در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛ تولید کروسین دارویی از زعفران با خلوص بالای ۹۸درصد در مشهد

تولید کروسین دارویی از زعفران با خلوص بالای ۹۸درصد در مشهد

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی استان خراسان رضوی از تولید کروسین دارویی با خلوص بالای ۹۸ درصد خبر داد.

پریسا مردانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مشهد، با اشاره به اهمیت راهبردی گیاه زعفران و خواص بیشمار  آن به لحاظ دارویی اظهار کرد: کروسین در واقع عامل رنگ گیاه زعفران است که خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد.

وی با بیان اینکه زعفران گرانترین ادویه جهان است خاطرنشان کرد: از مشتقات این گیاه در صنایع غذایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی استفاده‌های فراوان شده و می‌توان  با استفاده از این ترکیبات در صنایع یاد شده ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

مردانی افزود: کروسین که از منشاء زعفران بدست می آید اصلی ترین آنتی اکسیدانت آن است و بسیاری از خواص درمانی زعفران به این جزء نسبت داده می شود.  از جمله خواص آن پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و  بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین  از دیگر خواص کروسین می توان به پیشگیری یا درمان اختلالات شبکیه چشم، درمان آلزایمر و اختلالات نعوظی در مردان اشاره کرد.

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که این طرح با همکاری با اتحادیه تعاون روستایی و شرکت هوشمندفناوران سلامت گستر اجرا شده است، گفت: کروسین را با سه خلوص متفاوت که شامل خلوص بالای ۹۸ درصد جهت مصارف دارویی، خلوص ۵۰ تا ۶۰ درصد جهت مصارف غذایی و خلوص بین ۲۰ الی ۳۰ درصد جهت مصارف آرایشی و بهداشتی تولید شده است و همچنین عصاره مایع و پودری زعفران و استخراج آنتوسیانین گلبرگ زعفران نیز در مقیاس آزمایشگاهی در حال حاضر قابل ارائه است .

وی افزود: چنانچه سرمایه گذار و یا شتاب دهنده ای در کنار اتحادیه قرار گیرد می توان تمامی این محصولات را در مقیاس تجاری نیز تولید کرد.

مردانی با تاکید بر اینکه زعفران در واقع گیاهی معجزه‌آسا به لحاظ ترکیبات دارویی است، ادامه داد: باید تولید هدفمند ترکیبات موثره این گیاه با  بهره‌مندی از روش‌های نوین علمی مورد توجه صنعت قرار گیرد و به عنوان روشی کارآمد در تأمین نیازهای صنعتی استفاده شود.

 مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی در خصوص دیگر اهداف اتحادیه در حوزه فرآوری گیاهان دارویی افزود: سایر محصولاتی که اتحادیه گیاهان دارویی روی آن متمرکز شده است استخراج اسانس ، عطر و رنگ طبیعی از زعفران و سایر محصولات گیاهی شامل گل محمدی و زیره است که در این خصوص نیز دانش فنی آن وجود دارد و می توان روی این حوزه نیز سرمایه گذاری و بصورت تجاری در بازار داخل و خارج عرضه کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *