نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر: بستر آنلاین به عنوان یک امکان جدید در اختیار تئاتر است

بستر آنلاین به عنوان یک امکان جدید در اختیار تئاتر است

تهران – ایرنا – نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر معتقد است اجرای تئاتر در فضای آنلاین می‌تواند «تئاتر خانگی» را با دسترسی به مخاطبانی گسترده ترویج کند.

سهراب سلیمی روز جمعه در گفت ‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به شرایط خاص و عجیب این روزهای تئاتر بیان کرد: در طول سالها فعالیتم در تئاتر این اولین بار است که چنین آزمونی را تجربه می‌کنیم؛ شرایطی که آن را هرگز کسی در جامعه تئاتری پیش بینی نکرده بود و لطمات زیادی به همکاران تئاتر از بازیگر گرفته تا طراح صحنه و لباس و حتی بخش خصوصی وارد کرده است.

وی ادامه داد: شاید اگر تاکنون تعریف عمیق‌تری از هنر و هنرمند و جایگاه آنها تعریف شده بود، واقع‌بینانه‌تر به مقوله هنر می‌نگریستیم اما اکنون باید بر اساس شرایط تصمیم گرفت.

سلیمی در پاسخ به اینکه چه پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر جشنواره تئاتر فجر در شرایط کرونا دارد، گفت: می‌توانیم با توجه به شرایط موجود اقداماتی را انجام دهیم که هم تئاتر زنده بماند و هم دسترسی پذیری گسترده تری به مخاطبان داشته باشد.

نمایش‌های تلویزیونی امکان اقناع مخاطبان را به لحاظ هنری دارند

کارگردان نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» ضمن ابراز امیدواری نسبت به بخش تله‌تئاتر به عنوان یک امکان جدید و بازگشته به جشنواره در شرایط کنونی عنوان کرد: تله تئاترهایی که در تلویزیون ضبط شده و از کارگردانان تراز اول هستند می‌توانند به عنوان آثاری ماندگار به نسل‌های جوان‌تر به واسطه جشنواره تئاتر فجر در این دوره معرفی شوند.

وی افزود: در بخش مرور آثار هم می‌توان کارهای باکیفیت و مطلوبی را که در سال های گذشته اجرا شده‌اند، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برای نمایش عمومی آماده کرد. همینطور در این بخش با افزایش سطح کیفی جشنواره، ایجاد فضایی متنوع‌ و رایزنی های فرهنگی می‌توان از فیلم تئاترهای بین المللی هم بهره برد.

کارگردان نمایش «نوای اسرارآمیز» در پاسخ به این سؤال که اجرای تئاتر چقدر با ویژگی‌های فضای آنلاین همخوانی دارد، گفت: این یک امکان جدید است و نمی‌توان منکر آن شد. برنامه ریزی درست، تولید و ساخت نمایش‌های کوتاه، ایجاد و شکل گیری کارگروه‌هایی که در بخش آموزش و پژوهش بتوانند مخاطبان تئاتر را اقناع سازند، می‌تواند در شرایط کنونی راهگشا باشد.

توسعه تئاتر نیازمند سیاست‌گذاری منطقی است

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر آنکه تا چه اندازه استفاده از بستر فضای مجازی و تله تئاتر در شرایط امروز می‌تواند یاری دهنده تئاتر صحنه‌ای باشد و چراغ این حوزه را روشن نگه دارد، توضیح داد: با سیاست‌گذاری درست می‌توان بستری را فراهم کرد تا گونه‌های مختلف تئاتر از نمایش‌های آیینی گرفته تا پرفورمنس‌ها، حرکت و بدن و نمایش‌های کودک و نوجوان را در قالب «تئاتر خانگی» در اختیار مخاطبان خود قرار گرفته و فضایی ایجاد شود که اعضای یک خانواده در کنار هم به تماشای نمایش‌ها بنشینند و هنر تئاتر طیف گسترده‌ای از مخاطبان را بیابد. 

بازیگر و کارگردان نمایش «حالت چطور مش رحیم» خاطر نشان کرد: می‌توان امکاناتی را هم فراهم آورد تا جوانان علاقه مند و فعال در این حوزه در هر شهرستان و دانشگاهی گروه‌های برگزیده خود را انتخاب و به جشنواره‌ها معرفی کرده و ضمن ارسال فیلم ‌تئاترهایشان بستری را برای تربیت نسل آینده تئاتر کشور ایجاد کنیم. در این صورت است که چراغ تئاتر روشن و این هنر برای همیشه زنده خواهد ماند.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه از ۱۱ تا ۲۱ بهمن ماه برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره WWW.FITF.IR است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *