گزارش جلسه‌ی انجمن شعر و ادب قطب تربت حیدریه شنبه ۱۴۰۰/۰۵/۱۶ در به قلم شاعر همشهری خانم زینب ناصری

کلاس‌های شعر تهمینه یکی از بهترین کلاس‌هایی است که رفته‌ام. آری، واژه‌ی «کلاس» را به جلسه ترجیح می‌دهم زیرا هر دفعه که به تهمینه می‌روم احساس می‌کنم سر کلاس، در مدرسه، نشسته‌ام و با تمام وجود سعی دارم گوش تیز کنم و از سخنان هر یک از اساتید نکته‌ای بیاموزم.

این جلسه شنیدم که قرار است تا مدتی انجمن تعطیل شود. کرونا دست می‌گذارد روی نقطه‌ضعف آدم‌ها و ما را از چیزهایی که دوست داریم جدا می‌کند. انجمن قطب نقطه ضعفی بزرگ است که نه تنها کرونا بلکه اطرافیان هم برای رسیدن به اهداف کوچک‌شان دست روی آن می‌گذارند.

آشنایی با انجمن را ابتدا مدیون لطف خداوند و پس از آن دو استاد بزرگوار و دلسوز استاد محمود حسنخوانی و استاد بهمن صباغ زاده هستم. انجمن قطب مسیر زندگی‌ام را تغییر داد و سبب شد تا توانایی‌هایم را بشناسم و به آن‌ها فرصت شکوفا شدن بدهم. انجمن قطب در واقع پلی شد برای خارج کردن من از انبوه علایق زودگذر. شاید از ادبیات زیاد ندانم و شاعر نباشم اما این‌ها نمی‌توانند مانع از علاقه‌ام به ادبیات شوند.

دوباره در تابستان هزار و چهارصد، کرونا فرمان توقف داده و ما ناگزیریم به فرمانش عمل کنیم تا خودش شخصا نیاید و بیش از این تنبیه‌مان نکند. در این جلسه با وسواس عجیبی گوشه و کنار رباط تهمینه را در چشمان گوشی‌ام ذخیره می‌کردم تا هر زمان دلتنگ شدم به چشمان گوشی چشم بدوزم و نگاه‌شان کنم. تهمینه با هر دم و بازدم شادی و طراوت را تقدیم به مهمانانش می‌کند و من این شادی‌ها را باید ذخیره کنم برای روزهای دوری.

دوستان زیادی در این فرصت کمتر از یک‌سال در انجمن پیدا کرده‌ام که صمیمیت‌مان به دوستی سال‌ها می‌ارزد. دلم می‌خواهد هر جا می‌روم، والدین عزیزتر از جانم، این دو حامی همیشگی، را با خود ببرم. در کنارشان حس‌هایی چون انگیزه، نشاط، آرامش و کلی حس خوب دیگر را تجربه کنم.

بگذارید از انجمن بگویم. این روزها انجمن قطب مثل تکیه‌گاهی است برای اعضا. گاه تعدادی از ما بازوانش می‌شویم و با تحرک‌مان در زمینه پیشرفت انجمن می‌کوشیم. گاه نیروهای سنگی مقاوم بازوی همت بسته و جلوی راه‌مان نمایان می‌شوند اما قدرت و طول بازوهای ما بیشتر است و به راحتی آن سنگ‌های بزرگ را از سر راه کنار می‌گذاریم و در جهت رساندن صدای قطب به همشهری‌ها و هموطن‌هایمان، مشکلات انجمن را از سر راه بر می‌داریم.

این جلسه مهمان صدای گرم و شاد خانم نرگس رنجبری بودیم. در این جلسه آقایان و خانم‌ها ملیحه یعقوبی، غلامرضا اعتقادی، سیده مهناز مهدوی، حدیثه سادات مهدوی، زینب ناصری، بهمن صباغ زاده، خدیجه وفایی راد، محمد امین جراح، نسرین زبردست، ناهید زبردست، کمیل کارگر، تهمینه کرمانی، محمدرضا شعبه‌گی و عبدالله نجف زاده شعر خواندند. آقای احسان نجف زاده از «رابطه‌ی نظامی و شروان‌شاه» برای‌مان گفتند و دکتر ایمان فرستاده بحثی را آغاز کرد با عنوان «نگاهی به غزل امروز» که قرار است در این بحث به بررسی غزل معاصر و ویژگی‌های آن بپردازند.

از شنیدن شعرها لذت بردیم و از نقد‌های استادان و بحث‌ها هم نکته‌ها آموختیم. خورشید که پا پس می‌کشید شاعران انجمن قطب به خانه‌ها برمی‌گشتند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *