حسن محجوب؛ یک عمر فعالیت فرهنگی  ( محمود فاضلی روزنامه اعتماد ۱۶ بهمن ۹۹ صفحه ۱۲ )

حسن محجوب،‌ مدیرعامل شرکت سهامی انتشار، ۱۱ بهمن‌ماه در ۹۲ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. او متولد ۵ تیرماه ۱۳۰۷ در تهران و دانش‌آموخته مقطع فوق لیسانس رشتۀ فرهنگ و تمدن اسلامی از دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران بود.

تحصیلات محجوب دریک مقطع کوتاه سپری شد، چرا که او نتوانست همچون دیگر هم نوعان خود دوران تحصیل خود را به پایان برساند و حتی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی علی‌رغم اصرار خانواده، تحصیلاتش را ناتمام گذاشت، اما با علاقه به کار فنی وارد یک کارگاه صحافی شد. او خاطره خود را در این ایام چنین یاد می‌کند: «روز اول مهرماه ۱۳۲۰ که اطفال آن موقع روانه دبستان‌ها و دبیرستان‌ها بودند، به همراه پدرم به یک کارگاه صحافی مراجعه کردم و پدرم مرا به عنوان شاگرد به شخص صحاف معرفی کرد. شخص صحاف هم خیلی استقبال کرد و اینجانب را به عنوان شاگرد پذیرفت. این شغلی که من برای خودم انتخاب کرده بودم، خواه ناخواه منجر به این شد که با مسائل کتاب که از قبل هم با آن بیگانه نبودم بیشتر آشنا و علاقمند شوم. اشخاصی که به این صحافی مراجعه می‌کردند، اغلب افراد فاضلی بودند. با وجود این که من در سنین طفولیت بودم، شخصیت بزرگ آن بزرگواران به قدری برای من جالب توجه بود که هنوز خاطره آن زمان را فراموش نکرده‌ام.»

محجوب سپس این شغل را تغییر داد و در یک کتاب‌فروشی کار خود را ادامه داد. همکاری او در این کتاب‌فروشی باعث شد تا با شخصیت‌های مهم علمی و ادبی آشنا شود که از آن جمله تقی‌زاده بود. این آشنایی سرانجام به استخدام او در وزارت فرهنگ منجر شد. پس از آن جهت همکاری با مرحوم عباس زریاب خویی به کتابخانه سنا منتقل شد و با حسن انجام کار به ارتقا رسید و معاون کتابخانه سنای سابق شد. افرادی همچون سعید نفیسی، عباس زریاب خویی، سید‌حسن تقی‌زاده، عبدالحسین زرین کوب و کیکاوس جهانداری از جمله همدروه‌ای‌ها و همکاران محجوب بودند. روزنامه ملا نصرالدین از روزنامه‌های مورد علاقه محجوب در دوران کودکی، بود این روزنامه به زبان ترکی و در قفقاز به چاپ می‌رسید. حسن آن را ورق می زد و از تماشای کاریکاتورها و عکس‌هایش لذت می‌برد.

او در سال ۱۳۳۷ و از زمان تاسیس شرکت سهامی انتشار با آن همکاری کرد و بعدها سالیان سال مدیرعامل این موسسه  انتشاراتی بود. شرکت سهامی انتشار از ناشران قدیمی است که طی چند دهه گذشته اقدام به چاپ کتاب‌های انقلابی و آموزه‌های اسلامی می‌کرد. چاپ کتاب‌های علمی و حقوقی از دیگر شاخه‌های فعالیت شرکت سهامی انتشار بود. این‌بنگاه نشر وسط جمعی از چهره‌های اسلامی مبارزه با حکومت پهلوی تاسیس شد.

محجوب ناشر آثار چهره‌هایی همچون «مهندس بازرگان، آیت‌الله مطهری، مهندس یدالله سحابی، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله بهشتی، دکتر شریعتی، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، احمد آرام، امیرمهدی بدیع، دکتر محمدمهدی جعفری، سرهنگ جلیل بزرگمهر، سرهنگ غلامرضا نجاتی، دکتر ابراهیم یزدی» و تعداد زیاد دیگری نویسنده، پژوهشگر و مترجم است که بالغ برهزار و هفتصد عنوان کتاب منتشر کرده است. شرکت سهامی انتشار ۶۲ سال قدمت دارد و در دوره‌هایی، جزء بهترین و تاثیرگذارترین موسسات انتشاراتی بود. محجوب  در سال ۱۳۸۲ به عنوان خادم برگزیده نشر از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده و در سال ۱۳۹۴ به عنوان پیشکسوت صنعت نشر از او تقدیر شد.

در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ در اقدامی شایسته، مراسم «شب حسن محجوب» به پاس بیش از شش دهه فعالیت‌ و کوشش‌های فرهنگی ایشان با همکاری کانون زبان پارسی، شرکت سهمامی انتشار و مجله بخارا در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار قدردانی شد. در این مراسم دکتر محمد اسلامی، محمد‌مهدی جعفری، فریدون مجلسی، بهمن زبر دست، محمود آموزگار و علی دهباشی سخنرانی کرده و هر یک به بخشی از خدمات محجوب اشاره کردند.

مهم‌ترین ویژگی او تحمل، گذشت و آرامش او بود و در طول سال‌ها همکاری با ایشان کسی هیچ وقت عصبانیتش را ندید و به آرامش و اخلاق نیکو شناخته می‌شد. خونسردی و متانت مهم‌ترین صفات زنده‌یاد محجوب بود. با وجود بدرفتاری و فشارهای ساواک اما تحمل و صبر او ستودنی بود و در مدت دستگیری، کرنش و اظهار ناراحتی نکرد. محجوب در کار خود بسیار منظبط و حرفه‌ای بود و در سلامت گفتار، کردار و عمل مشهور بود و به معنای واقعی مسلمان بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *