شکایت ما از احمدی نژاد چه شد؟چطور یک نماینده مجلس جرأت می‌کند رئیس‌جمهور را به اعدام محکوم کند. اصلا رئیس جمهور نه، شما برای مردم عادی هم نمی‌توانید حکم اعدام ببرید. اعدام شدن هر شخصی مسیر قانونی دارد. نمایندگان مجلس نهایت می‌توانند بگویند از رئیس‌جمهور شکایت دارند. در مجلس هشتم از رئیس‌جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد ما شکایت کردیم که البته هنوز هم به جایی نرسیده است

«آرمان ملی- با وجود اینکه چند ماه تا انتخابات سال ۱۴۰۰ باقی مانده است، اما عده‌ای از اصولگرایان زودتر از موعد شروع به برنامه‌ریزی برای انتخابات کرده و همچنین با تخریب دولت سعی دارند تمام مشکلات را بر گردن روحانی بیندازند، اما با موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب و حمایت از دولت روحانی بسیاری از موضع خود پایین آمدند. همچنین درباره افزایش قیمت بنزین و اتفاقات بعد از آن با محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

فــکر مــی‌کنید مجموعه سران قوا چگونه باید کشور را مدیریت می‌کردند تا اتفاقات تلخ آبان ۹۸ در کشور رخ نمی‌داد؟

اگر مجلس شورای اسلامی پیشنهادات دولت را درباره گران شدن بنزین رد نمی‌کردند، آن‌وقت سران ۳ قوه مجبور نبودند برای افزایش قیمت بنزین به صورت شخصی تصمیم‌گیری کنند. مجلس شورای اسلامی تنها مرکز قانونگذاری در کشور است که اگر به وظیفه خود عمل نکند باعث می‌شود مجموعه نظام تصمیم دیگری بگیرند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ که سال انتخابات بود، فقط به فکر رای‌آوردن در انتخابات اسفند ماه بودند، اما باید برای رفع مشکل مردم تصمیم‌گیری می‌کردند نه اینکه تمام تمرکزشان فقط برای انتخابات سال ۹۸ باشد. وقتی که مجلس دهم برای افزایش قیمت بنزین تصمیم‌گیری نکرد رهبر معظم انقلاب به سران ۳ قوه پیشنهاد کردند که با جمع‌بندی یکدیگر برای افزایش قیمت بنزین تصمیم‌گیری کنند. سران ۳ قوه هم با برگزاری جلسات خصوصی تصمیم گرفتند که بنزین آزاد را به لیتری ۳ هزار تومان افزایش دهند. به نظر من مجلس خود باید وارد این موضوع می‌شد تا کار به سران ۳ قوه کشیده نشود. مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود در قبال افزایش قیمت بنزین درست عمل نکرد و سران ۳ قوه هم مجبور به افزایش قیمت بنزین شدند. من بارها تاکید کردم که سازمان صداوسیما با مسئولان ذیربط باید به مردم اطلاع‌رسانی کاملی می‌کردند و کاملا مردم را توجیه و دلایل افزایش قیمت بنزین را بیان می‌کردند، اما این اتفاق رخ نداد. آنها برای اینکه مبادا مردم هیجان‌زده به سمت پمپ‌های بنزین بروند اطلاع‌رسانی لازم و کافی را انجام ندادند. بعد از این اتفاق که بدون اطلاع‌رسانی و در ساعت ۱۲ شب قیمت بنزین را افزایش دادند مردم با یک شوک غیرقابل باوری روبه‌رو شدند. این شوک افزایش یکدفعه قیمت بنزین موجب اتفاقاتی شد. بخش‌های مختلف باید قبل از افزایش قیمت بنزین توضیحاتی را به مردم ارائه می‌کردند. مردم را از شرایط کشور قانع می‌کردند و با یک شیب ملایم قیمت‌های حامل‌های انرژی را گران می‌کردند . این را من خدمت شما عرض کنم که در برنامه ۵ ساله مجلس هفتم شورای اسلامی افزایش قیمت بنزین در دستور کار آن مجلس قرار داشت. در مجلس هفتم نمایندگان برنامه‌ریزی کرده بودند که سالیانه ۱۰ درصد دولت موظف است که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و درآمد آن را صرف طبقات ضعیف جامعه و تامین اجتماعی کشور کند. اگر در گذشته اجازه می‌دادند که سالی ۱۰ درصد قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کرد آن وقت دیگر شاهد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ نبودیم و همچنین مردم اعتراضی نمی‌کردند. حالا همه این اتفاقات اقتصادی که از اول سال ۹۸ موجب شده بود که به مردم سختی زیادی تحمیل شود. توجه کنید تا وقتی که اعتراض مسالمت‌آمیز در کشور رخ می‌دهد طبیعتا قابل کنترل است و مردم هم اجازه اعتراض مسالمت‌آمیز را خواهند داشت. مانند حال حاضر جامعه که روزی یک یا دو اعتراض مسالمت‌آمیز در جلوی مجلس‌شورای‌اسلامی رخ می‌دهد و مردم هم بعد از اعتراض محل تجمع را ترک می‌کنند. وقتی عده‌ای با قصد تخریب و ناامن کردن خیابان‌ها ،آتش زدن بانک‌ها و فروشگاه‌های مختلف در جامعه وارد اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم شدند، این نکته را مردم باید توجه کنند که باید در تجمعات مسالمت‌آمیز خود با افرادی که سوءاستفاده می‌کنند، برخورد شود. طبیعتا نیروی انتظامی بعد از این اتفاقات برای آرامش خیابان‌ها با همکاری بسیج وارد خیابان‌ها شدند، اما بعد از آن عده‌ای هم دنبال آن سوءاستفاده بودند. حالا نیروهای نظامی باید در این شرایط افراد خبره خود را برای کنترل اعتراضات به خیابان‌ها بفرستند. برای امنیت جامعه و برخورد با برخی سوءاستفاده‌کنندگان نیروی انتظامی باید با اقتدار وارد می‌شد.

فـــکر مــی‌کنید چند درصد کشته‌شدگان آبان ۹۸ بی‌گناه بودند؟

اگر یادتان باشد دبیر شورای امنیت ملی کشور به خانه کسانی که توسط گلوله‌ها فوت کرده بودند رفت و با خانواده‌های این مردم عزیز گفت وگو کرد. دبیر شورای امنیت ملی در گفت وگو با خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ماه سال ۹۸ علنا اعلام کرد که برخی از کشته شدگان افراد بی‌گناهی بودند که البته صحبت‌های دبیر شورای امنیت ملی در این رابطه حتی از تلویزیون هم پخش شد. صحبت آخر من درباره آبان این است که وجود چندین اشتباه موجب حوادث تلخ آبان ۹۸ شده است. امیدوارم از این به بعد اگر مردم اعتراضی داشتند مانند مقابل مجلس شورای اسلامی که بسیار مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند، رفتار کنند و از مسئولان هم حتما تشریف می‌آورند و صحبت‌های آنها را گوش می‌دهند تا شاهداتقاقات تلخی نباشیم.

چرا مجلس یازدهم به جای رسیدگی به مشکلات مردم وارد مسائل حاشیه‌ای و درگیری با دولت شد؟

اگر کسی حداقل عقلانیت را داشته باشد حتما باید متوجه شرایط نامناسب جامعه ایران باشد. شرایط جامعه ما طوری نیست که درگیر فحاشی، توهین، تهمت، تشنج در مجلس شورای اسلامی که مرکز قانون‌گذاری است، شویم. چرا باید بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی علیه دولت منتخب مردم به این شکل غیرقابل قبول برخورد کنند. عده‌ای تندرو که اسامی آنها مشخص است و بسیاری هم آنها را می‌شناسند در زمان انتخابات مجلس یازدهم در کلیپ‌های انتخاباتی خود هم علنا می‌گفتند که حتما با نشستن بر صندلی بهارستان رئیس‌جمهور روحانی را استیضاح و عزل می‌کنیم. اینجا مشخص است که برخی نمایندگان برای رفع مشکلات مردم به بهارستان نرفته‌اند و فقط برای مطالبات شخصی، حزبی و گروهی خود به بهارستان با اقلیت آرا راه یافته‌اند. نمایندگان اصولگرای مجلس می‌خواهند تمام شکست‌هایی که در این دوره برایشان اتفاق افتاده است را بر سر رئیس‌جمهور تلافی کنند و دولت را زمین بزنند. این نمایندگان مجلس می‌دانند که مشکلات اقتصادی کشور ما زیر ساختی است و با صحبت‌های بی‌ربط و شعار این مشکلات قابل حل نیست. اگر مشکلاتی که در کشور گریبانگیر مردم شده است قابل حل شدن به این راحتی بود مطمئنا نمایندگان دوره دهم مجلس تصمیمات بهتری نسبت به مجلس یازدهم می‌گرفتند و آنها بیشتر از نمایندگان تندرو مجلس یازدهم که فقط کشور را به حاشیه می‌برند برای حل مشکلات کشور تلاش کردند. به‌خاطر اینکه کشور با مشکلات زیرساختی عدیده‌ای روبه‌رو است و حتی ۱۰ تا مجلس قبلی هم برای حل مشکلات کشور بسیار مشکل داشته‌اند. نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال حاشیه‌سازی و تفرقه نباشند و فقط به حل مشکلات مردم بپردازند. باید به فکر زیرساخت‌های کشور بود تا مشکلات مردم حل وفصل شود. نمایندگان مجلس یازدهم چون قول داده بودند که با حضورشان در بهارستان مشکلات مردم را حل می‌کنند در حال حاضر بسیار دچار سردرگمی شده‌اند که مشکلات مردم به این راحتی قابل حل نخواهد بود. عده‌ای از نمایندگان قدیمی اصولگرای مجلس می‌دانستند که مشکلات مردم به زودی قابل حل نخواهد بود، اما برای اینکه هر روز در کشور صدای مجلس شنیده شود با سر و صدای بی‌مورد قصد داشتند طوری به مردم نشان دهند که فکر مشکلاتشان هستند، هر موقع که فرصتش را داشتند بهانه‌ای برای استیضاح رئیس‌جمهور پیدا می‌کنند. بعضی از نمایندگان مجلس مدام از استیضاح روحانی صحبت می‌کردند در صورتی که استیضاح رئیس جمهور موجب خوشحالی دشمنان و تفرقه در میان کشور می‌شود. اگر اصولگرایان دلسوز جامعه هستند باید از هر صحبتی که باعث تشنج در شرایط کشور شود خودداری کنند. ۳ گروه است که از تشنج در داخل کشور خوشحال می‌شوند . اولین کشوری که از تشنج در جامعه خوشحال می‌شود، آمریکاست. ۴۰ سال است با ملت ایران دشمنی دارد و کشور دومی که آماده اختلافات داخلی در کشور است رژیم صهیونیستی است که دشمن ابدی ما خواهد بود و البته فراموش نکنیم که منافقین سال‌هاست برای اختلافات در کشور برنامه‌ریزی می‌کنند، بنابراین نمایندگان تندرو مجلس اگر حداقل عقلانیت را داشتند این صحبت‌های بی‌موقع را انجام نمی‌دادند. چطور یک نماینده مجلس جرأت می‌کند رئیس‌جمهور را به اعدام محکوم کند. اصلا رئیس جمهور نه، شما برای مردم عادی هم نمی‌توانید حکم اعدام ببرید. اعدام شدن هر شخصی مسیر قانونی دارد. نمایندگان مجلس نهایت می‌توانند بگویند از رئیس‌جمهور شکایت دارند. در مجلس هشتم از رئیس‌جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد ما شکایت کردیم که البته هنوز هم به جایی نرسیده است .

انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه می‌بینید؟ آیا اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی در انتخابات دارند؟

رئیس‌جمهور چه اصولگرا باشد چه اصلاح‌طلب تغییر چندانی در وضعیت کشور رخ نخواهد داد. یعنی این صحبت‌هایی که اصولگرایان برای مردم دارند که یک شب راه ۱۰۰ساله را خواهیم رفت این چنین نخواهد بود. اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی برای انتخابات ۱۴۰۰ نرسیده‌اند، اما حتما در انتخابات پرشکوه شرکت خواهند کرد. پیشنهاد من به اصلاح‌طلبان این است که یک لیست آماده کنید و برنامه خود را برای مردم شرح دهید تا مردم بدانند به چه کسی باید رای بدهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *