آب، تنها مطالبه تجمع کنندگان در بستر خشک زاینده رود

آب، تنها مطالبه تجمع کنندگان در بستر خشک زاینده رود

اصفهان-ایرنا- کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان امروز، جمعه، بیست و هشتم آبان به همراه اقشار گسترده مردم اصفهان در بستر خشک زاینده رود تجمع مسالمت آمیز داشتند. مطالبه کشاورزان و شهروندان اصفهانی احیا زاینده رود است که از سال ۷۹ به این سو رو به خشکی رفته است.

کشاورزان نسبت به آنچه با خشکی زاینده رود، زمین‌های کشاورزی و معیشت آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده، در اصفهان و در کنار پل خواجو، یکی از یادمان‌های تاریخیِ شهره  اصفهان تجمع کردند تا بتوانند به طور مسالمت آمیز در همراهی شهروندان اصفهانی ، صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

در این تجمع کشاورزان ورزنه، کوشک، زیار، دشتی، قهدریجان، فلاورجان، درچه، دهنو، خوراسگان به همراه صنف کشاورزی و میرابان شرق و غرب، احیای زاینده رود را مطالبه کردند.

معیشت کشاورزان اصفهان در پیوند با جاری بودن زاینده رود به شدت تحت تاثیر خشکی این رودخانه قرار گرفته است.

به گفته جمعی از این کشارزان، در طول سالهای گذشته اعتراض آنها نسبت به قطع شدن حق آبه کشاورزان به جایی نرسیده و حالا شرایط برای آنها بسیار بغرنج شده است .

آب، تنها مطالبه تجمع کنندگان در بستر خشک زاینده رود

به گفته آنها، طبق مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود ۷۵  درصد آب زاینده رود به علاوه تونل کوهرنگ متعلق به کشاورزان شرق و غرب اصفهان  و محیط زیست بوده که در طول سال‌های گذشته این حق آبه در بخش های دیگر مصرف شده و چیزی عاید آنها نشده است. آن طور که کشاورزان به ایرنا گفته اند، آنها جز کشاورزی راه درآمدی دیگری ندارند و تاکنون هم دولت فکر اساسی برای وضعیت دشوار آنها نکرده است.

زاینده رود از سال  ۷۹به این سو به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است، اتفاقی که به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست در اثر بارگذاری های صنعت و توسعه ناپایدار کشاورزی در بالا دست زاینده رود رخ داده و حالا بزرگترین رودخانه و حیاتی ترین رگ حیاتیِ فلاتِ مرکزی ایران را  دچار خشکی‌های طولانی مدت کرده است.

در این پیوند، جمعه پیشین، وزیر نیرو در سفر به اصفهان، از سَرگیری طرح‌های نیمه‌تمام انتقال آب، بازنگری در تخصیص آب، واگذاری مدیریت آب به استان‌ها، پرداخت حقابه ها طبق قوانین جاری کشور و اهتمام به اجرای عدالت در بخش آب را به کشاورزان وعده داد.

 به روایت استاندار اصفهان در سفر هفته اخیر وزیر نیرو،  یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول از طریق صنایع برای پرداخت حقآبه کشاورزان اختصاص داده شد و تامین اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه دوم آب آبرسانی اصفهان، ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح های تکمیلی تصفیه پساب و فعال شدن کارگروه احیای زاینده‌رود از دیگر نتایج سفر وزیر نیرو به اصفهان عنوان شد.

معاون اول رییس‌جمهوری نیز امروز جمعه بدنبال حضور گسترده مردم و کشاورزان در جوار پل خواجوی اصفهان،  در دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *