دست خالی و دل مهربان؛ یادداشتی در تجلیل از استاد محمد حسن زاده به بهانه‌ی پایان دوره‌ی ریاستش در اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه؛ (از همشهری وشاعر عزیزمان بهمن صباغ زاده)

حسن زاده ریاست اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی تربت حیدریه

بارها در جمع‌های دوستانه به دوستان هنرمندم گفته‌ام که از زمان ریاست آقای حسن زاده در فرهنگ و ارشاد تربت حیدریه، من دل و دماغِ کار کردن پیدا کردم. یعنی حوصله کردم که شب شعر و کارگاه شعر و … برگزار کنم. قبلا انگیزه‌اش را داشتم ولی معمولا در اولین قدم‌ها قید کار را می‌زدم و رهایش می‌کردم.
شاید این به ذهن‌تان برسد که لابد قبلی‌ها همکاری لازم را نداشتند اما این‌طور نیست. توضیحش سخت است فقط سعی می‌کنم با یک مثال موضوع را تا حدی روشن کنم.
چند سال پیش برای یک کار اداری به یکی از اداره‌های تربت حیدریه رفته بودم. زمانی که منتظر بودم تا نوبتم شود به برخورد کارمندی که کار من زیر دستش بود با دیگر مراجعین دقت می‌کردم. توضیح رفتار کارمند طول می‌کشد ولی وقتی نوبتم شد دیگر مطمئن بودم که نمی‌خواهم با او هم‌کلام شوم. بلند شدم، برگه‌هایم را گرفتم و رفتم. نیمه‌کاره رها کردن کار برایم گران تمام می‌شد اما ادامه دادنش را هم خوش نداشتم.
به طور کلی کار کردن با هنرمندها سخت است. رئیس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد هر چه سیاست‌مدارتر و کاربلدتر باشد، اتفاقا ناکام‌تر خواهد بود. این اداره‌ای است که کارش با مهربانی و رفاقت با هنرمندان پیش می‌رود نه با بخش‌نامه و دستورالعمل.
کسانی که علاقه‌ای به فرهنگ دارند و کاری در این زمینه کرده‌اند می‌دانند که در این حوزه کارها غالبا با دست خالی انجام می‌شود. عشق است که کارها را پیش می‌برد، نه بودجه. بودجه‌‌ای اگر هست به پیوست بخشنامه‌هایی است آن‌چنان نادل‌پذیر، که خیلی راحت می‌شود عطایش را به لقایش بخشید.
به نظر من ادارات فرهنگ و ارشاد وقتی موفق خواهند بود که هنر هنرمندان را ببینند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند، نه آن‌که برنامه‌ها را از بالا بگیرند و سعی داشته باشند به هنر تبدیل‌شان کنند.
محمد حسن زاده کسی بود که می‌شد هر ساعتی به او تلفن بزنی، ایده‌ات را بگویی، کارت را بگویی و او هم همان‌وقت جوابت را بدهد. اهل کاغذبازی نبود، نامه‌ها معمولا به قدر ضرورت و به وقت ضرورت نوشته می‌شد. برای من همیشه حرفش به اندازه‌ی مُهر و امضایش اعتبار داشت. در کارهایی که این چند سال انجام داده‌ام همیشه خیالم از بابت اداره‌ی ارشاد راحت بود و این در تصمیم‌گیری و انجام کارها خیلی کمکم می‌کرد.
استاد محمد حسن زاده کارگردان و بازیگر تئاتر است، باز هم یک‌دیگر را خواهیم دید. باز با هم دوست خواهیم بود. و باز با هم کار خواهیم کرد. برای خدمت به فرهنگ این مرز و بوم احتیاجی به پُست سازمانی نیست.

بهمن صباغ زاده
جمعه ۱۳۹۹/۰۶/۱۴ تربت حیدریه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *