تبعیض آشکار در تزریق واکسن (سیاست آپارتاید اسرائیل در محرومیت فلسطینی‌ها از دستیابی به واکسن کرونا)   (محمود فاضلی   روزنامه اعتماد ۱۲ بهمن ۹۹ صفحه ۱۶ )

رهبران فلسطینیان و برخی از سازمان‌های غیردولتی، اسرائیل را متهم می‌کنند در حالی که مردم اسرائیل به سرعت واکسینه می‌شوند، این کشور به وظایف قانونی و اخلاقی خود در مقابل فلسطینیان عمل نمی‌کند. البته دولت اسرائیل این اتهامات را رد می‌کند. اسرائیل تاکنون یک چهارم مردم خود (بیش از دو میلیون نفر) را واکسینه کرده است. فلسطینی‌ها اسرائیل را متهم می‌کنند که «وظایف خود به عنوان قدرت اشغالگر» را نادیده می‌گیرد و «ملت فلسطین را مورد تبعیض‌نژادی» قرار می‌دهد. برخی از سازمان‌های غیردولتی ضمن حمایت از فلسطینی‌ها معتقدند  اسرائیل به وظایف قانونی خود بر اساس کنوانسیون ژنو (که طبق آن یک قدرت اشغالگر با همکاری مؤسسات محلی مسئولیت مراقبت بهداشتی مردم محلی را بر عهده دارد) عمل نمی‌کند. اعلامیه مذکور بر لزوم مساعدت تل‌آویو در زمینه پیشگیری لازم برای مبارزه با شیوع بیماری‌های واگیر و اپیدمی تأکید می‌کند. سازمان بهداشت جهانی (WHO)  نگران است که اسرائیل واکسن را به نحوی برابر توزیع نکند و  همه به نحوی برابر به واکسن دستیابی نداشته باشند.

در مقابل، اسرائیل به قرارداد اسلو در باره رابطه بین دولت اسرائیل و دولت خود مختار اشاره می‌کند که بر اساس آن، دولت خود‌گردان فلسطین در مناطق تحت کنترل خود در کرانه‌غربی اردن مسئولیت امور مدنی، از جمله مراقبت بهداشتی، را بر عهده دارد. اورشلیم در سال ۲۰۰۵ از غزه عقب‌نشینی کرده که بدین ترتیب از دیدگاه اسرائیل مسئولیت این رژیم برای امور داخلی این سرزمین به پایان رسیده است. به ادعای تل آویو، اینکه دولت خود مختار با شرکت‌های داروسازی خارجی مذاکره می‌کند ثابت می‌کند که آنها به طور مستقل می‌توانند به مراقبت پزشکی در حوزه مسئولیت خود بپردازند. وزیر بهداشت اسرائیل اخیراً مدعی شده بود اسرائیل از زمان بروز پاندمی «از نزدیک» با دولت خود مختار همکاری می‌کند، اما مسئولیت ما در وهله اول واکسینه کردن شهروندان اسرائیل است. اسرائیلی‌ها تا چندی پیش استدلال کرده بودند که دولت خود مختار اصلاً درخواست کمک نکرده است!

به دنبال اظهارات وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه زندانیان فلسطینی واکسینه نمی‌شوند، وزارت اسیران فلسطینی در نوار غزه نسبت به سوء استفاده از اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و بهره‌جویی از آن‌ها به عنوان «نمونه آزمایشی» برای سنجش میزان کارآمدی واکسن کرونا ابراز نگرانی کرده و معتقد است هراس این را داریم که از اسیران به عنوان نمونه آزمایشی استفاده شوند و می‌بایستی یک کمیته پزشکی بی‌طرف نظارت بر واکسیناسیون اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل را برعهده بگیرد. به گفته مقامات فلسطینی حدود ۴۴۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های این رژیم حضور دارند که ۲۵۰ نفر آن‌ها به کرونا مبتلا هستند.

رژیم صهیونیستی در حالی که  این واکسن را برای شهروندانش تهیه کرده به مسئولیت‌های حقوقی خود در مقام یک اشغالگر بی‌توجه است و با اتخاذ سیاست تبعیض‌نژادی مردم فلسطین را از این حق بهداشتی محروم کرده است. اسرائیل با طفره رفتن از این مسئولیت حقوقی، آن را بر عهده حکومت فلسطین انداخته است و به عمد مانند همیشه به مسئولیت خود در قبال فلسطینی‌ها توجهی نشان نمی‌دهد. این رژیم به‌عنوان اشغالگر و به موجب قوانین حقوق‌بشری و توافق نامه‌های بین‌المللی متعهد به تهیه واکسن ضد ویروس کرونا برای فلسطینی‌ها است.

مسئولان فلسطینی از اسرائیلی‌ها خواسته‌اند تا واکسن‌های کرونا را برای ۴.۵ میلیون فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه تامین کنند. فلسطینی از سازمان‌ها و جامعه جهانی خواسته‌اند که رژیم صهیونیستی را به عمل به تعهدات بین‌المللی خود وادار کنند چر که به موجب ماده ۵۶ توافق‌نامه چهارم ژنو، هر اشغالگری موظف به اجرای اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر در سرزمین اشغال شده است و این شامل خریداری و توزیع واکسن‌های لازم از جمله کرونا می‌شود. وزارت بهداشت فلسطین از سازمان بهداشت جهانی و کمیته صلیب سرخ جهانی خواسته بود که بر واکسیناسیون ضد کرونای اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل نظارت داشته باشند.

در روزهای اخیر یک کمپین بزرگ جهانی علیه سیاست «آپارتاید» و تبعیض‌نژادی صهیونیستی در محرومیت فلسطینی‌ها از دستیابی به واکسن کرونا فعال شده است. کمپین جهانی جمع‌آوری امضا علیه سیاست اشغالگران و مطالبه تهیه فوری واکسن سالم برای ملت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه آغاز شده است. ده‌ها هزار نفر تاکنون طومار این کمپین را امضا کردند. شدت جنایت تبعیض‌نژادی صهیونیستی در موضوع تهیه واکسن و حمایت از بیماران کرونایی، حقیقت نظام نژاد‌پرست اشغالگران را آشکار کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *