خشکسالی ۷۰ درصد آبدهی قناتهای گناباد را کاهش داد

خشکسالی ۷۰ درصد آبدهی قناتهای گناباد را کاهش داد

گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: خشکسالی سال زراعی جاری و از ابتدای امسال تاکنون موجب کاهش ۷۰ درصدی آبدهی ۶۰۰ رشته قنات در این شهرستان جنوبی خراسان رضوی شده است.

حامد قربانی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۷۵ روستای زیرپوشش امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد ۱۴ روستا توان تولید آب مصرفی خود را دارند و بقیه،  واحدهای مصرف‌کننده هستند لذا روند آبرسانی به آنها نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام اساسی است.

وی به کاهش ۷۴ درصدی بارندگی در گناباد طی سالجاری نسبت به میانگین ۲۲ ساله اشاره و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۹.۷ میلیمتر باران در شهرستان گناباد باریده که موجب تشدید خشکسالی شده است.

فرماندار گناباد ادامه داد: معضل خشکسالی موجب کاهش شدید علوفه در مراتع این شهرستان برای پرورش دام سبک شده است و با عنایت به اینکه ۶۰ درصد دام‌های گناباد از نوع دام سنگین هستند، به دلیل کمبود نهاده های دامی با مشکلاتی در تامین خوراک دام مواجه هستیم.

وی گفت: علاوه بر مشکل خشکسالی، کاهش شدید دمای هوا در روزهای ابتدایی امسال خسارتهای بسیار به باغات گناباد وارد کرد و خسارتهای بخش کشاورزی را بیش از پیش افزایش داد.

قربانی با احصای مشکلات و خسارت در این بخشها خواستار توجه بیشتر مسوولان ذیربط به اجرای طرح تحویل دام سبک و سنگین، تحویل خوراک دام با توجه به تعداد زیاد دام سنگین، لایروبی قنوات به خصوص در روستاهای بزرگ و تسریع در صدور مجوز حمل گوشت و تجهیزات کشتارگاهها برای برون رفت از این تنگناها در گناباد شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در سال گذشته و به خصوص از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون موجب کاهش ۵۰ درصدی محصولات زراعی آبی و کاهش ۹۰ درصدی محصولات دیم در این شهرستان شده است.

نعمت غفوری افزود: استمرار خشکسالی در بخش دام نیز تولید شیر و گوشت را ۳۰ درصد و تولید علوفه مراتع را ۹۰ درصد کاهش داده است.

وی ادامه داد: به دلیل این وضعیت اکنون ۶۰ درصد دام دامداران گنابادی مازاد است و فعالان این بخش به ناچار مجبور به فروش و انتقال دامها به سایر مناطق مانند مشهد، نیشابور و تربت‌حیدریه شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: خشکسالی و کمبود منابع آب در سنوات گذشته موجب شده بود که تعدادی از بهره برداران بخش کشاورزی به سوی دامپروری سوق یابند ولی با توجه به کمبود زمین مستعد برای چرای دام و کاهش شدید علوفه در مراتع با مشکلات بیشتری دست به گریبان شده‌اند.
وی افزود: افزایش شوری منابع آب علاوه بر کاهش کیفیت محصولات کشاورزی، منجر به حذف برخی ارقام از گردونه تولید شده است.

غفوری کاهش ۵۰ درصدی تولید عسل در زنبورستان ها را از دیگر تاثیرات خشکسالی در بخش کشاورزی گناباد دانست.

گناباد از مناطق مستعد خراسان رضوی در تولید محصولات کشاورزی به خصوص پسته، زعفران و گیاهان دارویی محسوب می شود و ثبت نظام زعفران گناباد مبتنی بر قنات در فهرست آثار جهانی سازمان خواروبار سازمان ملل متحد (فائو)، نقش مهمی در معرفی زعفران با محوریت این شهرستان در سطح بین المللی دارد.
گناباد با تولید ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را در این زمینه‌ها به خود اختصاص داده است.
۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *