قطع سخنان یادگار امام از تلویزیون در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از عجایب است

آرمــان مـلـی – مطهره شفیعی: سانسور یادگار بنیانگذار انقلاب اسلامی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از عجایب است که البته از صداوسیمای ایران بعید نبود چون بار نخست نیست که چنین در حق آیت‌ا… سیدحسن خمینی جفا می‌کند. روز گذشته مراسم تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد که به‌صورت زنده از صداوسیما پخش می‌شد اما زمان سخنرانی یادگار امام که رسید، صداوسیما پخش مراسم را متوقف کرد و نگذاشت آنچه آیت‌ا… سیدحسن خمینی بیان کرد، به آگاهی آنانی برسد که در حال تماشای تلویزیون بودند. این اقدام صداوسیما با واکنش‌هایی همراه بود چنانکه جواد امام عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از نحوه برخورد صداوسیما با یادگارامام به‌شدت انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: «استارت دهه فجر با حذف بیت حضرت امام (ره) مبارک! پخش زنده حضور هیات دولت در مرقد حضرت امام (ره) با شروع سخنرانی حاج سیدحسن خمینی قطع شد. این صداوسیمای ملی و انقلابی ایران است!؟» او در ادامه این اقدام صداوسیما را ناشی از برخی اخبار و شایعات درباره احتمال حضور سیدحسن خمینی در انتخابات دانست و افزود: «دلواپسان نگران حضور ایشان در ۱۴۰۰ شده‌اند! …»

هراس از کاندیداتوری یادگار امام

آنچه جواد امام بدان اشاره کرد یعنی نگرانی از حضور سیدحسن خمینی را نمی‌توان انکار کرد چرا که طیف همفکر این رسانه یعنی اصولگرایان دلواپس بارها نشان دادند از هر ابزاری برای ممانعت از کاندیدا شدن یادگار امام استفاده خواهند کرد؛ همانطور که در سال ۹۴ تمام هم و غم خود را معطوف به رد صلاحیت سیدحسن خمینی کردند، اکنون هم تلاش دارند تا یادگار امام را از کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری منصرف کنند؛ به عنوان نمونه، مشرق‌نیوز رسانه خاصو دلربای دلواپسان می‌نویسد که «چرا سیدحسن خمینی دائما با طیف منتظری نشست و برخاست دارد؟» یا کیهان به اصل ۱۱۵ قانون اساسی که شرایط لازم برای ریاست‌جمهوری است اشاره می‌کند و می‌نویسد: «صرف‌نظر از میزان انطباق یا عدم انطباق سیدحسن خمینی با بخش عمده‌ای از این شرایط، محرز است که وی فاقد کمترین سابقه اجرایی (حتی در حد اداره یک شهر و اداره کوچک) برای احراز شرط مدیر و مدبر بودن است. تنها فعالیت او تولیت آستان امام خمینی(ره) و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) است.» بنابراین قطع پخش زنده مراسم تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در زمان سخنرانی آیت‌ا… سیدحسن خمینی را هم باید در همین راستا ارزیابی کرد. در سال ۹۴ هم صداوسیما رفتاری مانند روز گذشته داشت، در آن سال قرار بود انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود و وظیفه صداوسیما هم جلوگیری از رای‌آوری یادگار امام بود. در خرداد آن سال حاج‌سیدحسن خمینی مانند هر سال به‌مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت اما صداوسیما به سانسور و حذف بخشی از سخنرانی یادگار امام پرداخت. سایت جماران در آن مقطع نوشت: «صدا و سیما، دو فراز مهم از سخنان حاج سیدحسن خمینی را که در سال‌های گذشته بارها از سوی وی مطرح و بر آن تاکید شده بود، سانسور کرد. چه بسیار از سخنان امام که هرگز از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش نمی‌شود و چه بسیار از سخنان ایشان که بدون توجه به زمینه تاریخی آن مورد سوءاستفاده‌های فراوان در این به اصطلاح رسانه‌ای واقع می‌شود که گاه به بنگاهی امنیتی شباهت می‌یابد.» ۹ خرداد ۹۴ که یادگار امام به گرگان رفت، شبکه استانی صداوسیما از پخش سخنرانی او خودداری کرد. آن‌طور که نوشته بودند، یکی از دبیران خبری صداوسیما علت سانسور یادگار امام و برخی دیگر از چهره‌های انقلابی از جمله آیت‌ا… هاشمی را چنین بازگو کرد که پخش تصاویر این افراد بدون نظر مسئولان ارشد صداوسیما امکان‌پذیر نیست. صداوسیمای مرکز گرگان که به پیشنهاد دعوت‌کنندگان از آیت‌ا… سیدحسن خمینی، قصد پخش زنده سخنرانی یادگار امام در مصلی این شهرستان را داشت، پس از استعلام از صداوسیمای مرکزی و دفتر رئیس این سازمان، حاضر به پخش زنده این سخنان نشد! در سال ۸۸ هم رویکرد صداوسیما به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تحریف تاریخ چنان بود که سیدحسن خمینی در نامه‌ای به رئیس صداوسیما آورد: «جای تاسف است که در صداوسیما از هزاران هزار جلوه رأفت و محبت که با اتکا‌ی به جوهره اسلامی و روح بلند مذهب شیعه اثنی عشریه آفریده شد، چشم پوشیده می‌شود و بدون اشاره به شرایط زمانی خاص به بزرگ‌نمایی غلط و تحریف‌گونه قضایای گذشته همت می‌گمارید و به غلط درصدد مشابه‌سازی تاریخی هستید.»

دلخوری از توصیه‌های آیت‌ا…

نکته قابل تامل آنجاست که مدیران صداوسیما در بهمن سال گذشته به دیدار یادگار امام رفتند و سیدحسن خمینی به آنها گفت: «دروغ برکت را از زندگی می‌برد؛ ممکن است در کوتاه‌مدت به نفع کسی باشد، اما در بلندمدت حیثیتی را برای کسی باقی نمی‌گذارد. دهان به یاوه نباید باز کرد؛ این، سنت علوی نیست.» ظاهرا سخنان یادگار امام به مذاق‌شان خوش نیامده است که دیروز از پخش سخنرانی او خودداری کردند.

افزایش حامیان شخصیت‌ها

آیت‌ا… هاشمی هم از جمله شخصیت‌هایی بود که صداوسیما تمایلی به پخش سخنرانی‌های ایشان نداشت و دلیلی هم برای خودداری از این اقدام مطرح نمی‌کرد اما در نهایت نتیجه به سود آیت‌ا… هاشمی شد و جامعه بیش از پیش پی به مظلومیت آیت‌ا… هاشمی برد. اکنون هم با سانسور سیدحسن خمینی در صداوسیما ذره‌ای از علاقه جامعه به او کم نخواهد شد بلکه شاید برخی که پیش از این منتقد یادگار امام بودند، اقدام صداوسیما را نشانه درستی گفتار سیدحسن‌آقا خمینی ارزیابی کردند و به جمع حامیان پیوستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *