باغ وثوق‌الدوله تهران بوستان عمومی شد:مساحت تقریبی ۲ هکتار در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان ۱۰فروردین، میدان شهدای تفحص، خیابان سهیل، جنب کلانتری ۱۲۱ واقع شده است.

باغ وثوق‌الدوله تهران بوستان عمومی شد

تهران- ایرنا- باغ وثوق‌الدوله در منطقه ۱۴ تهران امروز /دوشنبه/ در مراسمی با حضور شهردار پایتخت به عنوان بوستان عمومی شهری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، شهردار منطقه ۱۴ تهران در این باره به خبرنگاران گفت: باغ قدیمی وثوق‌الدوله متعلق به بنیاد مستضعفان بود که سال گذشته توسط شهرداری تهران با توجه به کمبود سرانه فضای سبز موجود در منطقه ۱۴، تملک شد.

کامبیز مصطفی پور، هدف از تملک این باغ را حفظ و ارتقای کمی و کیفی فضاهای واجد هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران برای تقویـت و رونـق و ارتقای جریان زندگی شهری عنوان کرد.

وی اظهار داشت: مرمت و استحکام‌بخشی عمارت وثوق‌الدوله برای افزایش طول عمر این بنای میراثی و باززنده‌سازی این بنای ارزشمند با کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی برای افزایش سرانه‌های خدمات فرهنگی منطقه جنوب شرق تهران از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

شهردار منطقه ۱۴ تهران ادامه داد: این باغ با حفظ درختان و بافت قدیمی و بهره‌گیری از سبک باغ سازی ایرانی– اسلامی در حال تبدیل به بوستان عمومی است.

به گفته وی، طبق اطلاعات محلـی و اسناد موجود می‌توان سال تأسیس بنای باغ وثوق‌الدوله را از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ تخمین زد؛ البته بنای موجود در این باغ ویلای تابستانی است و به عنوان یک اثر میراثی شناخته می‌شود.

مصطفی پور خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری برای ارتقای تعاملات اپجتماعی و فرهنگی و کیفیت زیست منطقه از جمله اقداماتی است که بعد از بهره‌برداری از این باغ مورد توجه است.

وی تاکید کرد: به منظور رفاه حال شهروندان منطقه ابنیه و امکانات مناسبی برای بهره‌برداری از این بوستان در نظر گرفته شده است و بازپیرایی مناسب فضای سبز بر اساس باغسازی ایرانی –  اسلامی، ساخت زمین بازی، زمین ورزشی، حیاط‌های مراکشی، تاکستان و کبوترخانه، سردر، سرویس بهداشتی هشت چشمه، محورها، آبنماها، دیوارهای پیرامونی، گلگشت اجرا شد.

براساس این گزارش، باغ وثوق الدوله(سلیمانیه) یکی از باغ‌های منطقه ۱۴ است که با مساحت تقریبی ۲ هکتار در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان ۱۰فروردین، میدان شهدای تفحص، خیابان سهیل، جنب کلانتری ۱۲۱ واقع شده است.

این عمارت، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و آن را حسن خان معروف به «وثوق‌الدوله» ساخته است.

 آینه‌کاری و نقاشی‌های گل و مرغ و مقرنس‌کاری دیوارها و سقف عمارت منحصر به فرد است. اتاق‌ها دارای ارسی هستند که با تزئینات چوبی ظریف و شیشه‌های رنگی مزین شده‌اند.

 براساس اسناد تاریخی این باغ، ویلای تابستانی وثوق‌الدوله بوده و منزل اصلی او در خیابان سرچشمه واقع شده است.

مراسم بهره برداری از این باغ به عنوان بوستان شهری با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و سایر مدیران شهری در حال برگزاری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *