد و کوچک و بزرگ که در روستا ساکن هستند، از خانه‌ها بیرون آمده و به نیروهایی که برای تخریب خانه‌های‌شان آمده‌اند، اعتراض می‌کنند.مردم نمی‌دانند که چرا این نیروها بی‌خبر و بدون اخطار به روستا مراجعه کرده و قصد تخریب هست‌ و نیست‌شان را دارند. اهالی هم مسیر جاده اصلی روستا را بسته‌اند تا لودرها نتوانند به داخل روستا بیایند. کسی پاسخ‌گوی سؤالات اهالی روستا نیست.
‌زمین‌های دولت را باید پس بدهید
سیدیوسف موسوی، نماینده اهالی که قصد مذاکره با نیروهای اعزامی به منطقه را داشته، به «شرق» می‌گوید: می‌گویند می‌خواهیم خانه‌ها را خراب کنیم. او اضافه می‌کند: لودر هم آمده است. من منتظرم معاون دادستان بیاید، با آنها صحبت کنم. سر جاده ایستاده‌ام و معاون دادستان توی ماشینش نشسته است. می‌خواهم به او بگویم که بشینیم و مشکل را حل کنیم. به گفته نماینده اهالی، نیروهایی که در منطقه حضور دارند، معتقدند که روستاییان متجاوز هستند و زمین روستا متعلق به دولت است؛ بنابراین باید زمین پس گرفته شود.
‌درخواست توقف اجرای حکم از سوی بنیاد
روابط‌عمومی بنیاد مستضعفان در پاسخ به «شرق» درباره دلیل ورود به روستای ابوالفضل اعلام می‌‎کند: «اقدام عصر دیروز به دنبال اجرای رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ و حکم قضائی صادره انجام شد که بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، درخواست کرد تا اجرای حکم قضائی درباره این اراضی متوقف شود. بر‌اساس‌‌این حکم صادر‌شده تا تکمیل بررسی کارشناسی برای ارزیابى وضعیت ساکنان این اراضی متوقف و هرگونه اقدام بعدی، منوط به تصمیم‌گیری درباره راهکار حمایتی برای ساکنان این اراضی خواهد بود». لازم به یادآوری است: اجرای مجازات کمیسیون ماده ۱۰۰ از وظایف شهرداری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *