انتشار کتاب جدید همشهری عزیزمان آقای دکترمحمد حسن ابریشمی بنام رستیها وپدیده های نباتی در تاریخ طبری(۳)

به یاد و نام شادروان استاد ایرج افشار که چیزها از ایشان آموختم، این کتاب را به تمامی دوستان و دوستداران و فرزندان وخوانندگان آثار آن دانشمند گرانقدر در سراسر ایران و جهان تقدیم می‌دارم.

 

((اظهارنظرها به جای مقدمه))

 

این هیچمدان در پیشگفتار به دلایل و چگونگی پژوهش در باب «رستنی‌ها» و «پدیده‌های نباتی» مندرج در تاریخ طبری پرداخته، و از جمله، با ذکر پاره‌ای ملاحظات پژوهشی و درخواست خود، نوشته است (ص ۲۹، ۳۰):

سادساً، بدان لحاظ که این پژوهش کاری نو بوده است نمی‌تواند خالی از نقص و اشکال باشد. به‌ منظور رفع این گونه موارد و اطمینان خاطر، ده نسخه تکثیر شده از متن و نمایه‌های کتاب را به ده نفر از استادان و متخصصان رشته‌های مربوط تقدیم داشته و درخواست کرده‌ است چنانچه پیشنهاد اصلاحی یا نظری درباره موضوعات و مطالب کتاب دارند بنویسند تا مقدم بر پیشگفتار به چاپ برسد، که حاصل آن در صفحات بیست ‌و نه به بعد آمده است.

هشت نفر از ده نفر، با مطالعه کتاب، لطف کرده طی نامه‌های خود مطالبی درباره آن نوشته‌اند. با تشکر از این بزرگواران، اظهار نظرهای آنان در صفحات پسین، برحسب تقدم تاریخ تولد، با این ترتیب آمده است: ۱. استاد سیدعبدالله انوار؛ ۲. دکتر درّه میرحیدر؛ ۳. دکتر حسن ابراهیم‌زاده؛ ۴. استاد علی‌محمد بخشوده؛  ۵. دکتر محمدتقی راشد محصل؛ ۶. دکتر علیرضا طلایی؛ ۷. دکتر محمدحسن راشد محصل؛ ۸. دکتر سیداحمد امامی. در پی نقل مطالب هر نامه، شرحی مختصر از احوال و آثار و رشته تخصصی نویسنده آن در پانوشت آمده است

  1. دکتر حسن ابراهیم‌زاده

 

جناب آقای محمدحسن ابریشمی

نسخه اولیه کتاب جنابعالی را مطالعه کردم و با کتاب‌های دیگری درباره شناسایی گیاهان، فیزیولوژی گیاهی، چگونگی تکوین گیاهان، تطبیق اسامی قدیمی گیاهان با اسامی امروزی آنها، واژه‌نامه چندزبانه گیاهان که شامل اسامی عربی آنها نیز بوده، و همچنین با منابع مشابه موجود مقایسه نموده بسیار استفاده کردم. واقعاً جای این کتاب در بین کتاب‌های فوق‌الذکر خالی بود. این را جزئی از شجره‌نامه، اصل و نسب، و ریشه آنها یافتم که به درستی از تاریخ طبری استخراج شده بود. امیدوارم خداوند به جنابعالی طول عمر و توفیق عنایت فرماید که بتوانید خودتان شخصاً و یا با کمک عاشقانی مثل خودتان این شجره‌النسب را تکمیل فرموده افتخار کسب را تکمیل فرمایید.

                                                         حسن ابراهیم‌زاده

                                                   خرداد ۱۳۹۸

 

کتاب رستنیها  .پدیده های نباتی در تاریخ تبری

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *