دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!:بررسی‌ها نشان می‌دهد در تمامی دانشگاه‌های دنیا،‌ دانشکده‌های پزشکی زیرمجموعه خودِ دانشگاه هستند و به صورت منفک عمل نمی‌کنند

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

.

به گزارش ایسنا،‌ ساختار دانشگاه‌های دنیا در کشورهای مختلف به نحوی است که از دانشکده، کالج و مدرسه تشکیل می‌شود. بر این اساس، بنا بر عملکرد دانشکده، رشته‌های مختلف تدریس می‌شود. نکته جالب توجه این است که هر کدام از دانشکده‌ها کاملا تحت نظر دانشگاه مربوط فعالیت می‌کنند و دانشکده پزشکی نیز از این قائده مستثنی نیست و اینکه دانشکده پزشکی زیرنظر خود دانشگاه فعالیت کند، امری مرسوم و متعارف است.

در این گزارش به بررسی دانشکده‌های پزشکی در کشورهای مطرح دنیا پرداختیم که در ادامه میخوانید:

آمریکا

دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد از سال ۱۷۸۲ میلادی تاسیس شده و سومین دانشکده پزشکی قدیمی آمریکا است، دانشکده‌های این دانشگاه شامل، مدرسه کسب و کار هاروارد، دانشکده هنر و علوم، دانشکده معماری، دانشکده الهیات، دانشکده آموزش، مدرسه جان اف کندی دانشگاه هاروارد، دانشکده حقوق، مؤسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف و دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد است که تحت عنوان “مدرسه پزشکی هاروارد”( Harvard Medical School) شناخته می‌شود .

محل دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در مکانی غیر از ساختمان اصلی دانشگاه و در بوستون واقع شده است و به صورت خصوصی اداره می‌شود.

این دانشکده، ماموریت اصلی خود را کاهش درد و رنج انسان‌ها می‌داند و مسئولان آن معتقدند که این امر با پرورش گروهی متخصص، از رهبران آینده در حوزه مراقبت‌های بالینی و تحقیقات زیست پزشکی میسر می‌شود و دانشجویانی که در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد تربیت می‌شوند، در خط مقدم امور پزشکی و خدمت به جهان قرار می‌گیرند.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

دانشگاه واشنگتن

این دانشگاه در سال ۱۸۶۱ میلادی در سیاتل تاسیس شد و دانشکده‌های آن شامل کالج علوم و هنر،‌ کالج مهندسی، کالج آموزش و تحصیلات،‌ دانشکده اقیانوس‌شناسی، دانشکده پزشکی ، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده مطالعات بین‌المللی، دانشکده سیاست و حکومت،‌ کالج محیط‌ زیست، دانشکده بهداشت عمومی،‌دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشکده آبزیان و علوم شیلات،‌ دانشکده داروسازی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده حقوق،‌ دانشکده علوم اطلاعات و دانشکده مدیریت می‌شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن از جایگاه بالایی در میان دانشکده‌های پزشکی آمریکایی و حتی سطح جهان برخوردار است.

این دانشکده تحت عنوان “گروه  پزشکی “( Department of Medicine ) دانشگاه واشنگتن فعالیت می‌کند و به صورت دولتی و وابسته به خود دانشگاه واشنگتن است و بیش از ۳ ۱۵۰۰ استاد و کارمند دارد. بودجه تحقیقاتی آن نیز بیش از ۱۸۴ میلیون دلار است.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

انگلیس

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد که درسال ۱۰۹۶ تاسیس شده، دارای ۳۶ کالج است. به طور کلی آموزش (یکی از روش های اصلی تدریس در آکسفورد) و کلاس‌ها بر عهده کالج‌ها است، در حالی که سخنرانی‌ها، امتحانات، آزمایشگاه‌ها و کتابخانه مرکزی توسط دانشگاه اداره می‌شود. دانشجویان معمولاً بیشتر آموزش‌های خود را در کالج می‌گذرانند، اما اغلب چند ماژول در کالج‌های دیگر یا حتی در دانشکده‌ها و بخش‌ها تدریس می‌شوند.

دانشکده پزشکی دانشگاه آکسفورد که تحت عنوان “مدرسه پزشکی دانشگاه آکسفورد”(Oxford University Medical School) شناخته می‌شود، در شهر آکسفورد انگلیس است و بخش‌های گوناگون رشته‌های علوم پزشکی در این دانشکده تدریس می‌شود.

این دانشکده، بیمارستان‌های مختص به خود را دارد که همگی تحت نظر دانشگاه آکسفورد فعالیت می‌کنند.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج در سال ۱۲۰۹ میلادی تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در منطقه انگلیسی زبان و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به‌شمار می‌آید. کمبریج، دانشگاهی ائتلافی است، به این مفهوم که متشکل از دانشکده‌هایی خودمختار و مستقل است که هریک دارایی و درآمد مخصوص به خود را دارند. بیشتر این دانشکده‌ها دانشجویان و استادان را از سطوح و درجات مختلف گرد هم آورده و در هر یک از هیات‌های علمی می‌توان اساتیدی را از دانشکده‌ها مختلف یافت.

کمبریج ۳۱ دانشکده دارد که از این میان، ۳ دانشکده فقط مخصوص خانم‌ها و باقی دانشکده‌ها مختلط است. البته پیش‌تر و در سال‌های دور همه دانشکده‌ها فقط برای آقایان بوده است.

این دانشگاه در کنار ۳۱ کالج خود ۱۵۰ دپارتمان، موسسه و مرکز دارد که اعضای آنها معمولا از اعضای دانشکده‌ها بوده و مدیریت برنامه آموزشی کل دانشگاه را به عهده دارند.

دانشکده پزشکی دانشگاه کمبریج که “مدرسه پزشکی بالینی”(School of Clinical Medicine)  نامیده می‌شود، بر اساس رتبه بندی کیواس ۲۰۲۰ میلادی، سومین دانشکده پزشکی برتر جهان است و تحت نظر این دانشگاه فعالیت می‌کند.

در این دانشکده دپارتمان‌های گوناگونی وجود دارد که همه در حوزه پزشکی و پیرا پزشکی فعالیت می‌کنند. این دپارتمان‌ها شامل بیوشیمی بالینی، علوم اعصاب بالینی، مرکز ترمیم مغز کمبریج، واحد نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب، مرکز تصویربرداری مغز ولفسون، هماتولوژی، پزشکی انتقال خون، واحد توسعه تشخیص، ژنتیک پزشکی، دارو، بیهوشی، فارماکولوژی بالینی، زنان و زایمان، انکولوژی، اطفال، واحد نقشه برداری مغز، روانپزشکی توسعه، بهداشت عمومی و مراقبت‌های اولیه و رادیولوژی می‌شود.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

فرانسه

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس جزء نخستین دانشگاه‌های تأسیس شده در اروپا به شمار می‌آید. این دانشگاه در اواسط قرن ۱۲ تأسیس شد و در بین سال‌های ۱۱۶۰ تا ۱۲۵۰ میلادی رسما به عنوان یک دانشگاه شناخته شد.

دانشکده‌های دانشگاه پاریس شامل دانشکده بهداشت و سلامت، دانشکده علوم و دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌شود.

“دانشکده بهداشت”(Faculty of Health) دانشگاه پاریس اولین دانشکده بهداشت فرانسه است که در آموزش‌های سطح بالا و تحقیقات پیشرفته پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی ارائه می‌شود و باعث می‌شود این دانشکده در عرصه آموزش پزشکی در سطح اروپا به عنوان یک قدرت و پتانسیل تلقی شود.

تعداد دانشجویان این دانشکده که تحت نظارت خود دانشگاه پاریس است، به ۲۷ هزار نفر میرسد و تعداد آزمایشگاه‌های آن ۴۹ عدد است.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن  دانشگاهی در شهر پاریس، پایتخت فرانسه است که از به هم پیوستن دانشگاه‌های پاریس سوربن، و پی‌یر و ماری کوری تشکیل شده‌است. این دو دانشگاه از وارثان دانشگاه تاریخی سوربن بودند که در سال ۱۹۷۰ منحل شد.

دولت فرانسه قانون تلفیق دو دانشگاه را در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ تأیید کرد و دو دانشگاه از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی رسماً به هم پیوسته و دانشگاه سوربن را پدید آوردند.

دانشگاه سوربن با گرد هم آوردن تمام رشته‌های پزشکی، آموزش‌های پزشکی ارائه می‌دهد که همه آنها زیر نظر خود دانشگاه سوربن است.

این دانشکده پذیرای دانشجویان دانشکده مامایی، پرستاری، گفتار درمانی، روان درمانی، ارتوپتیک، کاردرمانی و کایروپودی-اطفال است. در راستای اهداف ملی برای توسعه تحقیقات بالینی، پرستاری و پیراپزشکی، دانشکده پزشکی سوربن مدرک کارشناسی ارشد در بهداشت، از جمله آموزش در شیوه های پرستاری پیشرفته (IPA) ارائه می دهد.

دانشکده پزشکی این دانشگاه در دو بیمارستان آموزشی واقع شده است.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

روسیه

دانشگاه دولتی مسکو

دانشگاه دولتی مسکودر سال ۱۷۷۵ میلادی در مسکو تاسیس شد و یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های روسیه به شمار می‌آید.  این دانشگاه از سال ۲۰۰۹ میلادی دارای ۳۹ دانشکده و ۱۵ مرکز تحقیقاتی است. دانشکده‌های این دانشگاه شامل دانشکده مکانیک و ریاضیات، دانشکده ریاضیات محاسباتی و سایبرنتیک، دانشکده فیزیک، دانشکده شیمی، دانشکده علوم مواد، دانشکده زیست شناسی، دانشکده مهندسی زیستی و بیوانفورماتیک (به زبان روسی)، دانشکده علوم خاک (به زبان روسی)، دانشکده زمین شناسی (به زبان روسی)، دانشکده جغرافیا، دانشکده پزشکی بنیادی، دانشکده تاریخ،‌ دانشکده فیلولوژی (به روسی)، دانشکده فلسفه (به زبان روسی)، دانشکده اقتصاد، دانشکده حقوق (به زبان روسی)، دانشکده روزنامه نگاری، دانشکده روانشناسی، دانشکده مطالعه کشورهای آسیایی و آفریقایی، دانشکده جامعه شناسی (به زبان روسی)،  دانشکده زبان های خارجی و مطالعات منطقه ای (به زبان روسی)، دانشکده مدیریت دولتی (به زبان روسی)، دانشکده سیاست جهانی (به زبان روسی)، دانشکده علوم سیاسی، دانشکده هنرهای زیبا و نمایشی، دانشکده مطالعات جهانی، دانشکده تعلیم و تربیت، دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت بازرگانی،‌ دانشکده فیزیک و شیمی، مدرسه اقتصاد مسکو، مدرسه عالی ترجمه و تفسیر، دانشکده عالی مدیریت دولتی، دانشکده عالی حسابرسی عمومی، دانشکده عالی مدیریت و نوآوریف دانشکده عالی مدیریت بازرگانی نوآورانه،‌مدرسه عالی علوم اجتماعی معاصر، مدرسه عالی تلویزیون،‌ دانشکده آموزش تکمیلی و دانشکده آموزش نظامی می‌شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه ملی مسکو نیز یکی از موسسات آموزش عالی پزشکی در روسیه است که در سال ۱۹۹۲ میلادی تاسیس شده است.

دانشکده پزشکی دانشگاه مسکو دارای ماموریت‌های تحقیقاتی، آموزشی و مراقبت‌های بالینی است که بر اساس شرایط قراردادی،‌ با موسسات درمانی، جراحی و درمان پیشگیرانه وزارت بهداشت و آکادمی علو پزشکی، بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های شهر همکاری می‌کند.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

دانشگاه نووسیبیرسک

دانشگاه پزشکی نووسیبیرسک یک دانشگاه پزشکی در روسیه است که برای آموزش پزشکان واجد شرایط تاسیس شده است.

این دانشگاه در سال ۱۹۳۵ میلادی، با افتتاح یک دانشکده پزشکی آغاز به کار کرد و تا سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان موسسه پزشکی نووسیبیرسک شناخته می‌شد. از سال ۱۹۹۹ میلادی تا ۲۰۰۵ میلادی،به  آکادمی دولتی پزشکی نووسیبیرسک تغییر نام داد و در نهایت هم دانشگاه پزشکی نووسیبیرسک نامیده می‌شود.

دانشکده‌های این دانشگاه شامل دانشکده پزشکی، دانشکده اطفال، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده آمادگی‌های پیش دانشگاهی آموزش حرفه ای، دانشکده مددکاری اجتماعی، دانشکده اقتصاد و مدیریت در خدمات بهداشت عمومی، دانشکده روانشناسی بالینی، دانشکده محیط زیست و دانشکده ارتقاء صلاحیت مهارت‌های حرفه‌ای است.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

کره جنوبی

دانشگاه ملی سئول

دانشکده ملی سئول  اولین دانشگاه ملی در کشور کره جنوبی است که در اوت ۱۹۴۶ میلادی تاسیس شد. این دانشگاه دارای سه پردیس است. دانشکده‌های دانشگاه ملی سئول عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده دامپزشکی، دانشکده داروسازی،‌دانشکده علوم انسانی‌،‌ دانشکده علوم طبیعی، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم کشاورزی ، دانشکده آموزش،‌ دانشکده علوم اجتماعی‌، دانشکده موسیقی،‌ دانشکده هنر،‌ دانشکده مطالعات لیبرال،‌ دانشکده مدیریت کسب و کار و دانشکده اکولوژی انسانی

دانشکده پزشکی دانشگاه ملی سئول که تحت عنوان “کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول” است، شهرت زیادی در تحقیقات پزشکی در سطح جهان دارد. حدود ۱۰۰۰ محقق اصلی به ارائه بالاترین استانداردهای درمانی و تحقیقاتی پزشکی در تمام زمینه‌های علوم پزشکی می‌پردازند. این کالج به عنوان زیرمجموعه دانشگاه ملی سئول که برترین دانشگاه کره جنوبی است، فعالیت می‌کند.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

دانشگاه کُره

دانشگاه کره در سال ۱۹۰۵ میلادی تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین نهادهای آموزش عالی این کشور است. این دانشگاه در کنار دانشگاه ملی سئول و دانشگاه یانسه یکی از سه دانشگاه برتر این کشور است.

دانشکده‌های دانشگاه کره شامل دانشکده حقوق، مدرسه کسب و کار،‌دانشکده هنرهای لیبرال‌، دانشکده علوم زیستی و زیست فناوری، دانشکده علوم سیاسی و اقتصاد، دانشکده علوم، دانشکده مهندسی، دانشکده پزشکی، دانشکده آموزش و پرورش، دانشکده پرستاری،‌دانشکده انفورماتیک،‌ دانشکده علوم بهداشت، دانشکده هنر و طراحی، بخش مطالعات بین المللی، دانشکده رسانه و ارتباطات، مکاترونیک و دانشکده مطالعات بین رشته‌ای

دانشکده پزشکی دانشگاه کُره جنوبی، تحت عنوان “کالج پزشکی دانشگاه کُره” است که در سئول پایتخت کره جنوبی قرار دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های پزشکی کُره جنوبی شناخته می‌شود.

در سال ۱۹۲۸ میلادی این کالج به عنوان یک موسسه آموزش پزشکی زنان تاسیس شد و متعاقبا پس از چندین بار تغییر نام با دانشگاه کُره ادغام شد و به کالج پزشکی دانشگاه کُره تبدیل شد. تا کنون، این کالج بیش از ۷ هزار فارغ التحصیل تربیت کرده که اکثر آنها به عنوان پزشکان برجسته و حامیان سلامت عمومی در سراسر جهان کار می کنند.

کالج پزشکی دانشگاه کره، دانشکده پزشکی دانشگاه کره است. در سئول، کره جنوبی واقع شده است.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

سنگاپور

دانشگاه ملی سنگاپور

دانشگاه ملی سنگاپور در سال ۱۹۰۵ میلادی تاسیس شده و قدیمی‌ترین دانشگاه سنگاپور است. همچنین از نظر تعداد دانشجو بزرگترین دانشگاه این کشور محسوب می‌شود.

کالج‌ها و دانشکده‌های دانشگاه ملی سنگاپور شامل دانشکده اقتصاد، محاسبه و رایانه، دندانپزشکی، طراحی و محیط زیست، دانشکده پزشکی، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده هنر و علوم اجتماعی، دانشکده علوم، دانشکده یکپارچه علوم و مهندسی ، دانشکده پزشکی یونگ لو لین، دانشکده حقوق، دانشکده بهداشت عمومی، دانشکده موسیقی و دانشکده سیاست عمومی می‌شود.

دانشکده پزشکی یونگ لو لین در سال ۱۹۰۵ میلادی تاسیس شد و اولین موسسه آموزش عالی سنگاپور و عامل پیدایش دانشگاه ملی سنگاپور بود. این دانشکده بسیاری از برنامه‌های پزشکی را در منطقه آسیا و اقیانوسیه ارائه می‌دهد و بر اساس رتبه‌بندی‌های گوناگون، از دانشکده‌های پیشرو در پزشکی آسیا است که زیر نظر دانشگاه ملی سنگاپور است. فارغ التحصیلان برجسته آن عبارتند از وزرای کابینه سنگاپور، پزشکان مشهور و نخست وزیر مالزی.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

دانشگاه صنعتی نانیانگ

این دانشگاه در سال ۱۹۸۱ میلادی تاسیس شد. کالج‌ها و دانشکده‌های این دانشگاه شامل مدرسه اقتصاد نانیانگ، کالج علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی، کالج مهندسی، کالج علوم، مدرسه پزشکی لی‌کنگ‌چین، کالج تحصیلات تکمیلی،‌موسسه ملی تحصیلات و مدرسه مطالعات بین‌المللی می‌شود.

دانشکده لی کونگ چین عنوان دانشکده پزشکی دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان سومین دانشکده پزشکی سنگاپور تاسیس شد و حاصل همکاری دانشگاه نانیانگ و کالج سلطنتی لندن است.

دانشکده‌های پزشکی دنیا، تافته جدا بافته نیستند!

به گزارش ایسنا، همانگونه که بررسی اجمالی دانشگاه‌های مطرح در سطح جهان نشان می‌دهد، دانشکده‌های پزشکی همگی زیر نظر یک دانشگاه فعالیت می‌کنند و بخش پزشکی یک دانشگاه از دیگر بخش‌های دانشگاه منفک نیست. شاید علت این امر یکپارچه‌ بودن سیاست‌ها و داشتن نظارت عادلانه بر تمامی دانشکده‌ها است!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *