یادداشت تهدیدها و فرصت‌ها : نپرداختن ایران به ظرفیت برداشت و استفاده از گاز هلیوم، یک فرصت ملی را به تهدید تبدیل کرده است (سید مسعود رضوی)

یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

دولت جدید، پس از اخذ رأی تمام وزرا، منهای آموزش و پرورش، یکی از معدود دولت‌هایی است که حداقل در سه دهه اخیر، می‌تواند فارغ از رقابت میان جریان‌های سیاسی یا اصطکاک فرساینده بخش‌های قدرتمند و ذینفوذ در ساختار حکومت و سرانجام هماهنگ با قوای مقننه و قضاییه، برنامه‌های خود را مطرح و اجرا کند. استقبال مجلس از دولت آقای رئیسی و همراهی دستگاه قضایی و نهادهای دیگری که قادرند نقش تعیین‌کننده در موفقیت یا عدم توفیق دولت‌ها ایفا کنند، برگ برنده‌ای برای دولت سیزدهم محسوب می‌شود. حضور آقای مخبر در صندلی معاون اول دولت، دست قوه مجریه را در ارتباط با بزرگترین مؤسسات مالی و تجاری و ملکی و دارویی و بانکی خارج از دولت را گشوده است و مورد وثوق بودن ایشان، سبب می‌شود به جای رقابت و انتقاد و گاهی اصطکاک و برخورد، اینک همکاری و همپوشانی اقتصادی بر مبنای ارائه اطلاعات درست و هزینه فایده در دو جانب، آغاز شود. دولت از پتانسیل این نهادها بهره‌ور می‌شود و آنها در هنگامه تحریم و مشکلات عظیم اقتصادی و تجاری، یا نوسانات ارزی و پولی به داد دولت و ملت می‌رسند. آشنایی و مدیریت ریاست جمهوری در عرصه آستان قدس رضوی که از موجه‌ترین و بزرگ‌ترین موسسات مورد اعتماد مردم و صاحب موقوفات و موسسات و دارایی‌های فزاینده و پر برکت کشور ماست، یکی دیگر از نقاط قوت دولت جناب آقای رئیسی محسوب می‌شود.

در کنار این مزایا، نهادهای دیگری همچون بنیاد‌های مستضعفان و بنیاد شهید و مجموعه‌های تحت امر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به ویژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء که بزرگترین پیمانکار داخلی کشور در ارتباط با پروژه‌های دولتی بوده و بزرگترین ارقام سازندگی را در عرصه‌های دریایی و زمینی و‌ آبی و خاکی، ریلی و جاده‌ای، بنادر، و سد‌ها و مناطق آزاد و کشتی‌سازی و انواع تجارت و … به ثمر رسانده است و خوشبختانه نتایج و دستاوردهای آن در زندگی تک تک ایرانیان مشهود است، جملگی از مزایای این دولت است و امکانات فوق‌العاده‌ای برای تحول اقتصادی و ایجاد تغییرات بزرگ در صنعت و کشاورزی و مسکن و حمل و نقل و محیط‌زیست و دیگر امور زیربنایی و حیاتی کشور در اختیار رئیس‌جمهوری و وزرا قرار می‌دهد.

اما کابینه آیت‌الله رئیسی اولویت دیگری نیز دارد که نمی‌توان در آن زمینه درنگ و تعلل کرد. آن عرصه، مقابله با کووید ۱۹ و واکسیناسیون عمومی است که به هر دلیل تاکنون کند پیش رفته و مردم چشم انتظار تصمیمات و عملکردهای دولتمردان هستند. نه بخش خصوصی اجازه دارد خودسر و خارج از حیطه و اراده دولتیان و مدیران بهداشت عمل کند و نه بخش دولتی چنان چابک است که فارغ از بوروکراسی و کاهلی سیستم کنونی، راه میان بر را باز کند و به سرعت مردم کوچه و بازار، و دور و نزدیک را از هراس و تماس برهاند و دارو و درمان را به بیماران، واکسن و تسکین را به عموم مردم برساند. دولت و وزارت بهداشت راه سوم ندارد. یا باید دست به حرکتی موافق مصالح ملی برای تضمین سلامت عموم مردم بزند و یا به همان شیوه‌ای که آخرین وزیر بهداشت و دستیاران و مشاورانش آغاز کردند و نتایج آن هنوز همچون سیل مرگبار ادامه دارد، آمار بدهد و به جای کار، انکار پیشه کند. با رفع سوء‌تفاهم در تفسیر سخنان مقام معظم رهبری، دیگر جای تعلل نیست. به ویژه که مشخص شده، واکسن‌هایی نظیر فایزر را که تولید کشوری غیر از آمریکا باشد وارد کرد و به جای سرمایه سوختن در مسیر درمان‌های هزینه بر و تهیه داروهای بسیار گرانقیمت، می‌توان کل مردم ایران را با بهترین و آزموده‌ترین واکسن‌های جهان، از این بلای فراگیر رهانید. بعد از وقفه و تعلل، مدیران بهداشت و تأخیر بلاتوجیه در تهیه و تولید واکسن، این کمترین کاری است که می‌توان در حق مردم بزرگوار میهن انجام داد. خرید واکسن با توجه به دارایی‌های ایران در بانک‌های جهان، از جمله کارهای ممکن و حتی سهل‌الوصول محسوب می‌شود.

مشکلات و کاستی‌ها، خطاها و کم‌کاری‌ها قلب هر انسان شریف و دلسوزی را می‌لرزاند. یک نمونه را در اینجا می‌آورم و گوش شنوا و وجدان بیدار داوری خواهد کرد. این سخنان را عضو اتاق بازرگانی تهران در روز سه‌شنبه اخیر ـ ۹ شهریور ـ در نشست هیئت نمایندگان اتاق بیان کرده است و این فقط یک نمونه از غفلت‌های‌ ماست.

«نپرداختن ایران به ظرفیت برداشت و استفاده از گاز هلیوم، یک فرصت ملی را به تهدید تبدیل کرده است. به گزارش ایسنا، مهرداد عباد در نشست هیئت‌ نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهارکرد: گاز هلیوم در ایران به‌عنوان یک سرمایه ملی رسما فراموش شده است. این گاز در سال ۱۸۶۸ از سوی فرانسوی‌ها کشف شد و از سال ۱۹۰۳ به عنوان یک منبع بزرگ در جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. وی با بیان اینکه ذخایر مشترک هلیوم ایران و قطر، بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از ذخایر هلیوم جهان به شمار می‌رود، توضیح داد: با وجود آنکه برداشت این گاز از ۱۲۰ سال پیش در جهان کلید خورده، اما همچنان شرایط برداشت آن در ایران فراهم نشده است. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت هلیوم در صنایع و خدمات مختلف، گفت: این گاز از دستگاه‌های ام آر بیمارستانی گرفته تا در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، کارایی فراوانی دارد و ما با وجود آنکه ذخیره غنی از این محصول داریم اما در طول سال مقادیر زیادی از آن را وارد می‌کنیم. عباد با اشاره به تاسیس چند کارخانه استخراج هلیوم در قطر در سه سال گذشته، اظهارکرد: با توجه به اینکه ذخایر هلیوم ایران و قطر مشترک است، نبود اقدامات لازم از سوی ایران باعث شده، طرف قطری با خیال راحت این محصول را استخراج کند و به فروش برساند. به گفته وی، هر چند ایران در حوزه دانش عملی استخراج هلیوم هنوز پیشرفت قابل توجهی نکرده اما می‌توان انتظار داشت که با استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها و متخصصان که چند سال قبل اقداماتی را انجام دادند اما به دلیل تحریم‌ها ناکام ماند، در این حوزه اقدامات اساسی آغاز شود تا لااقل در میادین مشترک، ایران نیز همپای قطر از هلیوم موجود استفاده کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *