در حاشیه نشست مشترک دولت و مجلس اتفاق افتاد رئیس‌جمهور در تجمع بهارستان

شرق: نشست مشترک دولت و مجلس به‌مناسبت روز مجلس در بهارستان برگزار شد، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین اتفاق در حاشیه آن اتفاق افتاد؛ از روز یکشنبه، تجمع خانواده بیماران SMA در مقابل مجلس درحال برگزاری است که از خوش‌اقبالی آنان چهارمین روز آن مصادف شد با آمدن رئیس‌جمهور به بهارستان. ابراهیم رئیسی پس از نشست پایان نشست دولت و مجلس و هنگام خروج از پارلمان از ماشین خود پیاده شد و در جمع تحصن‌کنندگان حضور یافت و آنان نیز درخواست‌ها و مطالبات‌شان در زمینه تأمین دارو و مشکلات درمانی فرزندانشان را مطرح کردند. رئیس‌جمهور نیز اطمینان داد که دولت برای برطرف‌کردن مشکلات دارو و درمان کشور به‌ویژه بیماران خاص مانند بیماران SMA تمام توان خود را به‌ کار خواهد گرفت. پیش‌تر نیز نایب‌رئیس مجلس به کمیسیون بهداشت مجلس مأموریت داده بود تا کارگروهی ویژه برای رسیدگی به مشکلات این بیماران تشکیل شود. هر‌چند تجمع روز گذشته این خانواده‌ها و حضور رئیسی در بهارستان اتفاقی بود، اما رفتن او در جمع آنان از نکات مثبتی است که نمی‌توان نادیده گرفت. در‌هر‌حال حضور رؤسای دولتی در چنین تجمعاتی اتفاق نادری است؛ یک‌بار حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین در اردیبهشت‌۹۶، بعد از حادثه معدن زغال‌سنگ آزادشهر که منجر به کشته‌شدن ۲۲ کارگر شده بود، به استان گلستان رفته و با خودرو در جمع معترضان حضور یافته بود. او همچنین در دیدار با خانواده کشته‌شدگان اعلام کرده بود: «در این حادثه همه مسئول هستیم و باید مشکلات موجود را پیگیری و کاستی‌ها را جبران کنیم».
محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت اسبق نیز معمولا در تجمعاتی که طرفداران او در میدان نزدیک خانه‌اش برگزار می‌شوند، شرکت می‌کند. او اما در آبان سال ۹۶ در اعتراض به اجرای حکم ۱۵ سال زندان حمید بقایی و بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی، چند شب به مدت دو تا سه ساعت در بست‌نشینی آنها در حرم حضرت عبدالعظیم شرکت کرد و سخنان تندی علیه برخی مقامات نیز گفت.
با‌این‌حال شاید این توقع و انتظار از ابراهیم رئیسی بود که در اعتراضات کشاورزان اصفهانی در زاینده‌رود نیز شرکت می‌کرد. این درحالی است که اتفاقا رئیس‌جمهور در رفتن به سفرهای استانی پیش‌قدم است و به‌گفته سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی به ۱۰ سفر استانی و مقامات دیگر بیش از صد سفر داشته‌اند. جالب آنکه حتی نماینده شهر اصفهان نیز به جمع کشاورزان نرفته و در گفت‌وگویی اعلام کرده که فرصت آن را نداشته است. مهدی طغیانی گفته بود: در حد یک روز و برای پیگیری حضور وزیر نیرو به اصفهان آمدم و برگشتم و فرصت نکردم در جمع کشاورزان معترض در بستر زاینده‌رود حاضر شوم». او حتی اعلام کرده بود که کار کشاورزان در زاینده‌رود را تأیید نمی‌کند.
اعتراض نادران به دولت
همچنین از نکات جذاب نشست مشترک دولت و مجلس می‌توان به خبر ایلنا اشاره کرد که در این جلسه و در بخش غیرعلنی آن الیاس نادران انتقادات جدی و شدیداللحنی را خطاب به دولت داشته است. نادران البته بعد از ورود به مجلس از منتقدان دولت روحانی بود و با همین فرمان به دولت رئیسی هم انتقادات وارد می‌کند. او چندی پیش نیز در نطق میان دستور خود گفته بود: «بارها گفته‌ایم پاشنه آشیل دولت جناب آقای رئیسی اقتصاد است. اینکه بزرگان اقتصاد را در دولت جمع کنیم خوب است‌ اما مهم‌‌تر از آن هماهنگی این تیم و داشتن یک سر است». نادران که عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه است، گفته بود: «رئیس‌جمهور محترم به‌‌صراحت اعلام کند که مسئولیت اقتصاد کشور در دولت با کیست؟ راهبردها و نقاط کلیدی خط‌‌‌مشی اقتصادی کشور را چه کسی تعیین می‌کند؟به‌شدت از پراکندگی آقایان نگرانیم». باید دید نگرانی‌ها و اعتراضات نادران به دولت رئیسی در زمان تصویب بودجه سال آینده چگونه خواهد بود. ابراهیم رئیسی در این جلسه از مجلس یازدهم تعریف کرد و گفت: «امروز مجلس جلوه اراده مردم است. ما مجلسی داریم که جلوه رأی مردم را نشان می‌دهد. نکته مهم این است که ما این اراده مردمی را برای ریل‌گذاری جامعه به کار بگیریم». مجلس از همان ابتدا با شخص ابراهیم رئیسی خوب برخورد کرد و حتی بیش از ۲۰۰ نماینده در نامه‌ای از او خواسته بودند که برای ریاست‌جمهوری نامزد شود اما عدم رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش و چالش‌هایی که بر سر مسائل اقتصادی وجود دارد، رابطه او و نمایندگان را با چالش مواجه کرده است. با‌این‌حال رئیس‌جمهور روز گذشته گفت: «لایحه بودجه ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد، ‌قبل از اینکه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس بیاید، اگر دوستان نظراتی دارند که در همین پیش‌نویس بتواند رعایت شود، مطرح کنند. مشی سازمان برنامه‌و‌بودجه در این چند‌وقت هم این بوده که با مشورت صاحبنظران به‌ویژه دوستانی که در کمیسیون‌های مجلس هستند، کار را دنبال کند». رئیسی همچنین عنوان کرد: «گاهی دغدغه نمایندگان به‌صورت طرح ارائه می‌شود؛ این حق نمایندگان است اما اگر طرح‌ها با نظر کارشناسان و دولتمردان باشد، با غنای بیشتری تبدیل به قانون خواهد شد». رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر مشخص‌شدن وضعیت احکام برنامه ششم توسعه گفت: «بودجه ۱۴۰۱ اولین سندی است که قرار است به مجلس ارائه شود. رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه برای تدوین لایحه بودجه از نظرات نمایندگان مجلس استفاده کرده و استفاده خواهد کرد. دولت می‌خواهد بودجه ۱۴۰۱ کسری و تورم نداشته و دارای رشد اقتصادی باشد».

رئیس مجلس نیز در این نشست مشترک گفت: «بنده به‌عنوان یک نماینده مجلس، انصافا گواهی می‌دهم که شما در این بیش از ‌صد روز دولت، تلاش مجاهدانه و پرکاری داشتید و حتی پنجشنبه و جمعه‌ها هم مشغول کار بودید».
محمدباقر قالیباف افزود: «مجلس خود را یار و یاور یکایک اعضای هیئت دولت و رئیس دولت برای حل مشکلات مردم می‌داند. از دولت می‌خواهیم که اجرای احکام برنامه‌و‌بودجه را علی‌رغم همه سختی‌ها در دستور کار قرار دهد؛ مخصوصا در موضوعات مهم بورس، معیشت، اشتغال، مسکن، جوانی جمعیت و بالا‌بردن قدرت خرید مردم اقدامات اساسی انجام دهد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *