آیین بزرگداشت چهار هنرمند عرصه موسیقی در اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود.‌

بزرگداشت «ملیحه سعیدی» در جشنواره موسیقی فجر

تهران- ایرنا- سه هنرمند پیشکسوت نوازنده و آهنگساز مرد و بانو ملیحه سعیدی، نوازنده ساز قانون در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر تجلیل می‌شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، بزرگداشت محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده و نوازنده دوتار گرجی، زنده یاد احمدعلی راغب آهنگساز، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و حسن ناهید نوازنده نی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود.

خنیاگر نغمه‌های دور
محمدرضا اسحاقی گرجی متولد ۱۳۲۶ در روستای گرجی محله بهشهر نوازنده دوتار گرجی و خواننده و روایتگر خنیاگری مازندران است. در سالیان پربرکت فعالیت استاد اسحاقی، آلبوم های رسمی نیز به بازار آمده است تا گوش مردم را در دیگر شهرها، به ملودی های ناب و کمتر شنیده شده مازندرانی آشنا کند. آلبوم‌های موسیقی «حماسی»، «عاشقانه‌ها»، «شبی به نغمه و نوا»، و «زِلف شِه»، «آیینی (منظومه‌های روایی تبری)»، «سوز گِلام» و «تی‌تی کاک» تعدادی از آثار منتشر شده ایشان را شامل می شود.


وی به انواع و اقسام سبک های ارائه موسیقی مازندرانی احاطه و اشراف کامل  دارد و در مناسبت های مختلف از مهارت موسیقایی خود بهره می برد. تعزیه خوانی، منقبت خوانی، نوروزخوانی، رمضان خوانی، شاهنامه خوانی و… گوشه ای از این سبک ها هستند.

نواگر ماندگار تاریخ 
زنده یاد احمدعلی راغب در سال ۱۳۲۳ در بندرانزلی متولد شد. او به تشویق والدینش به نواختن ساز تار و عود روی آورد و در اوایل جوانی به این نتیجه رسید که استعداد زیادی در آهنگسازی دارد و نخستین قطعات خود را با الهام از قطعات فولکلوریک گیلانی ساخته و پرداخته کرد.
بخش درخشانی از فعالیت های احمدعلی راغب به سال ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمیگردد. آشنایی او با افرادی همچون: مجید حداد عادل و حمید شاهنگیان باعث به وجود آمدن آثاری با محوریت اهداف و آرمانهای انقلاب شد. سرودهایی که به صورت زیرزمینی ضبط و تکثیر می شد و نقش به سزایی در تهییج مردم برای رسیدن به هدف داشت. سرودهایی مانند: معلم شهید، بابا خون داد، خیرمقدم و… .


پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در هنگام وقایع پراهمیت آن دوران مثل دفاع مقدس و شهادت مقام های کشوری و .. آثار ماندگاری از ایشان به موسیقی انقلاب تقدیم شد. سرودهایی همچون: بانگ آزادی، شهید مطهر، آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو، شهید مفتح، جنگ جنگ تا پیروزی، این پیروزی خجسته باد و… .

نوای سبز قانون
ملیحه سعیدی متولد ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد.در راستای کوشش های آموزشی و پژوهشی چندین کتاب به همت استاد سعیدی در زمینه تاریخچه ساز قانون و همچنین آموزش این ساز به جامعه موسیقی ایران تقدیم شده است. استاد سعیدی از زمان الفت گرفتن با ساز قانون، همواره در راستای احیای سبک ایرانی نوازندگی این ساز، گام برداشته است. نوازندگی او  رنگ و بوی کاملا ایرانی دارد که وجه تمایز تمام آثار ایشان است. وی مبدع نواختن ده انگشتی و مولف و تنظیم کننده ردیف موسیقی ایرانی برای ساز قانون هستند. این روش به گسترش اختیارات آهنگساز و تنظیم کننده در به کارگیری این ساز برای گروه نوازی موسیقی ایرانی منجر شده است. در زمینه موسیقی کودک نیز فعالیتی چشمگیر داشتند .آهنگسازی در آلبوم” سبزه ریزه میزه” با همکاری حمید جبلی و سامان احتشامی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و برگی دیگر از فعالیت های این بانوی هنرمند رقم خورد.


ساز قانون ایرانی با به همت هنرمندان بزرگی همچون استاد ملیحه سعیدی تا اکنون حفظ و ترویج شده است.

آتش عشقست کاندر نی فتاد
حسن ناهید نوازنده سرشناس نی سال ۱۳۲۲ در کرمان به دنیا آمد. استاد حسن ناهید ستاره ی پرفروغ در آسمان موسیقی ایران، نوازنده ساز خوش نوای «نی» و از موافق ترین یاران استاد فرامرز پایور است که خدمات بی پایانی به موسیقی ملی ما داشته اند. مجموعه ی اجراهای ارکستر اساتید به سرپرستی فرامرز پایور و با نی نوازی استاد ناهید، باعث شد تا تمامی آثار اساتید: ابوالحسن صبا، علینقی وزیری، روح الله خالقی و رکن الدین مختاری با دقیق‌ترین متد ممکن ثبت و اجرا شود.
وی یکی از درخشان ترین چهره های هنری صد سال اخیر در ایران است. ایشان با نجابت و هوش و درایت همیشگی یکی از کم حاشیه ترین و پرکار ترین نوازندگان تاریخ موسیقی معاصر محسوب می شوند که باعث فخر و مباهات جامعه ایران است. نوای ساز مهجور نی با همت والای بزرگ مردانی همچون حسن ناهید توانسته تاکنون به حیات خود ادامه داده و به گوش نسل آینده نیز برسد.

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.
با توجه به وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.
همزمان با این جشنواره و در بخش جنبی دومین دوره مسابقه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی برگزارمی‌شود. سی‌وششمین جشنوارۀ موسیقی فجر از تاریخ ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند ۱۳۹۹ به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *