واکنش رئیس‌جمهور به انتصابات فامیلی:«انتصابات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه دولت تقریبا دادِ همه دلسوزان را درآورده است. نفوذ برخی افراد در وزارتخانه‌ها برای انتصابات تا حدی است که تقریبا وزیر یا وزرای مربوطه به بی‌اثرترین فرد در این انتصابات تبدیل شده‌اند»

شرق: انتصاب‌های عجیب صورت‌گرفته در دولت سیزدهم چنان است که بالاخره صدای رئیس‌جمهور را هم درآورد؛ هر‌چند خود او نیز به بیشتر رقیبان انتخاباتی خود پست و مقام داده است. به‌جز آنها، برخی انتصابات فامیلی و جناحی و همچنین انتخاب تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق برای مناصب دولتی، با واکنش‌های منفی از سوی مردم و جناح‌های سیاسی روبه‌رو شده است. همین باعث شد تا ابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه هیئت دولت به فساد اشاره کند که برای مقابله با آن هیچ خط قرمزی ندارد. او گفته مبارزه با فساد به‌نوعی شرط ضمن رأی مردم به این دولت بوده و حتما باید به احتمال بروز فساد حساس باشیم و به‌هیچ‌وجه از مبارزه با مصادیق آن غفلت نکنیم. رئیس‌جمهور یکی از زمینه‌های بروز فساد را موضوع به‌کارگیری نیروی انسانی دانسته و گفته: «در جذب نیرو باید صرفا بر کارآمدی و صلاحیت‌های قانونی و شرعی تمرکز کرد و به همکاران خودمان نیز تأکید کنیم که از به‌کارگیری افراد به صرف آشنایی و رفاقت و بدون توجه به شایستگی‌ها خودداری کنند». رئیسی خطاب به اعضای هیئت دولت تأکید کرده که باید به‌شدت مراقبت و صیانت کرد تا در زیرمجموعه شما هیچ فسادی رخ ندهد. او ادامه داد: «در جاهایی که فضاسازی نسبت به انتصابات رخ می‌دهد، اگر این فضاسازی‌ها صحیح نیست، از عملکرد خودتان دفاع کنید؛ اما توجه داشته باشید که شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم صرفا یک شعار نیست، بلکه بستر و مبنای کار است و اگر انتقادات به یک عملکرد یا انتصاب شما صحیح است، باید سریعا اصلاح کنید». رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت اخذ نظر دستگاه‌های نظارتی مختلف پیش از به‌کارگیری افراد عنوان کرد: «مبارزه با فساد و توجه به شایسته‌سالاری از اصول اساسی دولت در عمل است؛ اما آنجا که کار خود را درست انجام داده‌ایم، نباید تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار بگیریم».‌رئیسی همچنین گفته اگر فسادی در مجموعه دولت محرز شد، اول مسئولان با فرد خاطی برخورد کرده و سپس او را برای طی مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کنند. او سپس عنوان کرد: «بنده هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونانم و نه وزرا هیچ کدام خط قرمزی برای بنده نیستند». او از انتصابات خود نیز دفاع کرد و افزود: «بنده تلاش کردم همکارانم را از میان افراد پاکدست و ضد فساد انتخاب کنم. پاکدستی افراد دور این میز را تاکنون احراز کرده‌ام و در ادامه کار نیز باید نظارت و مراقبت لازم را به عمل آوریم. در دولت سیزدهم برای اولین‌بار در انتصابات سطوح عالی علاوه بر استعلام از مراجع اطلاعاتی، از مراجع نظارتی دیگر مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز استعلام افراد اخذ می‌شود».
انتصابات رانتی و فامیلی
سه ماه از حضور دولت سیزدهم می‌گذرد و انتصابات خاص و عجیب در آن کم رخ نداده است؛ مثلا وزیر نفت برای دختر یک نماینده مجلس که اتفاقا از حامیان او برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان بود، در نامه‌ای محرمانه حکم استخدام می‌زند. با وجود انتقادهای صورت‌گرفته به این استخدام، اسناد محرمانه‌ای نیز از میزان حقوق و مزایای مشاور و مدیر‌کل دفتر وزارتی نفت منتشر شده که به ادعای آن اسناد، او حقوق ۳۲ میلیون تومانی در هر ماه دریافت کرده و البته استخدامش نیز در وزارت نفت برخلاف قوانین بوده است. یا لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس، روش ابراهیم رئیسی برای اداره کشور را با سیره ائمه معصومین‌(ع) مقایسه می‌کند و چندی بعد فرزندش به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد انتخاب می‌شود. همچنین رئیس دفتر رئیسی در حکمی، محمدمهدی رحیمی را به‌عنوان مدیر‌کل روابط‌عمومی ریاست‌جمهوری منصوب می‌کند؛ در‌حالی‌که او باجناق فرید‌الدین حدادعادل فرزند غلامعلی حدادعادل است. حتی این‌گونه انتصابات در شهرداری و صداوسیما نیز دیده می‌شود؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران که در جلسات هیئت دولت نیز حضور دارد و انتصاب خودش نیز مورد مناقشه است، برای دامادش حکم مشاور ویژه می‌زند که با فشار افکار عمومی مجبور می‌شود حکم خود را پس بگیرد. مجتهدزاده، وکیل دادگستری نیز گفته در روزهای گذشته شهردار تهران، حسین اوجاقی را به‌عنوان رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران منصوب کرده که این انتصاب برخلاف آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب شورای شهر و شهرداری تهران است. در صداوسیما نیز سعید عینی‌اللهی، مدیر تأمین نیروی انسانی این سازمان، به ‌صورت محرمانه درخواست کرده بود دختر ۲۱ساله‌اش با مدرک دیپلم تجربی به‌عنوان کارشناس پیراپزشکی استخدام شود.
‌اعتراض به انتصابات
پیش از رئیس‌جمهور، برخی از سیاست‌مداران جناح اصولگرا و نمایندگان مجالس نیز به این انتصابات اعتراض کرده بودند. غلامحسین مصباحی‌مقدم، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت گفته بود: «حقیقت این است که در انتصابات فامیلی به فرض اینکه رعایت شایسته‌سالاری صورت گیرد، شبهه‌ناک است. شبهه آن این است که همین شایسته‌سالاری و همین شایستگی‌ها را ممکن است فرد دیگری هم داشته باشد». این عضو جامعه روحانیت مبارز گفته: «افکار عمومی نمی‌پسندد که مسئولان کشور بستگان خودشان را به قدرت برسانند و به آنها پُست دهند. کسی که فامیل و خویشاوند یک مسئول است، انتصابش در پست‌هایی که به نحوی توسط او می‌تواند رقم بخورد، یک رانت است؛ در نتیجه باید از چنین رانت‌هایی خودداری شود». محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دولت ابراهیم رئیسی را دولت دلدادگان خوانده و گفته بود: «اتکای افراطی به مجموعه‌ای محدود از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق‌(ع) در سطوح مدیریتی کلان کشور، حتی نام این امام عزیز و معصوم را نیز در جامعه تحت‌الشعاع قرار داده است. دولت شما ظاهرا دولت دلدادگان است؛ به یک عزیز‌دردانه خاص که باید همه اتفاق‌ها، انتصاب‌ها و استنادها به ایشان ختم شود. این همان پدیده پرهزینه‌ای است که در هر دولتی وجود داشته و در نهایت به پاشنه آشیل تمام‌عیار تبدیل می‌شود که دیدیم در گذشته این‌طور بود». او ادامه داد: «انتصابات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه دولت تقریبا دادِ همه دلسوزان را درآورده است. نفوذ برخی افراد در وزارتخانه‌ها برای انتصابات تا حدی است که تقریبا وزیر یا وزرای مربوطه به بی‌اثرترین فرد در این انتصابات تبدیل شده‌اند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *