مقررات ورود گردشگران خارجی اعلام شد

دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا در ایران اعلام و ابلاغ شد. بر این اساس گردشگرانی که دو دُز واکسن کرونا زده‌ و گواهی منفیPCRداشته باشند می‌توانند ویزای گردشگری بگیرند و به ایران سفر کنند.

به گزارش ایسنا، این دستورالعمل «در چارچوب رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه، با توجه به اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد کشور، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و برای حفظ بازارهای هدف گردشگری، احیای کسب و کارهای آسیب‌دیده این بخش و در عین حال، حفظ سلامت شهروندان و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و هم‌اندیشی با دستگاه‌های متولی مطابق با مصوبات هشتاد و ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا» تهیه شده است.

ستاد ملی کرونا پس از حدود ۲۰ماه توقف ویزای گردشگری ایران سرانجام در جلسه یادشده ستاد ملی کرونا به ازسرگیری صدور ویزا رأی مثبت داد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پس از جلسه‌هفته گذشته با وزیران امور خارجه و بهداشت، اعلام کرد که صدور ویزای گردشگری ایران از اول آبان‌ماه ازسرگرفته می‌شود.

مطابق ضوابط کلی این دستورالعمل، ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی ازر به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، ‌آزمایشPCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی از اول آبان‌ماه امسال بدون مانع است .

موج ششم کرونا

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت مسافرانی که از کشورهای مختلف از جمله ترکیه به کشور باز می‌گردند در صورتی که دو دُز واکسن کرونا تزریق کرده‌باشند، بررسی نمی‌شود؛ در غیر این صورت از آنها تست کرونا گرفته خواهد شد و در صورت داشتن علائم مشکوک به کرونا، قرنطینه می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

محمد مهدی گویا در گفتگو با ایرنا بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأکید کرد و با اشاره به موج ششم کرونا افزود: مردم اگر دو دُز واکسن را نیز تزریق کرده‌اند، ملزم به استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و حفظ فاصله اجتماعی هستند.

گویا اظهار کرد: سویه دلتا کرونا، چندین برابر قدرت سرایت و بیماری‌زایی داشت و موج ششم در حالی آغاز می‌شود که هنوز واکسیناسیون کامل انجام نشده است .

۱۴۰فوتی

روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: طی شبانه‌روز منتهی به سوم آبان، متأسفانه ۱۴۰بیمار کووید۱۹در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جان‌باختگان ۱۲۵هزار و ۳۶۳نفر شد.

همچنین در این مدت، ۷هزار و ۵۱۶بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به ۵میلیون و ۸۶۸هزار و ۳۶۰نفر رسید.

هیچ پروژه واکسنی متوقف نشده است

دکتر مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن علیه کرونا گفت: در حال حاضر هیچ سندی دال بر توقف پروژه‌های واکسن‌های داخلی نداریم.

وی افزود: واکسن «کووبرکت» اکنون در بازار موجود است و توقف تولید یا نبود نمونه این واکسن تأیید نمی‌شود.

قانعی درباره واکسن «اسپایکوژن» تصریح کرد: مجوز این واکسن، اخذ و قیمت

آن مشخص شده و آماده تحویل است.

همچنین واکسن «کووپارس رازی» که مطالعات فاز سوم را از شهریور آغاز کرده است، اکنون نتایج فاز سوم خود را آماده دارد.

وی گفت: مؤسسه رازی، در کارآزمایی بالینی خود به جای واکسن نما از واکسن سینوفارم استفاده کرد.

شروط بازگشایی مدارس

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید و عضو کمیته علمی کشوری کرونا شروط بازگشایی مدارس را چنین تشریح کرد: معیار اول بازگشایی مدارس وضعیت پاندمی کرونا در جامعه است. اگر در جامعه‌ای درصد درگیری کودکان از ۱۰۰نفر در ۱۰۰هزار نفر افراد جامعه بالاتر باشد و تست‌های پی سی آر کودکان بیش از ۵درصد کل آمار باشد، این مسأله نشان می‌دهد که بازگشایی مدارس براین اساس قابل اجرا نیست. اگر آمار ابتلای کودکان بین ده تا ۱۰۰مورد در ۱۰۰هزار باشد، می‌شود هم به صورت مجازی و هم حضوری نسبت به آموزش اقدام کنیم. اگر آمار ابتلای کودکان به زیر ۱۰نفر در ۱۰۰هزار نفر برسد، یعنی می‌توان مدارس را با رعایت اصول لازم بازگشایی کرد .

او افزود: اصلاح زیرساخت‌های مدارس نیز بحث مهم دیگری است و فضای فیزیکی مناسب، سرویس‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها از شرایط مهم دیگر برای بازگشایی مدارس هستند. طبق ارزیابی مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، وجود مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی، گندزدایی صحیح مدارس، زدن ماسک تا ۷۵درصد رعایت خواهد شد که باید به ۱۰۰درصد برسد. همچنین ۴۰ درصد کلاس‌ها و درصد بالایی از خوابگاه‌های دانش‌آموزی تهویه مناسب ندارند. این موارد باید رعایت شوند و زیرساخت‌ها درست شوند، در غیر این صورت بازهم معضلاتی خواهیم داشت.

روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *