خبرها از تخریب شبانه کلیسای ادونتیست‌ها که یادگار معماری دوره مدرنیسم بود و عمارت کلیسای ادونتیست ها در سال ۱۳۲۸ بنا شده و معمار آن تاکنون نامشخص است.در چند قدمی چهارراه ادیان تهران قرار داشت، حکایت دارند مجوز تخریب کلیسا در چهارراه ادیان تهران سال ۹۴ صادر شد/ بررسی‌ها ادامه دارد

مجوز تخریب کلیسا در چهارراه ادیان تهران سال ۹۴ صادر شد/ بررسی‌ها ادامه دارد

معاون میراث فرهنگی تهران از بررسی تخریب کلیسا در چهارراه ادیان خبر داد و گفت: مجوز تخریب در سال ۹۴ صادر شده است و درحال بررسی این مهم هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبرها از تخریب شبانه کلیسای ادونتیست‌ها که یادگار معماری دوره مدرنیسم بود و در چند قدمی چهارراه ادیان تهران قرار داشت، حکایت دارند. خبری که مرتضی ادیب زاده (معاون میراث فرهنگی تهران) با تصدیق آن گفت: مجوز تخریب این بنا در سال ۹۴ توسط میراث فرهنگی تهران صادر شده و شب گذشته به صورت کامل تخریب انجام شد و فقط در ورودی آن باقی مانده است. درحال حاضر با یگان حفاظت در محل حاضر شده‌ایم و کار متوقف شده است. البته این بنا در فهرست میراث ملی ثبت نشده است.

او در پاسخ به این سئوال که باتوجه به آنکه بیش از پنج سال از صدور مجوز توسط میراث می‌گذرد، آیا مالک می‌تواند بدون دریافت استعلام جدید درصدد تخریب برآید، گفت: این مهم در دست بررسی است. به زودی در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته ادیب زاده، هرچند تکه کوچکی از دیوار بخش پایینی کلیسا باقی مانده اما با توجه به تخریب انجام شده، درحال حاضر ادامه کار متوقف شده و میراث فرهنگی مانع حمل خاک‌ها و مصالح تخریبی شده‌است. کارگاه نیز تا مشخص شدن تکلیف تعطیل است

 

مالک جدید، تخریب کلیسا را از داخل عمارت آغار و محراب، گچ بری های مزین به ده فرمان حضرت موسی و تزئینات داخلی بنا را تخریب کرده است و طبق اظهارات افراد محلی درصدد تخریب شبانه این کلیسا است.

تخریب تزئینات معماری داخل کلیسای روز هفتم
تخریب تزئینات معماری محراب داخل کلیسای روز هفتم (جداره جنوبی)
جداره شمالی و داخلی کلیسای ادونتیستها که کاملا تخریب شده
جداره شمالی و داخلی کلیسای ادونتیستها که کاملا تخریب شده
عکسی منتشر نشده از داخل کلیسای روز هفتم، ادونتیستها
عکسی منتشر نشده از داخل کلیسای روز هفتم، ادونتیستها قبل از تخریب

این کلیسا از شاهکارهای معماری دوره پهلوی دوم بوده و  صلیب سیمانی که به ارتفاع  حدودی ۸ متر در جداره این بنا به نحو زیبایی گنجانده شده است.

جداره ارزشمند معماری مدرن کلیسای ادونتیست
جداره ارزشمند معماری مدرن کلیسای ادونتیست

لازم به ذکر است مالک در سال گذشته درفکر تخریب کافه نادری نیز بود که با انتضار اخبار و … دخالت سازمان میراث از این کار جلوگیری شد. امیدوراریم سازمان میراث با تدبیر لازم جلوی تخریب کامل این بنا را گرفته باشد.

جداره ارزشمند معماری مدرن کلیسای ادونتیست
جداره ارزشمند معماری مدرن کلیسای ادونتیست

عمارت کلیسای ادونتیست ها در سال ۱۳۲۸ بنا شده و معمار آن تاکنون نامشخص است.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *