چرا و چگونه موسیقی را بفهمیم؟

«بنیان‌های عقلانی و اجتماعی موسیقی»،نام نوشته‌ای است از«ماکس وِبِر» جامعه‌شناس نامی قرن بیستم، که از روی ترجمه‌ انگلیسی مارتیندال، ریدل و نویورث با ترجمه ای از حسن خیاطی به فارسی برگردانده شده و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی آن را منتشر کرده است.

ماکس وبر، جامعه‌شناس، استاد اقتصاد سیاسی، تاریخدان، حقوقدان و سیاستمدار آلمانی بود و در زمره یکی از مهمترین نظریه‌پردازان قرن بیستم شمرده می‌شود. ایده‌های او عمیقاً بر نظریات و پژوهشهای اجتماعی تاثیر گذاشت. او برغم اینکه در کنار امیل دورکیم و کارل مارکس و اگوست کنت در زمره معمار عمده دانش اجتماعی به‌شمار می‌آید، خود را نه یک جامعه‌شناس که یک تاریخ‌نگار

می دانست.

‌کار عمده وبر درباره خردگرایی و عقلانی شدن و به اصطلاح افسون‌زدایی از علوم اجتماعی و اندیشه‌های علمی است که او آن را به ظهور سرمایه‌داری و مدرنیته مربوط ساخت. وبر معاصر گئورگ زیمل، چهره برجسته در بنیاد نهادن روش‌شناسی ضداثبات‌گرایی، معاصر بود. کسی که جامعه‌شناسی را نه به عنوان رشته‌ای غیر تجربی بلکه دانشی معرفی می‌کرد که باید کنش اجتماعی را از طریق معانی ذهنی دارای ثبات مطالعه کند. اگرچه وبر در زمینه جامعه شناسی دینی شهره است اما او به وجوه فرهنگی نیز نظر داشت. ویر در کتاب «بنیان‌های عقلانی و اجتماعی موسیقی» سعی کرده بر اساس باور و اعتقادی که دارد موسیقی را نیز مورد بررسی قرار دهد.

کتاب از دو بخش تشکیل شده؛ نخست یک مقدمه‌ طولانی سودمند به قلم دو تن از مترجمان که در اصل با هدف شرح فشرده‌ جامعه‌شناسی موسیقی وبر برای یکی از انتشارات انجمن موسیقی‌شناسی آمریکا نوشته شده، و دوم رساله‌ وبر. این اثر کوتاه که برخی معتقدند ناتمام است، در زمان خود نوآورانه به شمار می‌آمده؛ زیرا در آن دوران موسیقی به ندرت طرف توجه اندیشوران علوم انسانی (جز فیلسوفان) بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *