شاخص‌ترین دستاورد دولت تدبیر در گناباد توسعه گردشگری روستایی است

شاخص‌ترین دستاورد دولت تدبیر در گناباد توسعه گردشگری روستایی است

گناباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد شاخص ترین دستاورد دولت تدبیر و امید طی بیش از هفت سال گذشته در این شهرستان را توسعه گردشگری روستایی دانست و گفت: این مهم بستر اشتغالزایی و کارآفرینی در این مناطق را افزایش داد.

علیرضا شناسایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی افزود: توجه به گردشگری روستایی به عنوان نگاه و رویکردی موفق در دولت تدبیر و امید  و طی دولتهای یازدهم و دوازدهم به صورت شاخص مورد توجه قرار گرفت و نتایج خوبی به دنبال داشت.

وی ادامه داد: در جهت حمایت از گردشگری روستایی این شهرستان ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات طی همین مدت به متقاضیان پرداخت و ۱۶۰ پروانه بهره برداری کارگاههای صنایع دستی صادر شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: با حمایتهای دولت تدبیر و امید بسیاری از صنایع دستی شامل گلیم بافی، پارچه بافی و سفالگری در این شهرستان فعال شد.

شناسایی احیای نوروزگاهها و آیینهای سنتی در مناطق روستایی، حمایت از توسعه بومگردی و عنایت خاص به استفاده از ظرفیتهای بالقوه  این مناطق برای توسعه گردشگری منطقه‌ای و به فعلیت رساندن آنها را مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید و مسوولان ذیربط در این شهرستان عنوان کرد.

وی ادامه داد: ایجاد و توسعه کمی و کیفی اقامتگاههای بومگردی از دیگر فعالیتهای شاخص دولت در شهرستان گناباد محسوب می شود و در این راستا ۱۲ اقامتگاه بومگردی با صرف اعتبار و سرمایه گذاری ۳۶ میلیارد ریال طی حدود پنج سال گذشته در مناطق روستایی فعال شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ۳۸ منزل تاریخی نیز در مناطق شهری و روستایی این شهرستان طی سنوات گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

شناسایی بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردم برای مرمت بناها و آثار تاریخی در مناطق شهری و روستایی گناباد را  از فعالیتهای مهم در بخش گردشگری برشمرد و افزود: بر این اساس مرمت ۱۰ بنای تاریخی در دست اجراست که از جمله آنها می توان به قلعه تاریخی روستای گیسور و آب انبار و بناهای تاریخی روستاهای بیلند و ریاب اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت گردشگری و فرهنگی مناطق روستایی طی همین مدت در ۲۰ روستای گناباد انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده و هشت روستای دارای قدمت زیاد و بافت تاریخی ارزشمند در سطح شهرستان گناباد شناسایی شده تا ضمن توجه بیشتر به مرمت بناهای تاریخی، بستر جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری آنها فراهم شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ایجاد سه موزه شامل موزه آب با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال، موزه شهر کاخک با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی و موزه قنات در منزل تاریخی نبی پور گناباد فعالیتهای در دست اجرای اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۶۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارند.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است
مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *