آماده باش گارد ملی آمریکا از بیم آشوب پس از انتخابات:هزار نیرو در ایالت ماساچوست، ۳۰۰نیرو در آریزونا، ۳۰۰نیرو در آلاباما و تعداد نامشخصی در فلوریدا، اورگون و ایلینوی فعال شده‌اند.از سویی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر برنده انتخابات ریاست جمهوری از طریق آرای الکترال مشخص نشود، آنگاه مجلس نمایندگان آمریکا باید رئیس جمهور بعدی را انتخاب کند

سرویس خارجی: فرمانداران ۱۶ ایالت آمریکا بیش از ۳۶۰۰ نیروی گارد ملی را در اقدامی احتیاطی برای مواجهه با ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات فعال کردند که به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، نشان‌دهنده نگرانی آن‌ها از احتمال بروز ناآرامی بعد از انتخابات این کشور است که دیروز برگزار شد.

ماموریت این نیروها در چند حوزه تعریف شده که شامل کمک به دفاع سایبری، کمک در پایگاه‌های رای‌گیری و آماده‌باش در صورت بروز ناآرامی پس از انتخابات است. هزار نیرو در ایالت ماساچوست، ۳۰۰نیرو در آریزونا، ۳۰۰نیرو در آلاباما و تعداد نامشخصی در فلوریدا، اورگون و ایلینوی فعال شده‌اند.نیروهای فعال شده در ماساچوست و اورگون برای مواجهه با ناآرامی احتمالی در آماده‌باش به سر خواهند برد و نیروهای آریزونا در آماده‌باش برای اعزام به هر نقطه در غرب آمریکا در صورت اعلام نیاز از سوی فرمانداران خواهند بود. در برخی ایالت‌هایی که نیروهای گارد ملی در آن‌ها فعال نشده‌اند، هنوز درباره تعداد نیروهایی که باید فعال شوند، تصمیم‌گیری نشده و در برخی ایالت‌ها به یگان‌های مشخصی هشدار آمادگی در صورت بروز ناآرامی داده شده است. همه نیروهای فعال شده در حال حاضر تحت کنترل فرمانداران ایالت‌های خود هستند.

مقامات ارشد گارد ملی ایالت‌های نبراسکا، تنسی، واشنگتن و ویسکانسین در یک کنفرانس مطبوعاتی احتمال تحت کنترل دولت مرکزی و رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفتن این نیروها را بعید دانستند. این درحالی است که دیروز همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رسانه‌ها از وقوع یک حادثه تیراندازی در واشنگتن خبر دادند. این حادثه در نزدیکی هتل «هالیدی این کاپیتال» واشنگتن و محل استقرار خبرنگاران روس رخ داد.از طرفی احتمال وقوع تظاهرات و آشوب پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شد تا مقامات امنیتی دور تا دور کاخ سفید را با فنس‌های دفاعی و غیرقابل نفوذ حصارکشی کنند.

بی بی سی هم اعلام کرد که بسیاری از مردم آمریکا از بیم آشوب پس از انتخابات، دور تا دور خانه‌های خود را به تخته و چوب حصارکشی کرده اند.در چنین شرایطی رئیس جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در ایالت «پنسیلوانیا» از بروز ناآرامی پس از انتخابات خبر داد. دونالد ترامپ گفت: سوم نوامبر (سه‌شنبه ۱۳ آبان) می‌آید و می‌رود و ما متوجه نخواهیم شد چه کسی پیروز انتخابات می شود و در کشور شاهد هرج و مرج و آشوب خواهیم بود.از سویی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر برنده انتخابات ریاست جمهوری از طریق آرای الکترال مشخص نشود، آنگاه مجلس نمایندگان آمریکا باید رئیس جمهور بعدی را انتخاب کند. همزمان بعضی دموکرات‌ها می‌گویند اگر ترامپ دوباره پیروز انتخابات شود،‌ به دنبال استیضاح او خواهند بود و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به دست گیرند.خبر دیگر اینکه یک قاضی دادگاه فدرال تلاش جمهوری‌خواهان برای ابطال رای ۱۲۷هزار نفر از شهروندان که بدون خروج از خودرو رای خود را داده بودند، ناکام گذاشت. حزب جمهوری‌خواه در شکایتی مدعی شده بود اقدام برخی از شهروندان در دادن رأی بدون خروج از خودرو و حضور در داخل ساختمان محل رأی‌گیری غیرقانونی بوده و این آرا باید باطل شوند.

برگزاری انتخابات

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰آمریکا دیروز با باز شدن صندوق‌های رای‌گیری در ایالت ورمونت، آغاز شد. اولین صندوق‌های رای‌گیری ساعت ۵صبح به وقت محلی (۱۳و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در ایالت ورمونت باز شدند تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰آمریکا رسماً آغاز شود. در انتخابات دیروز، علاوه بر انتخاب رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا، تکلیف ۴۳۵کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵کرسی از ۱۰۰کرسی سنا نیز مشخص خواهد شد. پیشتر در رای‌گیری زودهنگام که هفته‌ها در آمریکا در جریان بود، حدود ۱۰۰میلیون نفر شرکت کرده بودند که معادل حدود ۷۰درصد کل شرکت‌کنندگان در انتخابات سال ۲۰۱۶آمریکاست. از مجموع آرای زودهنگام، ۶۰میلیون آن را آرای پستی تشکیل می‌دهند که حدود دو برابر تعداد آرای پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته آمریکاست. تایید نتایج ایالت‌ها از ۱۰نوامبر (۲۰آبان) آغاز خواهد شد که البته اگر نیاز به بازشماری آرا باشد، در این تاریخ ممکن است تاخیر ایجاد شود.

همه ایالت‌ها به استثنای کالیفرنیا باید تا ۸دسامبر (۱۸آذر) روند تایید را به پایان برسانند. همه اختلاف‌ها و بازشماری‌ها هم باید تا این تاریخ تعیین تکلیف شده باشد. بعد از انتخابات عمومی، الکتورها در روز ۱۴دسامبر (۲۴آذر) آرای خود را ارائه کرده و به واشنگتن می‌فرستند. در ششم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷دی) اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن برای شمارش آرا تشکیل جلسه می‌دهند و بعد از آن برنده اعلام خواهد شد. در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ (اول بهمن) هم رئیس‌جمهور جدید و معاون وی سوگند ریاست‌جمهوری می‌خورند و بعد رئیس‌جمهور سخنرانی مراسم تحلیف خود را برگزار خواهد کرد. اما ساعاتی مانده به آغاز انتخابات ریاست جمهوری دیروز آمریکا، نظرسنجی رویترز- ایپسوس نشان داد که جو بایدن دموکرات در ایالت سرنوشت‌ساز فلوریدا پیشتازی اندکی مقابل دونالد ترامپ داشت. دو نامزد همچنین در کارولینای شمالی و آریزونا شانه به شانه بودند. آخرین نظرسنجی ملی رویترز- ایپسوس ساعاتی پیش از انتخابات نشان داد که بایدن در میان تمام رای‌دهندگان احتمالی اکثریت دارد و ۵۲ درصد گفتند که از او حمایت می‌کنند و ۴۴درصد گفتند به ترامپ رای می دهند.

در این حال پایگاه خبری«آکسیوس» فاش کرد که ترامپ به چند نفر از معتمدین خود اعلام کرده قصد دارد پیش از پایان شمارش رسمی آرا،‌ پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند. از سویی اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به خبری درباره قصد ترامپ برای اعلام پیروزی زودهنگام پیش از شمارش همه آرا گفت، این کاری است که یک «دیکتاتور ذلیل» انجام می‌دهد. در این حال بایدن گفت زمان آن رسیده که ترامپ چمدانش را بسته و به خانه بازگردد. خبر دیگر اینکه روزنامه عبری زبان‌هاآرتص گزارش داد که رهبران شهرک‌های صهیونیست نشین اراضی اشغالی مراسم دعای ویژه برای پیروزی ترامپ برگزار کردند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *