جبهه پایداری بر سر موضع: ماجرای حمله جبهه پایداری به آیت‌الله صافی گلپایگانی وارد فاز جدیدی شده است

ماجرای حمله جبهه پایداری به آیت‌الله صافی گلپایگانی وارد فاز جدیدی شده است. به نظر می‌رسد که این اتفاق دوباره به شکاف میان جریان جبهه پایداری و باقی جریان قدرت اصولگرایی دامن زده است. قالیباف در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشته بود: «مرجعیت در مکتب تشیع دارای جایگاهی باعظمت و بی‌بدیل است و پاسداری از آن مقام رفیع واجب شرعی است همانا که «الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُل.‏ دلسوزان انقلاب باید ملاحظه داشته باشند مواضع آنها باعث خدشه به جایگاه رفیع مرجعیت معزّز نشود». اما دیروز یک عضو این جبهه در مجلس به قالیباف و دادستان در محکوم‌کردن نوشته سایت رجانیوز تاخته است. اعضای جبهه پایداری معتقدند که چرا محکوم‌کنندگان قبلا حملات و هجمه‌ها به آیت‌الله مصباح‌یزدی را محکوم نکرده‌اند. البته جبهه پایداری از دلبستگی به پدر معنوی خود فراتر نمی‌رود و لازم نمی‌بیند که تاریخ را کمی عقب‌تر ببرد و ماجرای تعرض و حملات به دیگر مراجع و دفاترشان مانند آیت‌الله منتظری و صانعی را هم ببیند و خواستار محکومیت آن رفتارها هم بشود. رجانیوز در یادداشتی نوک حمله را سمت اصلاح‌طلبان و حسن روحانی گرفته و نوشته است: «سید عبا‌قهوه‌ای‌شان با آغاجری پشت یک میز نشست و خبر و تصویرش را هم منتشر کرد. روزنامه‌هایشان پر از توهین و تهمت به علامه مصباح بود که فقط یکی از آن توهین‌ها کاریکاتور سخیف نیک‌آهنگ کوثر بود. محقق‌داماد و عبدی و سیدحسن خمینی آن زمان کجا بودند که نگران روحانیت و مرجعیت و علما شوند؟!… هنوز یادمان نرفته توهین‌های بی‌شرمانه یک نویسنده به ظاهر انقلابی به ساحت علامه مصباح‌یزدی طی ماه‌های اخیر چطور دل دوستداران ایشان را به درد آورده بود اما نه از حوزه و نه از نهادها و علمای انقلابی صدایی در‌نیامد! اصلاح‌طلبان که بعضا خوشحالی‌شان را هم نتوانستند از این هتاکی وقیحانه پنهان کنند!». جبهه پایداری همچنان در نوشته‌های بعدی در همان سایت رجا‌نیوز و مواضعی که از سوی برخی اعضای آن بیان می‌شود، همچنان از انتقادش در رابطه با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دفاع می‌کند و آن را در راستای حمایتش از ایده استکبارستیزی می‌داند. علی خضریان، نماینده تهران و عضو جبهه پایداری که در این یک‌سال‌و‌اندی حملات انتقادات جسته‌گریخته دیگری را هم به سمت قالیباف، رئیس مجلس نشانه رفته بود، دیروز در یادداشتی که در ایسنا منتشر کرده، نوشته است: «‏در این میان اما تعجب از مواضع دادستان کل کشور و رئیس مجلس است.
همین چندماه پیش یک روزنامه‌نگار هتاک که از قضا از حامیان پروپاقرص جناب قالیباف محسوب می‌شود، هر‌آنچه از کلام ناسزا بود، نثار عالم ربانی فقید، حضرت علامه مصباح‌یزدی‬(ره) و همچنین- با تأسف و شرم فراوان- خانواده ایشان نمود.‏ جالب اینکه بیانیه‌ها و مطالبات تشکل‌های حوزوی، دانشگاهی و مردمی در آن دوران مورد بی‌توجهی کامل حضرات آقایان منتظری و قالیباف قرار گرفت و حتی از کوچک‌ترین موضع‌گیری خنثی در برابر آن فرد هتاک که نوشته‌هایش نه نقادی فکری بلکه تماما هتاکی بود، دریغ ورزیدند!‏ حال چه شده که نقد ناصحانه جریان انقلابی و تأکید بر مواضع حضرت‫امام خمینی(ره) با تیغ پیگیری قضائی روبه‌رو می‌شود و رئیس مجلس در محکومیت و توصیه به رعایت اخلاق همسو با جریانی که سوابقشان نه سنخیتی با اندیشه و سیره امام راحل دارد و نه با مرجعیت انقلابی نسبتی دارند پیش‌قدم می‌شود؟!‏ استکبارستیزی فصل مهمی از آموزه‌های انقلاب اسلامی است که دوگانه‌سازی آن با معیشت مردم از سوی جریان تحریف بارها و بارها از سوی رهبر انقلاب محکوم شده است. تأکید بر اصول انقلاب و اسلام انقلابی اهانت به مرجعیت نیست‌ بلکه تلاش برای حراست از بنیان‌های معرفتی حرکت تاریخی امام(ره) است». سایت رجا‌نیوز روز جمعه هم یادداشت دیگری نوشت این‌بار خطاب به آیت‌الله حسینی‌بوشهری و آیت‌الله رشاد در نقد بیانیه‌های حمایتی آنها از آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و نامش را گذاشته بود «سخنی با آقایان حسینی‌بوشهری و رشاد؛ برای بار سوم: ما با استکبار قهر نیستیم، دشمن هستیم».
در ادامه هم نوشته است: «آقایان! مشوه‌‌کردن اعتقادات انقلابیون با قهرنامیدن غیرت ضداستکباری مردم، نامش هر‌چه باشد بصیرت انقلابی نیست. اگر محکوم نمی‌کنیم، لااقل تمجید نکنیم و حقیقت را وارونه جلوه ندهیم». در بخشی دیگر از یادداشت هم آمده است: «در اطلاعیه جناب آقای رشاد، نقدهای این روزها «موضع‌گیری‌های از سر جهل» نامیده شده است. از استاد پا به سن گذاشته‌ای که به علم و فقاهت و اخلاق شناخته می‌شده‌اند، صدور چنین تعابیری حقیقتا تعجب‌برانگیز است. ایشان یا آن نقدهای مستند به مبانی انقلابی را ندیده‌اند، یا در استفاده از نسبت‌هایی که به افراد می‌دهند، دقت کافی ندارند. هر‌کدام که باشد، نسبت جهل به منتقدان موضع اخیر آقای صافی حفظه‌الله، حقا و انصافا دور از عدل و انصاف است».
به نظر می‌رسد که جبهه پایداری در این زمینه تنهاست و باقی اصولگرایان با این جبهه همدل نیستند. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرده که سخنان آیت‌الله صافی‌گلپایگانی درباره روابط بین‌الملل حرف دل مردم است. محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند در صفحه توییتر خود نوشت: «حضرت آیت‌الله صافی؛ سخنان حکیمانه شما در باب روابط بین‌المللی حرف دل مردمان این سرزمین تشنه عقلانیت در عرصه سیاست خارجی است‌ که سال‌هاست از گفتمان رسمی رخت بربسته و اسیر منفعت‌طلبی یک عده مدعی انقلابی‌نما و اصلاح‌طلب پوچ‌مغز شده است». روزنامه اصولگرای جوان هم نوشته است: «تحلیل رجانیوز در جای‌جای خود کنایه و طعنه‌های توهین‌آمیز به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دارد. چه آنجا که به عالمیت و راستین بودن ایشان طعنه می‌زند و تهمت روانه می‌کند که برای خوشامد دیگری حرف زده… و چه آنجا که کنایه دیکتاتوری می‌زند… یا آنجا که می‌گوید مردم کوچه و بازار هم نادرستی این تحلیل را فهمیده‌اند‌ اما افسوس که یک مرجع تقلید چنین برداشتی ندارد». به ادعای سایت جوان در ادامه یادداشت به گونه‌ای تلویحی، آیت‌الله صافی کسی توصیف شده که به دلیل «ارتباطات محدود» و «محیط بسته»‌ای که در آن است، با واسطه با «واقعیّت» تماس دارد و این واسطه‌ها، همان «اعضای دفتر» هستند که برای او «مهندسی مواضع» و «طراحی ذهن» می‌کنند.
البته سایت رجانیوز دیروز با انتشار یک یادداشت دیگر خواستار پایان‌دادن به بحث‌ها شده و در یادداشتی با عنوان «سخنی با حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی» نوشته است: «در همین سحرگاه روز شنبه نقطه پایانی بر این گفت‌وگوها قرار داده و همه موافقان و مخالفان را به حفظ انسجام ملی برای عبور از توطئه بدخواهان توصیه می‌کنیم».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *