گلایه پرستاران از بدعهدی مسئولان:«پرستاران خسته‌اند، مردم عزیز رعایت کنید، مسئولان محترم به وعده‌ها عمل کنید»تاکنون تعداد ۵۰ نفر از پرستاران در این راه به شهادت رسیده‌اند و بار مسئولیت ناشی از شهادت آنها بر پرستارانی است که بدون حقوق و مزایا در حال خدمات رسانی به سیل مردمی هستند که به این ویروس مبتلا شد‌ه‌اند

 

آرمان ملی: شهرهای ایران همچنان در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند و باید تا چند وقت دیگر گزینه «سیاه» یا «قرمز حاد» را به شرایط هشدار و قرمز اضافه کنیم. از میان همه استان‌ها در شرایط قرمز کرونایی، فقط استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان در شرایط هشدار قرار دارند و وضعیت همه استان‌ها قرمز و برخی دیگر مانند قم و تهران، قرمز حاد است. در تهران و طبق شواهد موجود، هیچ‌کدام از بیمارستان‌های پایتخت برای پذیرش بیماران کرونایی و غیر کرونایی تخت خالی ندارند. این خبر را جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تایید می‌کند و همچنان معتقد است که اصلا شرایط خوبی نداریم. روز گذشته او اعلام کرد: « در این شرایط نزدیک به ۳۰ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه و حدود ۲۵ درصد تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونا است. نزدیک به ۱۷۰ بیمارستان خصوصی و دولتی در تهران وجود دارد که ۱۰۵ بیمارستان درگیر بیماران کرونایی است. ظرفیت ما برای ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی و کرونایی تقریبا در حال تکمیل است.» طبق اعلام او در ۱۰ روز گذشته بیش از چهار هزار مراجعه به بیمارستان‌ها و همچنین بیش از ۱۰ هزار مراجعه به مراکز جامع سلامت ۱۶ ساعته داشتیم. اما تخت‌های بیمارستان‌ها، یکی از دغدغه‌های دولت برای درمان روزافزون بیماران کروناست و در این بین کسی به وضعیت پرستاران و کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با موج سوم کرونا در کشور فعالیت می‌کنند، توجهی ندارد. با افزایش چشمگیر بیماران کرونا، کادردرمانی دیگر توانی برای ارائه خدمات ندارند و برخی از آنها بیش از سه روز در بخش مخصوص بیمارستان‌ها کار می‌کنند.

پرستاران: خسته‌ایم!

در این شرایط سازمان نظام پرستاری با انتشار بیانیه‌ای درباره مسائل روز پرستاری خطاب به مردم و مسئولان اعلام کرد: «این روزها بیش از هر زمان دیگر غصه‌دار و خسته‌ایم»، در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «پرستاران خسته‌اند، مردم عزیز رعایت کنید، مسئولان محترم به وعده‌ها عمل کنید». در ادامه این بیانیه خطاب به «مردم» آمده است: «اگرچه طاقتمان زیاد و صبرمان بی اندازه است و جانمان را سر دست گرفته‌ایم و فدای نفس‌های‌تان می‌کنیم. اما باور کنید تعدادمان خیلی کم است و از مجموع ۱۱۰ هزار پرستار، حدود ۲۰ هزار نفر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما باز هم ایستاده‌ایم». این بیانیه در شرایطی منتشر می‌شود که تاکنون تعداد ۵۰ نفر از پرستاران در این راه به شهادت رسیده‌اند و بار مسئولیت ناشی از شهادت آنها بر پرستارانی است که بدون حقوق و مزایا در حال خدمات رسانی به سیل مردمی هستند که به این ویروس مبتلا شد‌ه‌اند. با این توصیفات و آنچه که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان است، موج سهمگین کرونا نیز روزانه حدود ۱۵۰۰ بیمار جدید را در بیمارستان‌ها بستری می‌‌کند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، از پنج‌شنبه (۱۰ مهر) تا جمعه (۱۱ مهر۹۹) ۱۸۷ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. در همین مدت سه هزار و ۵۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۴۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۴ هزار و ۵۹۶ نفر رسید. همچنین ۴۱۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

روایت بی‌خیالی مردم

با توجه به اینکه همه مسئولان و کارشناسان معتقدند که راه کاهش آمار ابتلا به کرونا، زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در بین ماسک نزده‌های خیابان، هم افراد نوجوان، هم جوان، هم میانسال و هم سالمند دیده می‌شوند، وقتی از آنها می‌پرسیم که چرا ماسک نزده‌اند، می‌گویند: «مگر زندگی چقدر ارزش دارد که باید انقدر خودمان را اذیت کنیم؟ چرا باید ماسک بزنیم؟ یکی از آشنایان ما ماسک می‌زد اما مبتلا شد و فوت کرد، در حالی که برخی افراد که ماسک نمی‌زنند، مبتلا شدند و خوب شدند، به نظرم زدن ماسک تأثیری ندارد». پسرجوان دیگری پاسخ گفت: «وقتی ماسک می‌زنم، تنگی نفس می‌گیرم، نمی‌توانم نفس بکشم، سرم درد می‌گیرد و کلافه می‌شوم». وی ادامه داد: «قبلا روزی یک ماسک استفاده می‌کردم؛ ماسکی که باید دانه‌ای دو هزار تومان بخری، سردرد و خستگی هم دارد و در قبال آن، فروشمان هم اصلا خوب نیست». خانومی که با دو فرزندش ماسک نزده‌اند، می‌گوید: «نه اینکه نخواهیم ماسک نزنیم، اما ماسک گران است، هزینه تهیه هر روز ماسک ما شش هزار تومان می‌شود. گاهی اوقات یک ماسک را چندین روز استفاده می‌کنیم اما خب بالاخره باید دور بیندازیم؛ در این شرایط گرانی و درآمدهای پایین، تهیه ماسک سخت است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *