خانه ملاصدرا موزه فلسفه می‌شود

 

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان کهک استان قم به موزه فلسفه تبدیل خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، هادی میرزایی در بازدید از خانه تاریخی ملاصدرا در قم افزود: استان قم ۱۶بنای تاریخی قابل واگذاری از سوی صندوق احیاء دارد که یکی از این آثار، خانه حکیم باشی، معروف به خانه ملاصدرا است. وی با بیان این‌که محوریت خانه ملاصدرا تبدیل آن به موزه فلسفه است، تصریح کرد: از بناهای اطراف این خانه می‌توان برای احداث واحدهای پذیرایی و اقامتی نیز استفاده کرد؛ از جمله بنای عصاری و حلوایی که جنب خانه ملاصدرا قرار گرفته‌است و قابلیت تبدیل به موزه‌های تجربه‌گرا را دارد. زیرا در این نوع موزه‌ها، بازدیدکنندگان با دو شیوه عصاری و تولید حلوا به صورت سنتی و مدرن از نزدیک آشنا خواهند شد.

علیرضا ارجمندی، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم نیز در این بازدید اظهار کرد: ملاصدرا از فلاسفه مشهور عصر صفوی است که به دلیل عقاید خاص، از مدرسه اخراج و در نهایت به کهک تبعید شد و به مدت پنج یا هفت سال در تبعید زیست، اما هرگز تحقیق و پژوهش را رها نکرد. از این رو، خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان کهک در استان قم ظرفیت گردشگری بین‌المللی را دارد. پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰روزنامه اطلاعات

 

 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علی‌اصغر نجف‌پور روز پنجشنبه ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «کارشناسان میراث‌فرهنگی تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در تپه ‌باستانی قلی‌درویش، تیمچه بزرگ، مقابر باغ گنبد‌ سبز، خانه‌ تاریخی امام راحل، خانه ملاصدرا، گنجینه آثار مراجع، مسجد جامع، کاروانسرای دیرگچین، خانه تاریخی زند و موزه مردم‌شناسی حضور دارند تا به معرفی این آثار بپردازند.»

او با اشاره به این که استان قم دارای بیش از ۳۶۰ اثر تاریخی است، ادامه داد: «تورهای رایگان قم‌گردی هر روز تا ۱۵ فروردین با همکاری سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این تور با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.»

نجف‌پور گفت: «خانه ملاصدرا از آثار تاریخی دوره صفویه در قم بیشترین بازدید کننده را در نوروز ۱۴۰۰ جلب کرده است. ملاصدرای شیرازی، فیلسوف و دانشمند مشهور عصر صفوی است که مدتی در شهر کهک از توابع استان قم به صورت تبعید زندگی کرده است، این خانه در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *