مرمت و احیای بناهای تاریخی با تدبیر دولت و سرمایه‌گذاری مردم

مرمت و احیای بناهای تاریخی با تدبیر دولت و سرمایه‌گذاری مردم

تهران- ایرنا- افتتاح ۳۲۰ طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی در کشور بار دیگر نشان داد حفظ و نگهداری آثار تاریخی اولویت دولت تدبیر و امید است و تداوم این رویکرد نیازمند عزم ملی و حمایت و همکاری مردم و دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ۳۲۰ طرح مرمت و احیای آثار تاریخی و فرهنگی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارزش سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی برای ۱۳ هزار و ۳۵۸ نفر در هفته گذشته (روز دوشنبه ۱۸ اسفند) با دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی شد.

بناهای تاریخی کشور به دلیل جاذبه های فراوان اقتصادی و فرهنگی از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال مرمت است و توانسته جایگاه مناسبی در بهبود وضعیت اقتصادی مناطق ایجاد کند؛ از طرفی توجه به مرمت بناهای تاریخی کشور، تغییر سبک معماری ساختمان های جدید از سبک غربی به معماری ایرانی – اسلامی ایجاد کرده است؛ همچنین تبدیل بناهای مرمت شده به فضاهای گردشگری و اقامتی با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده و رونق برخی از آن ها از هتل‌های چند ستاره هم بیشتر است.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آیین رونمایی از ۳۲۰ طرح مرمت بناهای تاریخی در کشور گفت: مقابله با تهاجم فرهنگی یکی از اهداف اصلی احیا و مرمت بناها و اماکن تاریخی و مذهبی کشور است.

قرار است تا پایان دولت دوازدهم مرمت و احیای ۳۲۰ طرح تاریخی، فرهنگی و مذهبی کشور تکمیل و بخش عمده آن‌ها به مکان‌های اقامت گردشگران تبدیل شود که با توجه به قول مساعد رییس جمهوری برای تامین اعتبار این طرح ها، آمادگی کامل برای تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از آن ها به وجود آماده است . این بناها پس از مرمت و احیا با جذب سرمایه بخش خصوصی به امکانات اقامتی تجهیز و در خدمت گردشگری قرار می‌گیرد.

حسن روحانی رییس جمهوری در آیین بهره برداری از طرح های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ارتباط تصویری با استان گلستان گفت: مراکز و بناهای فرهنگی و تاریخی آثار تمدنی ایران برای ما بسیار مهم است، این آثار به معنای علم و هنر ایرانیان در طول تاریخ است که این بناها یکی از آثار و ثمرات محاسبات علمی، ریاضی و اجتماعی است و طراحی بسیار خوب در گذشته بوده است.

رییس جمهوری آثار فرهنگی و تمدنی ایران را موجب افتخار دانست و افزود: این  آثار نشان می دهد ایرانیان در قرن ها پیش چگونه می اندیشیند و می زیستند، چگونه ایران مهد علم و دانش و هنر و فرهنگ بوده است؛  احیا و مرمت این آثار بسیار ارزشمند است که در تصاویر قبل و بعد از آن کاملا مشخص است و نشان می هد که وزارت میراث تا چه اندازه زحمت کشیده است، مردم و دولت باید کنار یکدیگر در حفظ و احیا و مرمت اثار تاریخی و فرهنگی تلاش کنند .

وی خاطرنشان کرد: هر طرح مرمتی که تا پایان دولت تکمیل بشود دولت بودجه آن را تامین خواهد کرد تا این کار با سرعت بیشتری در پایان سال ۱۳۹۹ و اوایل سال آینده انجام شود و مردم ایران بهره مند شود معماری و هنر بسیار از این بناها چشم نواز است و دل را روشن می کند. ما را به تاریخ متصل می کند و زیبا و ارزشمند است و مورد توجه هم گردشگران و هم مردم و جوانان و دانش آموزان و دانشجویان خواهد بود. استان گلستان بسیار زیبا است و گردشگری کشاورزی بسیار زیبا و در ترکمن صحرا در این استان بسیار ارزشمند است برای مردم هم بسیار دیدنی خواهد بود.

بیش از ۲ هزار طرح مرمت بنا در کشور فعال است

همچنین با دستور رییس جمهوری  هفت طرح میراث فرهنگی در همدان افتتاح شد، پیش از دستور رییس جمهوری محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به این استان سفر کرده بود در گزارشی اظهار داشت: در چهار سال گذشته بیش از ۲۰۰ شهر و روستای تاریخی در کشور تعیین محدوده شده و ضوابط حفاظت آنها ابلاغ شده است. بیش از چهار هزار کارگاه مرمت طی چهار سال گذشته در نقاط مختلف کشور ایجاد و فعال شده است و در حال حاضر  بیش از ۲ هزار طرح مرمت بنا در کشور فعال است که با بهره برداری از آنها بیش از ۲۵ هزار شغل ایجاد می شود.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور مرمت بناهای تاریخی نه تنها سرمایه های بی بدیل را به چرخه خدمت درآورده، بلکه تنها عرصه ای  است که دانش سرزمینی، فرهنگی، معماری و شهرسازی را حفظ و تداوم بخشیده است؛بعد از چهار دهه از زمان الحاق ایران به کنوانسیون میراث فرهنگی و جهانی اولین بار بیابان لوت و جنگل های هیرکانی به ثبت جهانی رسیده که از مهمترین پرونده های جهان محسوب می شود.

مرمت ۶۱ هزار شی مهم موزه ای و راه اندازی ۱۵۸ موزه که بالغ بر ۱۲۷ موزه با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و همچنین کشف و ضبط ۳۳۰ دستگاه فلزیاب و ۱۷ هزار قلم شی، نشان از عزم راسخ و توجه دولت تدبیر و امید و وزارت میراث فرهنگی به حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، موزه ها و اشیا است، مسیری که علاوه بر توجه عمومی مردم، سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیازمند حمایت نمایندگان مجلس برای افزایش اعتبارات دولتی این بخش در بودجه های سالانه است.

به گزارش ایرنا، ۳۰۸ پروژه حفظ، احیا و مرمت بناهای تاریخی و مذهبی کشور از جمله ۱۳ طرح در استان گلستان روز دوشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری از سوی علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛برای آماده‌سازی و مرمت پروژه حوزه میراث فرهنگی استان گلستان ۲۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل منابع مختلف هزینه شد. همچنین بهره برداری از هفت طرح میراث فرهنگی استان همدان با حضور محمدحسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با دستور رییس جمهوری در یک ارتباط زنده تصویری در موزه مخزن تپه هگمتانه آغاز شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *