ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛ بازدید بازرسان یونسکو از کاروان سرای زعفرانیه با چراغ قوه

بازدید بازرسان یونسکو از کاروان سرای زعفرانیه با چراغ قوه

بازرسان سازمان یونسکو در سکوت خبری و با چراغ قوه از کاروان سرای زعفرانیه در غرب خراسان بازدید کردند، موضوعی که به شدت واکنش منفی دوست داران آثار تاریخی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از آنکه در رسانه های سبزوار خبر بازدید بازرسان یونسکو به منظور تایید دو کاروان سرای مهر و مزینانِ داورزن منتشر شد بسیاری از علاقه مندان به مقوله فرهنگ و میراث سبزوار منتظر انتشار خبر بازرسین یونسکو از کاروان سرای زعفرانیه بودند اما از آنجایی که گویا ناهماهنگی های اداره میراث سبزوار تمامی ندارد هیچ کدام از رسانه های محلی، خبرنگاران و عکاسان سبزواری از بازدید بازرس یونسکو از کاروان سرای زعفرانیه مطلع نشدند.

این در حالی است که در روند بازدید کاروان سراهای مهر و مزینان بسیاری از مسئولان محلی و مردم آن منطقه با تدارک برنامه های استقبال و خوش آمد گویی، خود از نزدیک با بازرسین یونسکو دیدار داشته اند اما نه تنها از مراسم و برنامه محلی در زعفرانیه خبری نبوده بلکه گفته می‌شود بازرس یونسکو در سکوت خبری، تاریکی شب و آن هم با چراغ قوه، بدون هیچ عکس، خبر و گزارشی اقدام به بازرسی از کاروان سرای زعفرانیه کرده است

احسان فتح آبادی، دهیار روستای زعفرانیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اینکه رضاحسینی رئیس اداره میراث سبزوار، محمد عبدالله زاده ثانی رئیس میراث فرهنگی داورزن و تعداد دیگری از مسئولان محلی و سبزواری در جریان سفر بازرس یونسکو و بازدید وی از کاروان سرای زعفرانیه بوده اند گفت: عدم هماهنگی های لازم باعث شده که گزارش این بازدید بدون هیچگونه دعوت و اطلاع رسانی از خبرنگاران و عکاسان سبزواری همراه باشد.

به گفته وی، بازرس یونسکو برای بازدید از کاروان سرا فقط مترجم و پیمانکار مجموعه را با خود همراه کرده و اجازه همراهی دیگر مسئولان و حتی فقط یکی از آن‌ها را برای ارائه توضیحات نداده است و به علت تاریکی هوا با چراغ قوه اقدام به بازرسی کرده است.

با توجه به توضیحات دهیار زعفرانیه و گزارش های رسیده به خبرنگار ایلنا، دلیل ناهماهنگی در این مسئله و عدم پوشش خبری، عدم اطلاع رسانی اداره میراث سبزوار بوده است، موضوعی که البته تازگی ندارد و در طی سال های اخیر خبرنگاران سبزواری شاهد بسیاری از این  بی توجهی ها بوده اند.

مسئله بازدید نماینده یونسکو و تایید وی برای ثبت جهانی اثر، موضوع کم اهمیتی نیست که با اینچنین با ناهماهنگی و عدم اطلاع رسانی و دعوت خبرنگاران همراه شود چرا که گزارش این بازدید به خودی خود میتوانست بازخورد موثرتری داشته باشد تا عدم پوشش خبری آن.

تاکنون هیچ کدام از مسئولان اداره میراث فرهنگی سبزوار توضیحی در این باره نداده اند اما مطالبه رسانه های سبزوار از دست‌اندرکاران این مجموعه چیزی جز توجه مضاعف به تعامل رسانه ها و میراث فرهنگی نبوده و نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *