بی‌مهری به گرمابه‌ها،با وجود اینکه تعدادی از این حمام‌ها قدمت زیاد و از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی هستند و همچنین پرونده ثبتی نیز دارند

شهرکرد- ایرنا- مردم ایران زمین از گذشته‌های دور به بهداشت و پاکیزگی اهمیت خاصی می‌دادند و وجود حمام یا گرمابه در آبادی‌ها جزء ملزومات بوده است. تعدادی از این حمام‌ها دو بخش زنانه و مردانه داشتند که در تمام روزهای هفته مردم بتوانند از خدمات بهداشتی استفاده کنند.

تعدادی از این حمام‌ها دو بخش زنانه و مردانه داشتند که در تمام روزهای هفته مردم بتوانند از خدمات بهداشتی استفاده کنند. اما با ورود آب لوله‌کشی، گاز و ساخت حمام در درون خانه‌ها کم‌کم گرمابه‌های عمومی به دست فراموشی سپرده شدند.
با وجود اینکه تعدادی از این حمام‌ها قدمت زیاد و از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی هستند و همچنین پرونده ثبتی نیز دارند، اما در راستای احیاء و مرمت آن‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته است و کم‌کم این بناهای ارزشمند در حال تخریب هستند و به محلی برای ریختن زباله‌ها تبدیل شده است. با وجود رشد گردشگری در کشور و تقاضای گردشگران به بازدید از بناهای تاریخی، نیاز به حفظ و احیای آن‌ها به‌شدت احساس می‌شود. برخی از گرمابه‌های قدم که بودجه به آن‌ها اختصاص داده شده، بازسازی و نوسازی شدند و به موزه تبدیل شدند، اما برخی به‌دلیل نبود اعتبار و تخصیص اعتبار تبدیل به مخروبه شدند. چنانچه بودجه‌ای اختصاص داده شود مخروبه‌ها نیز می‌توانند به موزه‌های در دل روستاها تبدیل شوند. تصاویر سمت چپ این گزارش حمام‌های بازسازی‌شده را نشان می‌دهد که به موزه تبدیل شده‌اند و تصاویر سمت راست حمام‌هایی هستند که روبه‌فراموشی رفته و تبدیل به مخروبه شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *