حوزه میراث فرهنگی تربت حیدریه توسعه یافته است

حوزه میراث فرهنگی تربت حیدریه توسعه یافته است

تربت حیدریه – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: وضعیت شهرستان های تربت حیدریه و زاوه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نشان از جهش شاخص‌های توسعه این بخش در سالیان اخیر دارد.

علی محمدی روز شنبه در دیدار مسوول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهرستان تربت حیدریه افزود: ساخت اقامتگاه های بوم گردی، مرمت آثار تاریخی، شناسایی آثار تاریخی، توسعه تولید و فروش محصولات صنایع دستی از مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی افزود: تا قبل از سال ۱۳۹۳ هیچ اقامتگاه بوم گردی در سطح شهرستان های تربت حیدریه و زاوه وجود نداشت اما هم اکنون هشت اقامتگاه بوم گردی در تربت حیدریه  و یک اقامتگاه بوم گردی در زاوه فعالیت دارند و ایجاد ۶ اقامتگاه بوم گردی جدید نیز در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی نیز تا قبل از سال ۱۳۹۳ رشته های تراش سنگ، نمدمالی، فدبافی (حوله بافی) و سفالگری در شهرستان های تربت حیدریه  و زاوه به کلی از بین رفته بود که هم اکنون این رشته ها دوباره احیا شده و برای ۱۰۰ نفر به شکل مستقیم اشتغال زایی داشته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه بیان کرد: در حوزه بناهای تاریخی نیز تا پیش از دولت یازدهم تنها پنج بنای شاخص منطقه مرمت شده بود که در دولت تدبیر و امید ۱۲ بنا از جمله رباط تاریخی لاری، رباط علیا، مقبره لاری، سرای ‌امین، آب انبار و میدان رباط نیز مرمت و ساماندهی شده است.

محمدی افزود: در گذشته کاروانسراهای طبسی، لاری، علیا و ۲ کاروانسرای دیگر که هم اکنون کاملا تخریب شده  در داخل  تربت حیدریه وجود داشت و چون این شهرستان دروازه ورودی به مشهد مقدس بوده است، در حال حاضر کاروانسرای رباط علیا در حال مرمت است تا به اقامتگاه بوم گردی تغییر کاربری دهد  و تغییر کاربری رباط لاری و تبدیل آن به اقامتگاه بوم گردی هم در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: ۱۲ روستای گردشگرپذیر در تربت حیدریه و ۲ روستای گردشگرپذیر در زاوه وجود دارد اما روستای «رود معجن»، واقع در ۶۰ کیلومتری تربت حیدریه، روستای هدف گردشگری است که در گذشته زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری در آن وجود نداشت و در هشت سال اخیر کار ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری آن از جمله ایجاد آلاچیق و سرویس های بهداشتی در این روستا اجرا شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: ثبت آثار تاریخی برای حفاظت قانونی از آن از وظایف این اداره است که در این خصوص ۱۰ پرونده مربوط به شهرستان زاوه آماده شده که ۶ مورد آن شامل محوطه های  تاریخی، گور پایین فیروزآباد، تپه درخت سرو سرخی، تپه زمان آباد و بناهای تاریخی آسباد پطر و تپه سنجدک، تپه سراوبند کاریزک ناگهانی ابلاغ شده است.

امیرشاهین نایبی فر،  مسوول خبرگزاری جمهوری اسلامی در تربت حیدریه نیز در این دیدار تولید اخبار پرمحتوی و باکیفیت، معرفی ظرفیتهای گردشگری منطقه و ارائه راهکارهای اصولی برای برطرف کردن مشکلات مردم را از رویکردهای اصلی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی دانست.

۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری تاکنون در شهرستان های تربت‌ حیدریه و زاوه  شناسایی شده که ۶۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *