نامه تشکر وسپاسگزاری آقای دکتر منصور شهابی فرزند روانشاد استاد محمود شهابی به جناب آقای دکتر حسن بلخاری ریاست محترم انجمن آثارو مفاخر فرهنگی بمناسبت مراسم بزرگداشت وانتشار کتاب ” زندگینامه خدمات علمی و فرهنگی مرحوم محمود شهابی خراسانی ”

حضوراستاد محترم جناب آقای حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،

با درود وسپاس فراوان خدمت آنجناب وکلیه استادان همچنین همکاران آن انجمن از طرف کلیه بازماندگان زنده یاد استاد محمود شهابی کمال تشکر را داریم. سپاس فراوان برای مراسم بزرگداشت پدرم وانتشار کتاب ” زندگینامه خدمات علمی و فرهنگی مرحوم محمود شهابی خراسانی ” ، سخن رانان و نویسندگان شما هریک بنحوی آثار پدر را زنده کرده یادی ازآن بزرگوار نموده اند. روانش شاد . این باعث افتخار ما است با اینکه همگی مقیم خارج هستیم که بدانیم در کشور عزیزمان ایران مو سساتی نظیر انجمن آن جنابان وجود دارد که با کمال صداقت و درست اندیشی و روشنفکری و۰۰۰۰۰۰۰۰آستین بالا زده وبا ذره بینی علمی و اخلاقی چه در گفتار ویا چه در نوشته ها و رفتارشان پاسدار و پر چم دار زنده بودن و زنده نگاهداشتن میراث های فرهنگی ، علمی، هنری و غیره در کشور عزیزمان ایران هستند. پدر شخصیتی که تمام زندگیش را وصف آموختن، نوشتن وتدریس کرده بود، انسانی که تمام عمر در نجابت، عشق، تواضع،ادب زیست و در کمک بهمنوعان خودکه به او رو ی آورده ودر خواست کمک می کردند از کوچک و بزرگ، فقیرو ثروتمند ابا نداشت. شخصی که هیچ مقامی را بجز استادی نپذیرفت چون از داشتن عناوینی چون وزیر، سناتور ، وکیل،آیت اله و غیره پرهیز می کرد . برای این نوع عناوین این شعر حافظ را می خواند .

در محفلی که خورشید اندر میان ذره است                  خود را بزرگ دیدن شرط ادب نباشد

استادی که اعتقادی عمیق به اسلام حقیقی داشت و بدستورات آن بدون هیچگونه تزویر وخودنمایی عمل می کرد . با آنکه شهردار وقت پاریس آقای » ژاک شیراک« که بعدأ رییس جمهور فرانسه شد برای ایشان جایی در قبرستان » پر لاشیز « رزرو کرده بودند ولی چون من نامه ای از پدر یافتم که او از من خواسته بودکه اگر در فرانسه فوت کردندآرامگاهشان در قسمت مسلمانان باشد، )» پر لاشیز «پس از قانون ممنوعیت مربع های مذهبی در ۱۴ نوامبر ۱۸۸۳ میلادی دیگر منطقه اختصاصی برای مذاهب ندارد (، لذا ما پدر را در آرامگاه ، بزرگ قبرستان پاریسی تیه ، در قسمت مسلمین بخاک سپردیم. روانش شاد . او میگوید :

من نبودم، کنون نباشم هم                       این سخن روشن است، نی مبهم

بارالها        ، کرامتی     فرما                           بعد      آنهم ز   رحمتت     بر ما

خود شناسم کن و خدای شناس            تا شود » هستی   « ام سپاس

این دانشمند بزرگ دنیای اسلام وایران عزیز احترام زیادی به مذاهب دیگر و پیروانشنان میگذاشت، من خودم شخصأ شاهد این خصوصیت اخلاقی ایشان در طول مسافرتهایمان در اروپا و امریکا میبودم وافتخار مشاهده طریقه برخورد ایشان را که همراه با احترام،ادب ، تواضع و فروتنی در دیدار مکان های مقدس و همچنین با پیروان آنها میبود، بودم . مطمئنأ شما با بزرگداشت از او وهمچنین نشر کتاب، روانش را شاد ساختید و باعث آن هستید که او همچون زمان حیاتش به سرزمین ایران، ایران باستان و ایرانیان اصیل افتخار کند . در خاتمه لازم میدانم تشکرات شخصی خود را از آقای دکتر خورابی و سر کار بانو معتدن هم که رابطه انجمن را با من بر قرار کردند ابراز نمایم. امیدواریم که همواره در راه بزرگ داشت ایران و بزرگان این سرزمین موفق و پیروز باشید. خداوند یارومددکارتان،روزوروزگارتان شاد .

دکتر منصور شهابی ۹ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی مولوز، فرانسه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *