مجمع اقتصادی جهانی به سنگاپور می‌رود (نوشته آقای محمود فاضلی در روزنامه  اعتماد ۲۳ آذر ۹۹ ص۴)

اجلاس مجمع جهانی اقتصاد ( (World Economic Forum موسوم به اجلاس داووس (Davos Summit) معتبرترین اجلاس سالانه جهانی در حوزه اقتصادی در جهان است و مدیران شرکت‌های بزرگ در کنار مقامات سیاسی به تبیین راهکارها و مواضع خود می‌پردازند، سال ۲۰۲۱ از سوییس به سنگاپور می‌رود و در ۱۳ الی ۱۶ ماه مه به جای ژانویه برگزار خواهد شد. این مجمع که ساختاری غیردولتی دارد و با حمایت حدود هزار شرکت بزرگ جهان تشکیل می‌شود، اولین بار در ژانویه سال ۱۹۷۱ و در شهر داووس سوئیس به عنوان جایی برای جمع‌شدن موثرترین افراد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و سرمایه‌داران اروپایی راه‌اندازی شد. ایده اصلی اجلاس این بود که اقتصاددانان، سیاستمداران، صاحبان سرمایه، نظریه‌پردازان و هنرمندان در یک جا جمع شوند تا درباره مسائل روز جهان تبادل نظر کنند.

این مجمع در ماه آگوست سالجاری بخاطر ویروس کرونا تصمیم گرفت که اجلاس سال آینده خود را به جای ژانویه در داووس در ماه مه در حومه شهر لوتسرن برگزار کند. ولی ادامه ابتلاء بالا به  ویروس کرونا در سوییس این برنامه را هم تغییر داد. در بیانیه مجمع جهانی اقتصاد آمده است «تغییر در مکان برگزاری اجلاس نشان‌دهنده اولویت‌دهی این مجمع جهانی به حفظ سلامت و ایمنی شرکت‌کنندگان و مردم شهر میزبان است.»

کلاوس شواب موسس مجمع اخیرا سفری به شرق آسیا داشت و در نهایت تصمیم گرفت اجلاس سال آینده این مجمع در حد محدودتر در سنگاپور برگزار شود. شرکت کنندگان در این اجلاس بخاطر ابتلاء بالا به ویروس کرونا در سوییس، نسبت به آمدن به سوییس دچارتردیدهایی شده بودند. از آن زمان به بعد مسئولین مجمع بدنبال گزینه جدیدی برای محل برگزاری این اجلاس بودند که در نهایت قرعه به نام سنگاپور درآمد. این برای دومین بار در تاریح تقریبا  ۵۰ سال این مجمع است که اجلاس آن در خارج از سوییس برگزار می‌شود. کلاوس شواب موسس این مجمع در سال ۲۰۰۲ نیز بخاطر همبستگی با ملت آمریکا پس از عملیات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱، اجلاس آن سال خود را در نیویورک برگزار کرد و سال بعد مجددا به داووس بازگشت.

قرار است پیش از برگزاری اجلاس به صورت حضوری، یک اجلاس مجازی نیز برگزار شود که در آن رهبران کشورهای مختلف و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ حضور خواهند یافت. هدف اصلی این اجلاس مجازی، بازسازی همکاری‌های چندجانبه بین‌المللی و تقویت جایگاه فناوری‌های نوین در عرصه اقتصاد خواهد بود.

علی‌رغم آنکه اجلاس سال آینده این مجمع این بار در حد محدودی برگزار می‌شود ولی بازهم وابسته به آن است که سران کشورهای مختلف بتوانند در آن شرکت کنند. ظاهرا خیلی از سران کشورهای غیر از اروپا علامت‌هائی را داده بودند که برای سفر به شهر لوتزرن سوییس در جهت شرکت در اجلاس مزبور نگران‌هایی احساس می‌کنند. ضمنا به خاطر خطر ابتلاء دستجمی ‌به ویروس کرونا، در حال حاضر در اروپا برگزاری هرگونه مناسبت پر جمعیت ممنوع شده است. پیش‌بینی می‌شود وضعیت بحران ویروس کرونا تا ماه مه آینده در سوییس تا حدودی بهتر شود ولی برای برگزاری اجلاس این مجمع، امنیت و حفظ سلامتی شرکت کنندگان خیلی مهم است.

در سنگاپور براساس آمار رسمی آن کشور تا کنون فقط ۲۹ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند در حالیکه این رقم در سوییس  با هشت میلیون نفر جمعیت، بالغ بر ۴۷۴۷ نفر بوده است. کشورهای چین و سنگاپور هم با مقررات شدید و از بالا اعمال شده بدون توجه به آزادی‌های فردی خیلی بهتر می‌توان این ویروس را مهار کرد. به همین خاطر نیز مجمع اقتصاد جهانی نمی‌خواهد اجلاس آن باعث ابتلاء گسترده ویروس کرونا شود. مسئولین سنگاپور همانند چین نشان داده‌اند که برای مهار ویروس کرونا حاضرند محدودیت شدید اعمال شده را دقیقا اجرا کنند. بنابراین، تصمیم‌گیری در زمینه محل برگزاری اجلاس مجمع اقتصاد جهانی خیلی آسان بود.

در سنگاپور با پنج میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت، در هفته‌های گذشته فقط ۵ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده بودند که آنها نیز افرادی بودند که از خارج به آنجا سفر کرده بودند، اما این آمار در مدت مشابه ۲۶ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده بودند. سوییس که یک کشور لیبرال و دمکراتیک است این مردم هستند که مستقیما در تصمیم گیری‌ها شرکت دارند، به همین خاطر هیچ دلیلی وجود ندارد که سوییس به این خاطر که اجلاس سال آینده این مجمع نمی‌تواند در این کشور برگزار شود، شرمنده باشد.

برخی از نشریات سوییس، از سفر کلاوس شواب موسس این مجمع به آسیا سخن گفته بودند. او در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که با توجه به ویروس کرونا، در جستجوی محل دیگری برای اجلاس مجمع در سال آینده است. برای ما سلامتی و امنیت میهمانان خیلی مهم است ولی در سوییس که کماکان موارد ابتلا به ویروس کرونا خیلی بالاست، شاید نتوان این موضوعات را تضمین کرد. برای سوییس بی‌طرف، چنین اجلاسی با آن همه شرکت‌کننده از شخصیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار مهم است.این اجلاس با نام داووس پیوند خورده و حتی خیلی‌ها از اجلاس داووس صحبت می‌کنند تا اجلاس مجمع اقتصاد جهانی.

به احتمال زیاد اجلاس این مجمع در سال ۲۰۲۲ در موعد مقرر در داووس برگزار خواهد شد. در شرایط کنونی این مجمع در هیچ کجای اروپا نمی‌تواند برگزار شود. تغییر محل برگزاری اجلاس داووس ضربه بزرگی به این شهر وارد می‌کند، چرا که برگزاری نشست سالانه این مجمع نخستین منبع درآمد شهر داووس به شمار می‌آید. اجلاس داووس مانند دیگر اجلاس‌های بین‌المللی محلی برای نشان‌دادن اعتراض به سیاست‌های دولتمردان هم به‌شمار می‌رود. گروه‌های مخالف جهانی‌سازی، مخالفان سرمایه‌داری، چپ‌ها و سبزها همیشه از این فرصت برای نشان‌دادن مخالفت‌های خود با سیاستمداران استفاده می‌کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *