جعفرزاده ایمن آبادی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «آفتاب یزد» عنوان کرد: کوچک‌تر شدن سفره مردم در مجلس جدید

 آفتاب یزد- گروه اقتصادی: غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی سیاستمدار ایرانی که از ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ خورشیدی در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده رشت بود، از جانبازان ۷۰ درصدی جنگ ایران و عراق در منطقه شلمچه است. او از چهره‌های سیاسی- اقتصادی فعال در ۲ دوره نمایندگی مجلس بود. نماینده‌ای که در دوران چهار ساله نمایندگی‌اش در مجلس نهم در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس عضویت داشت و اگرچه در نخستین سال مجلس دهم نیز به عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درآمد؛ اما در سال دوم به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس پیوست تا در واپسین سال آن مجلس چهره مسلّط به قوانین اقتصادی و همچنین مقررات و آیین‌نامه‌های مدیریتی داخل نظام پارلمانی کشور شده باشد. البته به دلیل ردصلاحیت شورای نگهبان نتوانست هم‌رکاب نمایندگان مستقر امروز به قانونگذاری بپردازد؛ اما تماشاگر رفتارهای ضدو‌نقیض نمایندگان امروز هم نیست و در گفتگویی با روزنامه «آفتاب یزد» که عصر روز گذشته انجام شد، درددل‌هایی عمیق از سطح نازل مباحث نمایندگان کنونی مجلس کرد که بدون تعارف بی‌پشتوانه مردمی (حداقل به اندازه ادوار پیشین) به بهارستان راه یافته اند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «آفتاب یزد» در خصوص گفتار و رفتار نمایندگان مستقر در مجلس یازدهم در رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌گوید: بر اساس آنچه از مجموع اظهارات و رفتارهای نمایندگان در رکن قوه مقننه کشور هویداست، این مجلس که مسئولیت خطیر نظارت و وضع قوانین را بر عهده دارد، از عدم وجود برنامه منظم و راهبردی رنج می‌برد که پیامدهای اصلی آن برای کشور، آسیب به ساختار اقتصادی کشور و کاهش اعتماد مردمی خواهد بود.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه البته در تمام ادوار یکسری ایرادات عام از دوره قاجار بوده و چه بسا تا ابد هم باشد می‌افزاید: اما آنچه مایه تاسف است اینکه در مجلس کنونی یک مورد دیدگاه منتقدانه کارشناسی به گوش نمی‌رسد. در واقع اگر بودجه آموزش و پرورش کم و ناچیز است، باید مشخص شود که چه میزان از بودجه تولید ناخالص داخلی را می‌خواهند به آن اختصاص دهند یا سهم آن قرار است که در قیاس با رویّه سال‌های گذشته چگونه باشد؟
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با استناد به برخی اظهارات عوام‌پسندانه و متناقض نظیر آنکه وقتی روی مطالبه‌ای زوم می‌کنند، بر شعارهایی مانند موفق بودن یا نبودن تحریمها استناد می‌کنند و هیچ استدلالی هم برای حقیرشماردن تحریم‌ها در حد کاغذپاره در یک موضع و ادعاهایی مانند موثر و موفق بودن آن در موضع دیگری عنوان نمی‌کنند اظهار می‌دارد: نمایندگان مدعی مجلس یازدهم که با کلی شعارهای بلندبالا وارد نظام قانونگذاری کشور شده‌اند، گزارشی عملیاتی ارائه دهند که در زمینه اصلاح اساسی نظام بانکی کشور، نظام مالیات‌ها، گمرکی و اداری کشور که منجر به دگرگونی و پویایی آن شده باشد چه کرده‌اند!؟
وی با اشاره به تلاش برخی نمایندگان از جمله ۲۹ نماینده امضاءکننده طرحی که بنا دارد تا قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی را منسوخ کرده و ساعت رسمی کشور را به قبل از این قانون برگرداند، می‌گوید: «این در حالی است که مشکلات بسیار متعددی در کشور وجود دارد که پرداختن به چنین طرح‌هایی را مایه تاسف و حتی تعجب می‌سازد که آیا تمام مسائل دیگر رفع و رجوع شده است که حتی به این موضوع وقتی مختصر هم اختصاص داده شود!؟»
جعفرزاده ایمن‌آبادی این نوع رویکرد نمایندگان کنونی مجلس یازدهم به وقایع کشور را موجب زیان به نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور می‌داند و می‌گوید: شوربختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسیر شعارهایی شده‌اند که تحت‌تاثیر هیجانات فعالیت‌های انتخاباتی به مردم داده بودند و حال از همان حداقل خدمت به مردم نیز عاجز مانده‌اند.
وی با بیان اینکه برخی نطق‌های نمایندگان در دوره کنونی فحاشی و توهین‌هایی است که مشابه ادبیات جریان‌های اپوزیسیون در رسانه‌های خارج از کشور است اظهار می‌دارد: بدون تردید رئیس جمهوری نیز عاری از خطا نیست و نقد به وی امری طبیعی است، اما نوع ادبیات و تهاجمات لفظی نمایندگان امروز دیگر نقد نیست و صرفا انداختن تمام قصورات همه مسئولان کشور به گردن رئیس‌جمهوری است که می‌کوشد به انجام وظایف قانونی خود در واپسین ماههای ریاست جمهوری بپردازد.
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بدون تردید هر ۳ قوه مجریه، مقننه و قضائیه اشکالاتی را داشته و دارند تاکید می‌کند: هجمه آوردن به فقط یک مقام مسئول در وجود مشکلات امروز حاکم بر کشور جوانمردانه و منصفانه نیست و موجب حل مشکلات حاکم بر کشور نشده و نخواهد شد.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با ابراز تاسف از اینکه شورای نگهبان با سوگیری خاص خود موجب رد صلاحیت تعداد زیادی از نخبگان اقتصادی و سیاسی کشور شد که می‌توانستند در صورت ورود به مجلس یازدهم با مباحث کارشناسی و در عین نقدهای منطقی، به وضع قوانین راهگشا کمک کنند خاطرنشان می‌کند: «حال با این رویه و عدم حضور چهره‌های نخبه اقتصادی با گرایش‌های سیاسی هر چند متفاوت مواضع طرح شده در پارلمان شعارهای بی‌محتواست که تنها موجب برخوردهای چکشی و سوهان زننده بر اعصاب مردم است.»
وی با استناد به نمونه دیگری از این دست مواضع تاسف‌بار می‌گوید: امروز نمایندگانی در حال وضع قوانین و نظارت بر مسئولان هستند که وقتی وزیر نفت دولتش متعهد می‌شود با وجود وضع سنگین‌ترین تحریم‌ها نفت ایران را صادر کند و حتی موجب شگفتی جهانیان شود، اما آنها وی را تخطئه می‌کنند و تحت فشار مباحث حاشیه‌ای قرار می‌دهند تا یکی از پاشنه آشیل‌های دولت جمهوری اسلامی را در تیررس مقاصد سیاسی و جناحی خود قرار دهند!
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مجلس کارآمد باید ریل‌گذاری درستی کند تا دولت هم در آن مسیر حرکت کند اظهار می‌دارد: «شاید برای همه شگفت‌انگیز باشد، اما وقتی آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از ابتدای امر در کمیسیون تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ از حضور نمایندگان استقبال کرد و آنها را دعوت نمود؛ اما با این وجود از بین ۳۰۰نماینده فقط یک نماینده حضور می‌یافت که او هم در یک ربع مانده به پایان جلسه حاضر می‌شد! می‌توان حدس زد که رویکرد امروز نمایندگان به لایحه ۱۴۰۰ با چه نیت و از چه منظری است!؟»
وی با محتمل دانستن استقرار دولت اصولگرا پس از انتخابات آینده ریاست جمهوری به دلیل شرایطی که بر کشور حاکم شده است می‌گوید: «شاید در این وضعیت، مصاحبه امروز من با روزنامه شما و موارد مشابه آن از سوی دیگران بتواند گواهی باشد بر اینکه نمایندگان همین مجلس به دولت بعدی چه رویکردی
خواهند داشت و تا چه حد به رفتار مشابه امروز ادامه خواهند داد!؟»
وی با بیان اینکه امروز نان خیلی‌ افراد تاثیرگذار در همین تحریم‌ها و فشارهاست و اصرار دولت برای خروج از فشار تحریم با هر تمهیدی، دکّان این‌ها را کساد می‌کند که از تداوم تحریم سود می‌‎برند، می‌افزاید: شوربختانه امروز نان جمعیت زیادی از این افراد در دور زدن تحریمهاست و دکانشان با تداوم این شرایط می‌چرخد؛ فارغ از اینکه چه بسیار مردمی که از این وضعیت ناعادلانه رنج و محرومیت می‌کشند!
غلامعلی‌جعفرزاده با اشاره به مورد دیگری مانند «تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس یازدهم که موجب افزایش تحریم و فشار بر مردم می‌گردد، می‌گوید: «مجلس در تصویب این قانون با مردم صادق نبود. مفاد قانون مصوب را که نگاه می‌کنیم در واقع “کاهش تعهدات برجامی” است، اما عنوانش “ کاهش تحریم است“چرا خلاف به مردم می‌گویید؟ چرا این شجاعت وجود ندارد که به مردم صادقانه بگویید می‌خواهیم از برجام خارج شویم! با صراحت می‌گویم که این مصوبه مجلس باعث افزایش تحریم‌ها و فشار بر مردم می‌شود و در عین حال اقدامی احساسی و بدون مطالعه است که در برخی مفاد کاملا سیاسی و در برخورد با دولت است.»
غلامعلی‌جعفرزاده با بیان اینکه نمایندگان مجلس کنونی در قانون «اقدام راهبردی کاهش تعهدات برجامی» برخلاف ادعای خود قصد کاهش تحریم‌ها را ندارند، می‌گوید: «در سیاست زدگی و شعارزدگی این نمایندگان همین بس که وقتی تحریم‌ها را یکی دیگر اعمال کرده است، شما چطور می‌خواهید آن را کاهش دهید!؟ اگر می‌خواهید کاهش تعهدات برجامی داشته باشید با صراحت بگویید می‌خواهیم قانون خروج از برجام را تصویب کنیم، جوانمردانه به مردم بگویید که ما قصد فلان کار را داریم.»
وی با بیان اینکه متاسفانه روز به روز سفره مردم کشور با مختصات و ثروت ایران در حال کوچکتر شدن است، اظهار می‌دارد: «حال نمایندگان توضیح دهند که آیا سفره مردم در این مجلس در حال کوچک‌تر شدن است یا مجالس قبلی!؟ امروز تناقض‌های اظهار شده که شاخص‌ترین آنها در همین مجلس است که اسم خودش را انقلابی گذاشته، یک راهکار کارشناسی و عملیاتی برای رفاه نسبی مردم هم انجام نداده است!»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *