شکاف عمیق در جامعه اسرائیل (نوشته آقای محمود فاضلی در روزنامه  اعتماد هفتم دیماه ۹۹ ص ۴)

 

 

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه که خود را مرتبا در تصاویر قرار دهد کاملا علاقه‌مند است. برای او که ۷۱ سال دارد و یازده سال است عهده‌دار پست نخست وزیری است، سیاست به‌عنوان مراسم یک نفره است. به‌طور یکجانبه راسا همه تصمیمات سیاسی را اتخاذ می‌کند و سیاست جمعی برای او یک واژه ناشناخته است. این موضوع بسیاری از اسرائیلی‌ها را آزار می‌دهد. شنبه هرهفته مردم اطراف محل اقامت او یا در میادین شهرهای مختلف دست به تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سیاست‌های او می‌زنند.

از ژنرال‌های سابق گرفته تا هنرمندان، فعالان در زمینه صلح، سرمایه‌داران کوچک، کارمندان، بازنشسته‌ها، دانشجویان و بیکاران همه در تظاهرات‌ها علیه او شرکت دارند. شعار اصلی معترضین «نتانیاهو برو» بوده و معترضین او را متهم به ناکارآمدی در مبارزه با بحران ویروس کرونا می‌کنند. صدها هزار نفر بخاطر این بحران یا بیکار شده و یا به تعطیلات اجباری فرستاده شده‌اند.

معترضین بیشتر نگران آن هستند که حکومت قانون و دمکراسی در اسرائیل از بین برود. نتانیاهو در سه مورد متهم به اختلاس مالی است و تحت پیگرد قضائی قرار دارد. او همه تلاش خود را می‌کند تا از دست عدالت قضائی فرار کند و مرتبا به دادگستری و به رسانه‌های گروهی منتقد اعتراض می‌کند. مخالفین، او را متهم به هرج و مرج‌طلبی می‌کنند. حزب او (لیکود) مرتبا ادعا می‌کند که این اعتراضات از سوی ایران هدایت می‌شود!

تکرار اعتراضات به یک موضوع روزمره در اسرائیل تبدیل شده است. مدیر یک اندیشکده در تل‌آویو معتقد است: «امروز  ارزش‌های دمکراتیک برای افکار عمومی در اسرائیل نقش مهمی ‌بازی می‌کند». این موضوع به اختلاس مالی توسط نتانیاهو ارتباط دارد و به همین دلیل او به این زودی‌ها از این اعتراضات خلاص نخواهد شد. در شش ماه گذشته، هر شنبه بعد از ظهر دهها هزار نفر علیه نتانیاهو در شهرهای مختلف در خیابان‌ها حاضر می‌شوند.

      نتانیاهو از سوی مذهبیون تندرو هم تحت فشار است. در حالیکه مدارس سکولار دو ماه است که در سراسر کشور بخاطر کرونا تعطیل شده‌اند، مدارس مذهبیون تندرو مدتهاست که دایر است. در محله‌هائی که این تندروها زندگی می‌کنند، علی‌رغم آنکه مناسبت‌های خانوادگی منوط به شرکت ده نفر شده ولی آنها مناسبت‌هایی با شرکت چند صد نفر برگزار می‌کنند. موسسین اسرائیل بخاطر حمایت مذهبیون از کشور و دولت تازه تاسیس، تا حدودی به آنها خودمختاری داده بودند. آنها می‌توانند مدارس ویژه خود را داشته باشند و از خدمت سربازی هم معاف هستند. این امر همیشه باعث ایجاد تنش در اسرائیل است و آغاز همه‌گیری ویروس کرونا این تنش‌ها را افزایش داده است. مشکل آن است که این مذهبیون به دستورات دولتی هیچ اهمیتی نمی‌دهند و فقط از خاخام‌ها حرف شنوی دارند.

معترضین به نتانیاهو را از هر دو طرف یهودیان تشکیل می‌دهند و عرب‌ها که یک پنجم جمعیت اسرائیل هستند، در اعتراضات مشارکتی ندارند. بنابراین، تنش‌ها، میان یهودیان سکولار و ارتدوکس است. تندروهای مذهبی به محدودیت‌های اعلام شده برای مهار ویروس اهمیتی نمی‌دهند و مدارس آنها باز هستند زیرا خاخام‌ها بیم آن‌را دارند که اگر جوانان به خیابان‌ها بروند، آنها کنترل خود را از دست بدهند. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم اسرائیل بر این عقیده‌اند که قتل اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسرائیل در ۲۵ سال پیش، امروز هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

        اکثریت در اسرائیل بر این عقیده‌اند که مبارزه با ویروس کرونا نباید سیاسی شود و متخصصین امر باید در این زمینه تصمیم بگیرند. این در حالیست که این موضوع امروز در اسرائیل عملی نیست زیرا تندروهای مذهبی ساز خود را می‌زنند و دولت هم در میان مردم از اعتماد لازم برخوردار نیست. محبوبیت نتانیاهو در پی رسوایی مربوط به اتهامات فساد مالی مطرح شده علیه او و سوء مدیریتش در قبال همه‌گیری ویروس کرونا همچنان در حال سقوط است. طبق نظرسنجی‌ها میزان کسانی که می‌خواهند نخست‌وزیر استعفا دهد ۵۴ درصد است، درحالی‌که ۳۶ درصد خواستار استعفای وی نیستند و ۱۰درصد نیز نظری ممتنع دارند.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد ۷۴٪ از اسرائیلی‌ها به کنست (پارلمان) اعتماد ندارند و ۷۰٪ نیز به نتانیاهو بی‌اعتماد هستند و نمی‌توانند در خصوص مقابله با ویروس کرونا به او اعتماد کنند. همچنین ۶۳٪به نهادهای صهیونیستی و ۴۷٪ به مسئولان بهداشت و ۴۹٪ به پلیس‌ اعتمادی ندارند. ۶۰٪ اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مسئول مدیریت ضعیف بحران کرونا و افزایش مبتلایان به این ویروس می‌دانند. ۷۰٪ نیز رهبران مختلف سیاسی و حزبی اسرائیل را بی‌توجه نسبت به بحران ویروس کرونا می‌دانند.

        در عرصه سیاسی عدم توافق بین نتانیاهو و گانتس رهبر حزب آبی سفید کنست را به صورت خودکار منحل خواهد کرد و انتخابات پارلمانی احتمالا در تاریخ ۲۳ مارس سال آینده میلادی (۳ فروردین ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. نتانیاهو بار دیگر گانتس را مسئول برگزاری انتخابات دوباره معرفی کرده است. شرایط گانتس از نتانیاهو هم بدتر است او نه تنها بر اساس نظرسنجی‌های موجود منفور جامعه شده است بلکه اعضای حزبش هم از او حرف شنوی ندارند و او به سرعت به سوی پایان حیات سیاسی‌اش پیش می‌رود.

طبق توافق تشکیل کابینه بین احزاب لیکود و آبی سفید، دوره سه ساله نخست وزیر در کابینه جدید به صورت مساوی بین گانتس و نتانیاهو تقسیم می‌شود. نتانیاهو توافق بر سر نخست وزیری چرخشی را با عدم پذیرش برای تصویب طرح دوساله بودجه نادیده گرفته و همراه با حزب خود بر تصویب بودجه یک ساله اصرار دارد تا از این طریق به نوعی مانع رسیدن گانتس به سمت نخست وزیری در نوامبر ۲۰۲۱ شود. آخرین دور انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اسفند ماه سال ۹۸ برگزار شد که در نهایت با کشمکش‌های فراوان به ائتلاف بین احزاب رقیب لیکود و آبی سفید منجر شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *