در گفت و گو با ایلنا مطرح شد: استفاده از آموزش تلویزیونی بسیار کمتر از مجازی بوده است/ اهداف درسی محقق نشد/ در اغلب دروس متوسطه اول و دوم افت پنهان داشتیم

استفاده از آموزش تلویزیونی بسیار کمتر از مجازی بوده است/ اهداف درسی محقق نشد/ در اغلب دروس متوسطه اول و دوم افت پنهان داشتیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به ماهیت یادگیری دانش آموزان، کیفیت ابزارها و محدودیت‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که اهداف درسی محقق نشده اگر چه نمره دانش آموزان ۳ تا چهار نمره بالا رفته است.

«علیرضا کمره‌ای» معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره افت یادگیری در میان دانش آموزان متوسطه و نقش والدین در میزان یادگیری آن‌ها گفت: کار معلمی یک کار حرفه‌ای است، ممکن است ما کتاب‌های درسی را ببینیم و بگوییم که محتوای آن را می‌فهمیم اما موضوع کمک به یادگیری دانش آموزان یک کار تخصصی است. زیرا معلم راهبردهای تدریس و نحوه تسهیل‌گری خودش را به خوبی می‌داند.

وی ادامه داد: در مقطع ابتدایی مفاهیم درسی قدری ساده‌تر و قابل فهم‌تر است به همین دلیل والدین و معلمان بیشتر قادر به کمک دانش آموزان هستند. البته همین مفاهیم ساده ممکن است برای معلم پایه پنجم و ششم ابتدایی در نحوه انتقال مشکل داشته باشد. خوشبختانه آموزش‌های تلویزیونی الگوی نحوه یادگیری را هم به دانش آموزان و معلمان آموخت.

کمره‌ای در واکنش به این سوال که آموزش‌های تلویزیونی چندان مورد اقبال دانش آموزان به ویژه در تهران واقع نشده است؟ گفت: ما در حوزه آموزش تلویزیونی پوشش ۹۸ درصدی داشتیم؛ این پوشش به معنای استفاده ۹۸ درصدی نیست بلکه در نقاط مختلف کشور که آموزش مجازی یا حضوری در آنجا میسر نیست، می‌توانند از آموزش تلویزیونی استفاده کنند.

معاون آموزش متوسطه در پاسخ به این سوال که چقدر از آموزش تلویزیونی استفاده شده است؟ گفت: استفاده از آموزش تلویزیونی خیلی کمتر از مجازی بوده است و شاید درصد کمی به صورت مستمر از آموزش‌های تلویزیونی استفاده کرده باشند. اما منظور از پوشش دهی این است که تلویزیون در دسترس بوده و هر کسی می‌توانست نیازش را از این طریق تامین کنند. در برآوردهای ما آمده که خانواده‌ها هم از نحوه آموزش معلمان در تلویزیون استفاده کرده‌اند.

کمره‌ای گفت: در هر صورت کمک والدین به دانش آموزان به دلیل اینکه دروس تخصصی دشوار می‌شود، به همین خاطر ما در دوره دبیرستان کمتر انتظار داریم که والدین به دانش آموزان کمک کنند. اما در دوره ابتدایی کمک خانواده‌ها به دانش آموزان بیشتر بوده و طبیعتا احساس نیاز در این زمینه بیشتر است.

وی در پاسخ به این سوال که برای دروس تخصصی از جمله ریاضی و فیزیکی چقدر افت یادیگری مشاهده شده است؟ گفت: ما در اغلب دروس متوسطه اول و دوم افت پنهان داشتیم. یعنی نمره‌های دانش آموزان غالبا نشان نمی‌دهد که آن‌ها افت کرده‌اند. یعنی نمره ۱۸ در این مدت به ۱۳ و ۱۴ نرسیده بلکه بر عکس، نمره ۱۴ به ۱۸ و ۱۷ رسیده و این به معنای رشد نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به ماهیت یادگیری دانش آموزان، کیفیت ابزارها و محدودیت‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که اهداف درسی محقق نشده اگر چه نمره دانش آموزان سه تا چهار نمره بالا رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا معلمان به دانش آموزان با نمره دادن کمک کرده‌اند؟ گفت: خیر، مجموعه ای از عوامل موجب این اتفاق شده است. ما یک ارزشیابی دارای اعتبار و یک ارزشیابی روایی داریم. روایی یعنی معلمان دقیقا همان چیزی که ما می‌خواهیم را می‌سنجند اما ممکن است در تشخیص‌ها خطایی مشاهده شود.

کمره‌ای گفت: اعتبار هم یعنی اگر یک معلم امتحان بگیرد، نفر بعدی هم باز از دانش آموز امتحان بگیرد آیا دانش آموز می‌تواند نمره یکسان کسب کند یا خیر. ارزشیابی روایی و اعتبار آزمون‌های پایانی که در گذشته خیلی نقش داشته، اکنون کاهش پیدا کرده است. زیرا آموزش‌ها در این مدت حضوری نبود ولی دانش آموزان تکالیف گروهی و پروژه‌ای داشتند و ما برای ارزشیابی روی آن تمرکز کردیم و اینها مبنای نمرات بود.

وی خاطر نشان کرد: عمدتا آموزش مجازی همراه با ارزشیابی‌های پایانی که همه مباحث کتاب را اندازه گیری و یک مقدار دانش آموز را درگیر مطالعه عمیق‌تری می‌کرد، نبود. از طرفی ملاحظات یادگیری دانش آموزان از سوی معلمان صورت گرفت و دانش آموزان در فضای تعاملی نبودند که یادگیری بهبود پیدا کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: گاهی اوقات کمک خانواده‌ها نیز در آموزش مجازی اظهار شده و ما هم آن را انکار نمی‌کنیم، زیرا ماهیت آموزش مجازی همین است. به طور کلی مجموعه این عوامل باعث شده ما نتوانیم به این عددی که به دست آمده و نشان می‌دهد رشد اتفاق افتاده اعتنایی داشته باشیم. برعکس ما معتقدیم که اهداف یادگیری کمتر محقق شده و اگر ارزیابی دقیق‌تری انجام دهیم ممکن است برخی از اهداف درسی اصلا محقق نشده باشند. به این افت پنهان می‌گوید زیرا سیستم آموزشی احساس میکند علی رغم رشد نمره دانش آموزان به اهداف درسی نرسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *