ستاری: محصولات خارجی ‌به سهولت مجوز ورود به بازار را کسب می‌کنند

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با انتقاد از اینکه محصولات خارجی به سهولت مجوز ورود به بازار کشور را کسب می‌کنند، ولی محصولات داخلی ۲ تا ۵ سال زمان دارند تا بتوانند به بازار وارد شوند، گفت: الان ما با جبهه اقتصاد نفتی در تقابل هستیم و خوشحالم اکوسیستم نوآوری امروز بالنده شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در مراسم رونمایی از داروی بیوتک پرکینرا با بیان اینکه تعداد داروهای بیوتک کشور از ۲۱مورد به ۲۷دارو رسیده است، اظهار کرد: این در حالی است که کشور ترکیه در همسایه ما تولید یک مورد از این داروها را در اختیار

ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در تاریخ کشور سابقه نداشته که در تولید واکسن‌های انسانی بخش خصوصی وارد شوند، گفت: در حالی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی واکسن سرطان دهانه رحم، آنفلوآنزا، روتا ویروس و کرونا به تولید رسیده است.

ستاری با تاکید بر آنکه حمایت‌های اخیر در حوزه بیوتکنولوژی از سوی بخش خصوصی بی نظیر است و ما باید از آن حمایت کنیم و مانع زدایی کنیم، گفت: کافی است امضای تاییدیه‌های شرکت‌ها با تاخیر صورت گیرد تا آنها ناامید شوند، نمونه آن را XRAYکامیون‌ها در گمرکات است که نمونه چینی آن با دو کاغذ وارد کشور می‌شود، ولی تولید داخل دو سال زمان برد تا تایید شود.

معاون‌ علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: خودرو برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود، در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.

ستاری وجود چنین رویکردی را اقتصاد نفتی دانست که نیاز به دانشگاه ندارد و با پول هر چیزی خریداری و وارد می‌شود.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در مراسم رونمایی از داروی درمان روماتوئید آرتریت با بیان اینکه کشورهای جهان در سال‌های اخیر دریافتند مسیر پیشرفت از فناوری زیستی عبور می‌کند، خاطر نشان کرد: این کشورها دریافتند که بیوتکنولوژی می‌تواند اقتصادی پویا و ثروت را برایشان ایجاد کند، بر این اساس است که کشوری مانند چین بیش از ۱۰۰میلیارد دلار سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بیوتکنولوژی انجام داده است.

به گفته وی کشور چین در دوره دو ساله ۲۱۰۷تا ۲۰۱۹به میزان ۴۵میلیارد دلار در شرکت‌های بیوتکنولوژی سرمایه گذاری خطرپذیر کرده است. همچنین در کشور آلمان از ۲۰۱۷تا ۲۰۲۰، به میزان ۳۳میلیارد دلار روی فناوری زیستی سرمایه گذاری کرده است.

قانعی، حوزه‌های زیست فناوری صنعتی، زیست فناوری کشاورزی، محیط زیست، تجهیزات و کیت، واکسن انسانی، خوراک و مکمل های دام، طیور و آبزیان، داروها و روش های درمانی زیستی، داروهای شیمیایی و مواد اولیه دارویی و واکسن‌های حیوانی را از جمله فعالیت‌های ستاد زیست فناوری معاونت علمی نام برد و ادامه داد: در این ستاد موضوعات ترویج و آموزش، پژوهش، توسعه زیرساخت و توسعه فناوری در پیش گرفته شده تا بتوانیم از زیست فناوری در راستای رفاه عمومی و کسب ثروت گام برداریم. روزنامه اطلاعات   شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *