به مناسبت سال نو میلادی، کتاب‌ها از مسیح (ع) می‌گویند:به مناسبت آغاز سال نو میلادی، درباره حضرت مسیح و دین او بیشتر بدانیم، کتاب‌ها ما را یاری می‌کنند

کتاب‌ها از مسیح (ع) می‌گویند

تهران- ایرنا- به مناسبت آغاز سال نو میلادی، درباره حضرت مسیح و دین او بیشتر بدانیم، کتاب‌ها ما را یاری می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، ماه ژانویه و آغاز سال نو میلادی، جشن‌های کریسمس و میلاد حضرت مسیح (ع) را با خود می‌آورد و همین فرصتی است تا بیشتر درباره این پیامبر الهی و دین و سنت او بدانیم. کتاب‌های این هفته راهی برای مطالعه درباره فراگیرترین دین جهان هستند.

درآمدی بر مسیحیت

پس از گذشت بیش از ۲ هزار سال از میلاد حضرت عیسی (ع)، آیین مسیحیت در بزنگاه‌های بسیاری قرار گرفته است و روایت‌های متفاوتی از حقیقت آن ارائه شده. پروفسور لیندا وودهد که دکترای الهیات دارد و استاد جامعه‌شناسی دین در دانشگاه لانکستر انگلیس است در کتاب درآمدی بر مسیحیت به تشریح این دین در زمان حال می‌پردازد.

این کتاب ۷ فصل دارد که در بخش نخست به بررسی تفاسیر درباره حضرت عیسی می‌پردازد که موجب شکل‌گیری چارچوب‌های دین مسیحیت شد. فصل دوم نشان‌ها، داستان‌ها، نمادها و آیین‌های مسیحیت را بازشناسی می‌کند. فصل سوم به تباین و تشابه‌های مسیحیت کلیسایی و مسیحیت انجیلی، اختصاص دارد، فصل چهارم شکل‌گیری و گرایش‌های مسیحیت را  بررسی جزیی‌تری کرده و مسیحیت عرفانی را می‌کاود.
فصل پنجم روایتی است از مسیحیت در عصر مدرن و برخوردهایی که میان عقل و کلیسا شکل می‌گیرد. فصل ششم جایگاه مسیحیت خارج از اروپا را تحلیل می‌کند و فصل هفتم، نقش زنان و مردان و نگاه جنسیتی در مسیحیت را تشریح می‌کند.

کتاب درآمدی بر مسیحیت نوشته لیندا وودهد، با ترجمه محمدکاظم مهاجری، توسط بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه در ۱۸۰ صفحه چاپ شده است.

انجیل به روایت مسلمانان

مسلمانان از عیسی مسیح (ع) و کتاب مقدس دین او، روایت‌های متفاوتی دارند، روایت‌هایی که طریف خالدی به واکاوی آن‌ها پرداخته است.

انجیل به روایت مسلمانان، از مجموعه‌های بزرگ جمع آوری شده از داستان‌ها و روایت‌های ادبیات اسلامی درباره انجیل است و به این موضوع اشاره دارد که دین اسلام برای این پیامبر احترام ویژه‌ای قائل است و اسناد تاریخی به دستمایه‌ای برای گفت‌وگو میان ادیان تبدیل می‌شود. این روایت‌ها به ترتیب تاریخی  آمده و نزدیک سیصد داستان است که طی این هزاره  تکامل یافته و در ذهن مسلمانان جا گرفته است.

این کتاب در ۹ فصل نوشته شده که با سه پیش درآمد آغاز می‌شود، مقدمه مترجم، درباره مولف، درباره ترجمه، در ابتدای آن است. فصل‌های کتاب شامل مقدمه: انجیل مسلمانان، پیشینه تاریخی، نگاه گذرا به عیسای قرآنی، عیسا در انجیل مسلمانان، زمینه اولیه، پیدایش و پرورش انجیل اسلامی، ویژگی‌ها و کارکردهای کهن‌ترین اخبار، سخنان و داستان‌های بعدی، نتیجه است. بخش اصلی این کتاب سخنان و داستان‌هاست و نمایه موضوعی آن یکی از کاربردی‌ترین مطالبی است که در این کتاب می‌توان یافت.

طریف خالدی زاده ۲۴ ژانویه ۱۹۳۸ مورخ فلسطینی است که هم اکنون کرسی شیخ زاید را در مطالعات اسلامی و عربی در دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان دارد. وی قبل از تدریس در دانشگاه آمریکایی بیروت به عنوان استاد گروه تاریخ از ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶ ، در آکسفورد و دانشگاه شیکاگو تحصیل کرد.

انجیل به روایت مسلمانان نوشته طریف خالدی با ترجمه منصور معتمدی در ۲۳۵ صفحه توسط نشر هرمس به چاپ رسیده است.

 تاریخ ارامنه ایران در قرن هفدهم

قرن هفدهم میلادی و اوج قدرت دولت صفویان، با شرایط ویژه‌ای برای ارامنه ایران همراه بود، مردمی که در اصفهان محله خود را داشتند و برای نخستین بار از دستگاه چاپ استفاده کردند.

وازگِن س. غوگاسیان، در کتاب تاریخ ارامنه ایران در قرن هفدهم، به بررسی اسنادی می‌پردازد که مربوط به ارامنه ایران است. او با سفر به کشورهای مختلف مدارک را گردآوری کرد که برخی از آن‌ها برای نخستین بار در این کتاب منتشر شده‌اند.

این کتاب ۹ فصل یک مقدمه و یک نتیجه گیری دارد. فصل اول نگاهی کلی به منابع و شامل متون بایگانی شده است، اصل دوم حضور ارامنه در ایران و کوچ اجباری آنها در زمان شاه عباس اول نام دارد، فصل سوم ایجاد سکونتگاه های ارامنه در مرکز ایران را بررسی می‌کند، فصل چهارم رفتار و صفویان با ارامنه و جایگاه ممتاز جلفای نو را به تحلیل کشیده، در فصل پنجم پیدایش خلیفه‌گری جلفای نو و در فصل ششم روابط بین جاثلیقیه اچمیادزین و خلیفه‌گری را بررسی می‌کند.
فصل هفتم به مخالفت فقط خلیفه‌گری جلفای نو با گسترش و فصل هشتم به افول جامعه ارمنی جلفای نو می‌پردازد. فصل نهم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب به شمار می آید میراث فرهنگی خلیفه‌گری جلفای نو را بررسی می‌کند.
پس از نتیجه‌گیری، بخش پیوست‌ها از مفصل‌ترین بخش‌های این کتاب، نکات قابل توجهی برای علاقه‌مندان به تاریخ و پژوهشگران را در خود دارد، آلبوم تصاویر نیز عکس‌هایی را به نمایش گذاشته که بسیار قابل توجه اند.

وازگِن س. غوگاسیان، مؤلف کتاب، پژوهشگر  ارمنی و دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیای امریکاست که سال‌ها مسئول بخش اداری کتابخانه کلیسای وانک در جلفای نو و کتابخانه ماتناداران در ایروان بوده است. متن اولیه این کتاب آن رساله دکترای نویسنده در دانشگاه کلمبیای امریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی به شمار می‌آید.
کتاب تاریخ ارامنه ایران در قرن هفدهم میلادی نوشته وازگن غوگاسیان، با ترجمه سعید کریم پور توسط انتشارات امیرکبیر در ۴۳۲ صفحه منتشر شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *