مارهای خوش‌خط‌وخال تحجرگرایی چگونه انقلاب را مصادره می‌کنند؟

مارهای خوش‌خط‌وخال تحجرگرایی چگونه انقلاب را مصادره می‌کنند؟

تهران- ایرناپلاس- «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است» این جمله‌ای است که هنوز هم می‌توان درد نهفته در آن را حس کرد. دردی که دوست‌داران انقلاب در طول این سال‌ها آن را حس کرده‌اند و بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با صراحت درباره آن صحبت کرده بود.

متحجران یعنی کسانی که با برداشت‌های سطحی و ظاهری از دین، نوعی تقدس‌مآبی جاهلانه را دنبال می‌کنند از همان سال‌های مبارزه‌های انقلابی تا روزهای پس از انقلاب، یکی از سنگ‌های بزرگ در برابر اعتلای انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ دینی اصیل بوده‌اند تا توجهات را از روح تعالی‌بخش دین، به سمت ظواهری مقدس‌نما معطوف کنند.

این موضوع در طول تاریخ انقلاب کشورمان نه فقط از سوی بعضی از روحانیون دنبال می‌شد بلکه بعضی چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف غیرروحانی یا از سرناآگاهی یا با غرض‌ورزی‌های خاص، چنین رویکردی را دنبال می‌کردند تا با مصادره انقلاب توسط اندیشه‌های متحجرانه خود، مهر دین را از دل‌های مردم انقلابی دور کنند و به اهداف خاص خودشان برسند، به قول امام(ره)   «آدم مقدس‌مآب ممکن است هم در بازار باشد و هم در مدرسه یا در جای دیگر که هر یک به گونه‌ای صدمه و ضربه می‌زند.»

متحجران همواره با ادبیاتی عوام‌زده تلاش می‌کنند تا گروه‌های عامه جامعه را با اسم دین و با تکیه بر ظواهر و بی‌توجه به اصول اساسی دین، علیه نیروهای انقلابی بشورانند تا به هدف اصلی خود برسند. امام(ره)  با درک چنین رویکردی تاکید کرده بود متحجران با نقاب عوام‌فریبانه به میدان می‌آیند و در نهایت اگر بتوانند موفق شوند چیزی برای انقلاب باقی نمی‌گذارند.

چنین بینشی نزد امام خمینی از آنجایی ریشه می‌گرفت که رهبر کبیر انقلاب با درک درست از شرایط جامعه و دشمنان انقلاب اسلامی، جریان‌هایی را شناسایی کرده بود که به نام دین می‌خواهند علاقه مردم را به انقلابی که پایه‌های دینی داشت، کم کنند.

ایشان در مخالفت با متحجرانی که هر روز با اظهارات خود، عشق دینی و انقلابی را در دل مردم کمرنگ می‌کنند، به صراحت اعلام کرده بود «عده‌ای مقدس‌نمای واپس‌گرا، همه چیز را حرام می‌دانستند و هیچ کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است.»

خون دلی که رهبر کبیر انقلاب از آن یاد می‌کرد تا جایی پیش رفت که با ظاهری فریبنده توانست بعضی از مروجان دینی را هم به خود جذب کند و به شکلی ناملموس به ریشه دین و انقلاب ضربه بزند و این خطری است که می‌تواند به از دست رفتن آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی منجر شود.

امام(ره)  با درک هوشمندانه این خطر گفته بود: «روحانیون وابسته و مقدس‌نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست تقدس‌مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش‌خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام آمریکایی‌اند و دشمن رسول اللَّه.»

حالا مارهای خوش خط و خال تحجرگرایی هر روز به درون پایگاه‌های انقلابی و مردمی می‌خزند تا با مصادره انقلاب، سناریوهای مخرب خود را دنبال کنند در حالی که رهبر معظم انقلاب نیز در تقابل با چنین رویکردی تاکید دارد که در انقلاب اسلامی، «اسلام علم و معرفت، جایگزین اسلام تحجّر و غفلت» شد.

با نگاهی به اندیشه‌های امام و رهبری می‌توان به درستی جایگاه متحجران و ضربه‌هایی را که آن‌ها به انقلاب و دین مردم وارد می‌کنند، مورد شناسایی قرار داد و در چنین شرایطی شاید بتوان کسانی را که با ادعای انقلابی‌گری روش‌ها، اظهارات و تصمیم‌های متجرانه را دنبال می‌کنند، از انقلابی‌های واقعی مشخص کرد تا متحجران، مجال مصادره انقلاب و به حاشیه‌راندن نیروهای دلسوز انقلاب را پیدا نکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *