تجلیل از مقام علمی آیت‌الله محقق داماد در فرهنگستان علوم

جمعی از جهادگران حوزه فرهنگی و قرآنی جهاد دانشگاهی با حضور در فرهنگستان علوم از مقام علمی و دینی آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق‌داماد تجلیل کردند .

به گزارش ایکنا، در آغاز این مراسم آیت‌الله محقق‌داماد گفت: آنچه بعد از عمر طولانی خود درک می‌کنم و از شما بزرگواران استدعا دارم، این است که نسبت به فرهنگ‌سازی برای «دوستی، رحمت و آشتی» اهتمام داشته باشید. خداوند، پیامبر اسلام را تجلی رحمت الهی معرفی می‌کند. ما پیرو این پیغمبریم ولی به نام این دین و این پیامبر، حمام خون جاری می‌کنیم. به نام این پیغمبر آدم می‌کشیم، سر می‌بریم، زنان را بی‌شوهر می‌کنیم، بچه‌ها را بی‌پدر می‌کنیم؛ ما به عنوان پیروان محمد(ص) شرمنده‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در عمر علمی و تحقیقاتی که داشته‌ام، از سال ۱۳۶۰تا امروز سفرهای بین‌المللی زیادی کرده‌ام. خیلی صریح بگویم محتوای تشیع، یعنی اسلام با قرائت شیعی، با تفسیر علوی و صادقی و باقری می‌تواند چنان جاذبه‌ای داشته باشد که دنیا را به خود جذب کند. اسلام با قرائت شیعی، اسلام آشتی، فرهنگ، علم و دانش است. چنین قرائتی از اسلام به دست ما رسیده است. سعی کنید این قرائت بین‌المللی شود و به جهان عرضه شود. در سفر اخیری که به واتیکان داشتم و چند دقیقه‌ای درباره نگاه قرآن به طبیعت، صحبت کردم؛ سخنانم برای پیروان ادیان مختلفی که آنجا بودند خیلی جاذب و جالب بود. پاپ پیشین یک جمله گفته بود که اسلام با شمشیر پیش رفته است. من نامه‌ای با عنوان «راز دلربایی اسلام» نوشتم و توضیح دادم شمشیر برای مقطع خاصی بود و موانع را دفع کرد. آنچه باعث شد اسلام با سرعت هرچه‌ تمام‌تر دنیا را بگیرد، محتوای دلربای اسلام است.

وی تأکید کرد: اگر ما اسلام را خشن جلوه دادیم، گنهکاریم. اسلام‌هراسی‌ای که امروز در دنیا ایجاد شده است یقینا بهترین راهی است که دشمنان اسلام برای خشن کردن چهره اسلام برگزیدند. یقین دارم پشت این قضیه، دست‌های قدرت‌های ضداسلام است ولی با کمال تأسف باید گفت خط مقدم کسانی که به خودشان مواد منفجره می‌بندند و صدها نفر را می‌کشند و می‌خواهند به بهشت بروند، جهل به اسلام است؛ لذا توصیه می‌کنم بیشترین وقتتان را برای فهم صحیح از قرآن و اسلام صرف کنید.

محقق‌داماد افزود: مسؤولیت شما معرفی اسلام راستین، اسلام مهربانی، فرهنگ دوستی و دلربایی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است. این مسؤولیت بسیار سنگینی است. شما سعی کنید فرهنگ‌ساز باشید یعنی دنبال این نباشید فرهنگ را حفظ کنید، بلکه فرهنگ‌ساز باشید. اولا باید بدانید توحید یعنی چه. خواجه طوسی می‌گوید توحید یکی گفتن و یکی کردن است، یعنی باید جهان را یکی کنیم. در کنار نهاد توحید باید نهاد اخوت مورد توجه قرار گیرد؛ اخوت ایمانی و اخوت انسانی. ما با هر انسانی، برادر و خواهر هستیم. این امور نیازمند فرهنگ‌سازی است .

در ادامه این نشست، محمدحسین حسنی رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان ضمن توضیح درباره فعالیت خبرگزاری ایکنا، گفت: ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری قرآن از شما به عنوان چهره بین‌المللی گفتمان رأفت و مهربانی اسلام سپاسگزار هستیم. سخنرانی ارزشمند شما در رم انعکاس برجسته‌ای داشت و به عنوان شیعه و مسلمان به خودمان بالیدیم که چهره ارزشمندی مثل شما، از ایران اسلامی در مجامع بین‌المللی حضور دارد و افتخارآفرینی می‌کند.

در پایان این دیدار هدیه‌ای از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به آیت‌الله محقق‌داماد تقدیم شد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *