یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد مثلث اسرائیل، ترکیه و آذربایجان؛ در صدد تغییر ژئوپلیتیک منطقه جنوب قفقاز

مثلث اسرائیل، ترکیه و آذربایجان؛ در صدد تغییر ژئوپلیتیک منطقه جنوب قفقاز

یک کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه اسرائیل، ترکیه و آذربایجان در صدد هستند تا شطرنج جغرافیایی منطقه را تغییر دهند، گفت: این ها تلاش می کنند تا ارتباط ایران با جنوب قفقاز و آسیای میانه قطع شود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تحولات اخیر و رویکردهای جمهوری آذربایجان در مناطق مرزی با ایران و همچنین برگزاری مانورهای مشترک با کشورهایی مثل ترکیه و همچنین پاکستان گفت: مثلث رژیم صهیونیستی، ترکیه و آذربایجان از مدت ها پیش در صدد تغییر ژئوپلیتیک منطقه جنوب قفقاز برآمدند و هر کدام از این ها تلاش می کنند با تسلط بیشتر در این منطقه ایران را در یک محدوده جغرافیایی محاصره کنند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در تلاش است تا از اربیل و همچنین جنوب قفقاز، خزر و خلیج فارس را در اختیار خود گرفته و با ایجاد یک کمربند فیزیکی ایران را تحت فشار قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از سوی دیگر ترکیه، اسرائیل و آذربایجان با ایجاد همگرایی و سازوکار امنیتی و نظامی سعی شان بر این است که ایران از طریق مرزهای شمال غربی در محاصره قرار گیرد و مانع نفوذ ایران به ارمنستان و آسیای میانه شود.

هانی زاده یادآور شد: جنگی که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داد و پیروزی نسبی برای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان داشت و قره باغ را به دست آورد او را مصمم تر کرد تا خیز بلندی برای تصرف نخجوان و بخش های دیگری از قره باغ بردارد و مانع نفوذ ایران به ارمنستان شود. این مسئله باعث غرور رئیس جمهور آذربایجان شد و دیدیم که اظهارات خصمانه ای را ایراد کرد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر رژیم صهیونیستی به دنبال این است تا یکسری پایگاه در نزدیکی مرزها با ایران داشته باشد و مانورهایی هم که برگزار شد با همکاری ترکیه و همچنین پاکستان در این راستا قرار دارد و اسرائیل تلاش می کند با حضور در این منطقه چالش هایی را برای ایران ایجاد کند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز با اقداماتی که اخیرا انجام داده در صدد بازسازی امپراطوری نوعثمانی است و با همکاری الهام علی اف و کشاندن اسرائیل به این منطقه به نوعی از ایران انتقام بگیرد. در واقع هر سه این رژیم ها در صدد هستند که شطرنج جغرافیایی منطقه را تغییر دهند تا باعث شوند ارتباط ایران با جنوب قفقاز و آسیای میانه قطع شود.

هانی زاده تصریح کرد: حضور و عضویت ایران در سازمان شانگهای هم باعث شده تا آذربایجان و ترکیه در صدد باشند که ایران در محاصره قرار گیرد و اجازه ندهند که جاده ابریشم بازسازی شود. همه این ها در چارچوب رویکردهای آمریکا، باکو، ترکیه و رژیم صهیونیستی برای ایجاد چالش امنیتی و اقتصادی برای ایران قابل تعریف است.

وی همچنین بیان کرد: ایران برای تقابل با اسرائیل و علی‌اف با استفاده از امکاناتی که در آن داخل آن کشورها دارد می تواند از این ابزارها استفاده کند و این مثلث شوم را در هم بشکند. ۷۰ درصد مردم آذربایجان گرایش اعتقادی به ایران دارند. ۲۰ میلیون نفر از مردم ترکیه کرد هستند و مخالف حاکمیت اردوغان و می توانند مشکلاتی را در آینده ایجاد کنند.

هانی زاده یادآور شد: فراموش نکنیم که ایران طی ۳۰ سال گذشته به آذربایجان کمک کرد. همچنین در کودتای ۲۰۱۶ از حاکمیت اردوغان حمایت کرد و ادامه حاکمیت اردوغان مرهون کمک های ایران است اما او ثابت کرد که او از در دوستی وارد نمی شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان با اشاره به برگزاری مانور توسط ایران در شمال غرب کشور گفت: مانوری که اخیرا تحت عنوان فاتحان خیبر در شمال غرب کشور برگزار شدد پاسخ کوبنده ای به حضور نامشروع اسرائیل در منطقه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *