سفارت آمریکا برای سناریوهای سخت در کابل آماده می‌شود

سفارت آمریکا برای سناریوهای سخت در کابل آماده می‌شود

یک نقشه راه مربوط به شرایط اضطراری به سفارت آمریکا در کابل نسبت به سناریوهایی که احتمالا با وخامت شرایط امنیتی در افغانستان بروز کنند، هشدار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، پایگاه شبکه العربیه به نقل از پلیتیکو گزارش داد، در حالی که طالبان کنترل خود بر مناطق مختلف اطراف پایتخت را تقویت می‌کند، با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، این کشور وارد یک دالان تاریک شده و سفارت آمریکا در کابل از همه طرف در معرض خطر قرار می‌گیرد.

همزمان برخی دیپلمات‌های آمریکایی بر این باور هستند که نمی‌توان به دوام این دولت ضعیف افغان اعتماد کرد چه برسد به حمایت این دولت از هیئت‌های دیپلماتیکی که باید در این کشور باقی بمانند.

به نظر می‌رسد سفارت آمریکا همچنان در حالت آماده‌باش است و که یک نقشه راه فوق‌العاده که متعلق به سه سال قبل است، رو کرده که مهمترین سناریوهایی را که احتمالا دیپلمات‌های آمریکایی در صورت بروز هر گونه شرایط فوق‌العاده‌ای با آنها مواجه شوند، مطرح کرده است.

شاید از مهمترین نکات این نقشه راه، اجرای یک حمله تروریستی در داخل کابل و یا مناطق اطراف پایتخت و یا حتی آغاز درگیری‌هایی خشونت‌آمیز باشد که محدوده امنیتی سفارت را به خطر بیندازند، البته این هیئت دیپلماتیک برای خطرات یاد شده و مقابله با آنها آماده شده است.

همچنین این نقشه راه شامل سناریوی تعطیلی بلند مدت و یا موقت خدمات عمومی، سوخت، آب، کالاها و خدمات (شامل وسایل ارتباطی) است که از توان سفارت در حفظ امنیت و سلامت کارکنانش می‌کاهد.

یکی دیگر از این سناریوهای فرض شده وخامت شرایط امنیتی در سراسر افغانستان است به شکلی که نیروهای امنیتی در کابل کاهش یابند و یا به نوعی حضور نداشته باشند که این مساله از توانایی کشور میزبان در پاسخگویی به نیازها می‌کاهد.

همچنین یکی دیگر از سناریوها نسبت به شیوع یک بیماری با احتمال ایجاد همه‌گیری هشدار می‌دهد.

طبق این نقشه راه، وقوع هر کدام از این سناریوها به معنای اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به کشورشان و یا بستن سفارتخانه نیست، حتی سقوط دولت افغانستان هرگز به تعطیلی سفارتخانه منجر نخواهد شد اما از مسؤولان ارشد سفارتخانه خواسته شده وضعیت کلی را ارزیابی کرده و اقدامات محدودی از جمله کاهش تعداد کارمندان را در پیش بگیرند.

طبق این نقشه راه، یکی از نکات مهم احتمال از بین رفتن دسترسی‌های زمینی و هوایی به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل و احتمال لغو پروازهای تجاری است.

در حال حاضر سفارت آمریکا در پایتخت افغانستان سفیر رسمی نداشته و این سفارتخانه به دست راس ویلسون که یک دیپلمات آمریکایی است، با سمت کاردار مدیریت می‌شود.

این نقشه راه در حالی منتشر شده که خروج نیروهای بیگانه از افغانستان رو به پایان است و طالبان بر گسترش کنترل خود بر استان‌ها و مناطق مختلف این کشور ادامه می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *