نتیجه اصلی و علنی انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در یک جمله، پایان استراتژی قلدری در سیاست است!«بایدن» درباره بن‌بست کنونی دیروز گفت: «بن‌بست در روند انتقال قدرت می‌تواند به قیمت جان مردم تمام شود!» (ابوالقاسم قاسم زاده)

 

دو ماه تا پایان دوران چهار ساله ریاست‌جمهوری ترامپ باقی مانده است. اما هنوز معلوم نیست نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا تأیید و رسمیت دارد یا نه! البته علیرغم اعتراض‌های ترامپ و تکرار مداوم جمله «تقلب در انتخابات» بایدن از حزب دمکرات با کسب۸۰ میلیون رأی پیروز این انتخابات شده است و تا اینجای کار همه تلاش‌های ترامپ و وکیل خصوصی و نماینده‌اش در اعتراض‌ها «جولیانی» از رهبران مافیای فساد مالی و اجتماعی در نیویورک و وکیل حقوقی باند مریم رجوی (منافقین) به نتیجه‌ای نرسیده است.

 

ترامپ در هر سخنرانی خود، بیشترین کلمه‌ای که به کار می‌برد، «تقلب» است و خود را پیروز انتخابات می‌خواند. وی بعد از معلوم‌شدن شمارش نهایی آراء در ایالت میشیگان که شهر «دیتروید» مرکز صنایع اتومبیل‌سازی در آمریکا با کمپانی‌های بزرگ ماشین‌سازی در آن مستقر است، گفت: «سال‌هاست که در انتخابات تقلب می‌شود.

تقلب رأی‌دهندگان در دیتروید امری شایع و از سال‌ها قبل وجود داشته است.» ترامپ در هفته‌های گذشته برای اعتراض درباره نتیجه انتخابات اعلام کرد: «در شمارش آراء تقلب شده است.» اما اکنون که با شمارش آراء هم معلوم شده است رقیب او «بایدن» آراء بیشتری کسب کرده، می‌گوید: «رأی‌دهندگان نیز در این انتخابات تقلب گسترده کرده‌اند!»

سیمای خبرها از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، ترسیم دو چهره از این کشور است. اول، بهت‌زدگی و یأس مفرط مردم همراه با نفرت از حاکمان نشسته در واشنگتن از هر دو حزب حاکم، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان. دوم، تشدید شکاف‌های اجتماعی همراه با احساس ناپایداری و خطرهای گوناگون، اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و فروپاشی «وحدت ملی»؛ به‌ویژه که بحران اپیدمی کرونا با بالاترین آمار مرگ آمریکایی‌ها در جهان، وحشت‌زدگی را در خانواده‌های آمریکایی دوچندان کرده است. بایدن می‌گوید: «ترامپ به‌جای آنکه در این دو ماه باقی مانده از ریاست‌جمهوری‌اش به مهم‌ترین مشکل امروز کشور، اپیدمی کرونا بپردازد، مشغول بازی گلف است!»

بایدن در دیدار با فرمانداران چند ایالت آمریکا گفت: «ترامپ پیام غلط درباره آمریکا و دمکراسی ما به جهان می‌دهد. او بی‌مسئولیت‌ترین فرد برای ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. کشور دچار بحران شده است و کاش همه این‌ها یک خیال بود، اما من میراث‌دار یک کشور از هم گسیخته شده‌ام.»

روزنامه‌نگاران سرشناس آمریکایی از رفتارهای ترامپ انتقاد می‌کنند که او می‌توانست با پذیرش نتیجه انتخابات، آمریکا را در تعریف دمکراسی خود، پیروز و قدرتمند‌تر از گذشته نشان دهد؛ اما اینکار را نکرد و اکنون اغلب نهادهای حکومتی و عمومی را به زیر سؤال و سرزنش گرفته است! او حتی حزب خود، «جمهوریخواهان» را به باد انتقاد گرفته است و نارضایتی خود را از برخی از فرمانداران جمهوریخواه در ایالت‌هایی که در آنها رأی نیاورده است، همچنین نمایندگان و سناتورها در کنگره و سنا را تا حد افراد متقلب و خائن بیان می‌کند.

ترامپ از سوی رسانه‌های آمریکایی، نه یک سیاستمدار زیرک و مدیر برجسته که فردی «طغیان‌گر» و «قلدر» خوانده می‌شود که گام به گام خطرناک‌تر شده است! در هر انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا فاصله چند ماه از پایان انتخابات و اعلام نتیجه آن، دوران «انتقال قدرت» خوانده می‌شود که معمولاً رسانه‌های عمومی شور و هیجان بسیاری دارند و با مصاحبه‌ها و تهیه گزارش‌های گوناگون، در کشور و در فضای عمومی نشاط همراه با امید به آینده را بسترسازی می‌کنند.

اینبار در حالیکه استقبال مردم از انتخابات و رأی دادن به روایت همه مراکز رسمی و رسانه‌های آمریکایی در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌سابقه بوده است و بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند، اما ترامپ طغیانگری نامیده می‌شود که کشور را به سوی یک «فاجعه بزرگ» هدایت می‌کند! تا آنجا که «بایدن» درباره بن‌بست کنونی دیروز گفت: «بن‌بست در روند انتقال قدرت می‌تواند به قیمت جان مردم تمام شود!»

تا روز سوگند ریاست‌جمهوری جدید و پایان دوران چهارساله ریاست‌جمهوری ترامپ، ۲ ماه مانده است (بیستم ژانویه ـ اول بهمن و مجموعه پیش‌بینی‌ها در اغلب رسانه‌ها و مراکز سیاسی و خبری را می‌توان چنین خلاصه کرد:

۱ـ ترامپ و همراهان او به‌ویژه در کاخ سفید دریافته‌اند که روال اعتراض‌ها به پروسه انتخابات نتیجه‌ای نمی‌دهد. ترامپ مانع انتقال قدرت نمی‌شود، اما به‌طور رسمی نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد و به «بایدن» تبریک نخواهد گفت!

۲ـ سران جمهوری‌خواهان در کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) آمریکا با اعلام خبر ملاقات با ترامپ در کاخ‌سفید، از او خواهند خواست که نتیجه انتخابات را بپذیرد و با اعلان این خبر، شرایط بحرانی کنونی به پایان می‌رسد.

۳ـ گام به گام مسیرهای قانونی برای اعتراض‌های ترامپ درباره انتخابات به بن‌بست می‌رسد و علاوه بر شکست در انتخابات، نتیجه تلاش‌های ترامپ، شکست حیثیتی بزرگتری برای آینده او خواهد شد، به‌ویژه آنکه از هم‌اکنون پرونده‌های فساد‌ها و فساد مالیاتی او به دادگاهی ارائه شده است تا پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش که دیگر «مصونیت رئیس‌جمهوری» را نخواهد داشت، در دستور کار محاکم قضایی قرار گیرد.

۴ـ مرحله کنونی، دوران انتقال قدرت در کاخ سفید، نفس‌گیر و فشرده است. بایدن، برای انتخاب چهار هزار نفر مدیر و مسئول باید تصمیم‌گیری و احکام صادر کند و نیازمند همکاری رئیس‌جمهوری و همراهان مستقر او در کاخ سفید است. ترامپ که اصل انتخابات را قبول ندارد، ابتدا می‌گفت: «همکاری نخواهم کرد و من این انتخابات را باطل می‌کنم! مگر آنکه مرا پیروز آن بخوانند!»

از چند روز قبل، او و معاون اول رئیس‌جمهوری «مایک پنس» گفته‌‌اند، «همکاری نمی‌کنیم، اما، مانع کار آنها نیز نمی‌شویم!»

به جز «پوتین» روسیه، اغلب سران دولت‌ها در کشورهای جهان با اعلام تبریک به بایدن، رسمیت ریاست‌جمهوری او را برای چهار سال آینده در آمریکا پذیرفته‌اند. اما این انتخابات با قلدری ترامپ پایان چهار سال فاجعه‌بار و بحران‌زدگی گوناگون در آمریکا را علنی و آشکارتر کرد.

نتیجه اصلی و علنی انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در یک جمله، پایان استراتژی قلدری در سیاست است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *